printlogo


کد خبر: 286993تاریخ: 1403/4/13 00:00
خرازی اعلام کرد در صورتی که غرب مکانیسم ماشه را فعال کند، واکنش شدیدی دریافت می‌کند
هشدار هسته‌ای
* اگر ایران با تهدید وجودی مواجه شود مجبور خواهیم بود دکترین خود را تغییر دهیم

گروه سیاست خارجی: روزنامه فایننشال‌تایمز گزارش داد دکتر سید‌کمال خرازی در گفت‌‎وگو با این روزنامه اعلام کرده جمهوری اسلامی ایران تمایلی به وقوع جنگ منطقه‌ای ندارد و از آمریکا، متحد اصلی رژیم صهیونیستی خواسته به آن برای جلوگیری از گسترش بیشتر تنش‌ها فشار بیاورد. او در پاسخ به اینکه آیا ایران در صورت درگرفتن جنگی تمام‌عیار، به حمایت نظامی از حزب‌الله لبنان خواهد پرداخت، گفت: «تمام مردم لبنان، کشورهای عربی و اعضای محور مقاومت، از لبنان در مقابل اسرائیل حمایت خواهند کرد».
خرازی در این گفت‌وگو بیان کرد: «احتمال گسترش این جنگ به کل منطقه وجود خواهد داشت که تمام کشورهای آن، از جمله ایران درگیر آن خواهند شد. در چنین وضعیتی، ما هیچ انتخابی جز حمایت از حزب‌الله با تمام امکانات نخواهیم داشت». وی افزود: «گسترش جنگ به نفع هیچ کس، نه ایران و نه آمریکا نیست». نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، مستقر در نیویورک، پیش‌تر با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس هشدار داد حمله گسترده رژیم صهیونیستی به لبنان به یک جنگ تمام‌عیار تبدیل خواهد شد. در این پیام آمده است: «اگر چه ایران تبلیغات رژیم صهیونیستی مبنی بر قصد حمله به لبنان را جنگ روانی می‌داند اما در صورت دست زدن به یک تهاجم نظامی تمام‌عیار، جنگی نابودکننده رخ خواهد داد. تمام گزینه‌ها، از جمله مشارکت کامل همه جبهه مقاومت روی میز است». نمایندگی ایران در سازمان ملل پیش از این نیز در پیامی در شبکه مجازی نوشته بود: هر تصمیم نابخردانه‌ای توسط رژیم اشغالگر اسرائیل که ناظر به نابودی زیرساخت‌های لبنان و منطقه اشغالی ۱۹۴۸ باشد، منطقه را وارد جنگ جدیدی می‌کند.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین گفت جمهوری اسلامی ایران در صورتی که مذاکرات غیرمستقیم با واشنگتن منجر به بازگشت دوباره این کشور به توافق هسته‌ای شود، حاضر به برگزاری این مذاکرات خواهد بود.
جمهوری اسلامی ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) در سال ۲۰۱۸، متحمل شدن تحریم‌های بازگردانده‌شده آمریکا و بدعهدی شرکای اروپایی برجام در عمل به تعهدات‌شان در زمینه کاهش تاثیر این تحریم‌ها و عادی‌سازی روابط تجاری با ایران، به‌تدریج، به عنوان اقدامات جبرانی، اجرای تعهدات هسته‌ای خود را ذیل این توافق کاهش داد.
برجام محدودیت‌هایی را برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ازای رفع تحریم‌ها ایجاد کرده بود. تلاش‌ها برای احیای این توافق نیز که با خروج یک‌جانبه آمریکا ضعیف شد، از جمله در مذاکرات وین که از مارس ۲۰۲۱ آغاز شد و پس از یک سال دچار وقفه شد، تاکنون به نتیجه نرسیده است.
اقدامات جبرانی ایران در چارچوب بند ۳۶ برجام بود. مقامات ایران تاکید کرده‌اند این اقدامات برگشت‌پذیر است و به محض بازگشت طرفین توافق به پایبندی به تعهدات‌شان، ایران این اقدامات را به حالت قبل بازمی‌گرداند و اجرای تعهدات خود را از سر می‌گیرد.
خرازی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره ادعای غرب و رژیم صهیونیستی درباره وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران گفت: «ما قصد ساختن تسلیحات اتمی را نداریم.».
او همچنین تکرار کرد اگر ایران با تهدید وجودی مواجه شود، «طبعا ما مجبور خواهیم بود دکترین خود را تغییر دهیم». مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و ماهیت برنامه هسته‌ای ایران صرفا صلح‌آمیز است. وی افزود که اگر غرب تصمیم بگیرد مکانیسم ماشه (بازگردانی یک‌باره تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران) را برای بازگردانی تحریم‌های لغوشده تحت توافق هسته‌ای به کار بندد، «واکنش شدیدی از ایران از نظر تغییر در راهبرد هسته‌ای آن دریافت خواهد کرد». خرازی در پایان بیان کرد: «تاکنون، ما تصمیمی برای غنی‌سازی بیشتر از ۶۰ درصد نداشته‌ایم اما تلاش کرده‌ایم تجربیات خود را با استفاده از دستگاه‌ها و تنظیمات مختلف گسترش دهیم».

Page Generated in 0/0047 sec