printlogo


کد خبر: 287006تاریخ: 1403/4/14 00:00
در جلسه مدیران سازمان سینمایی کشور مطرح شد
تولید فیلم با هدف ارتقای هویت ملی

گروه فرهنگ و هنر: از ویژگی‌های منحصربه‌فرد در دوره حضور محمدخزاعی در سازمان سینمایی، برگزاری جلسات مدیران در اداره و مجموعه‌های تابع این سازمان است؛ مدلی که با گذشت ۳ سال از حضور خزاعی بر مسند ریاست سینمای کشور عملا به یک رویه بدل شده و امروز تمامی مدیران سازمان سینمایی ولو برای تشکیل جلسه مدیران هم که شده برای یک بار به یکی از مجموعه‌ها سازمان سینمایی سری می‌زنند و این در حالی است که حتی در ادوار گذشته برخی مدیران سازمان سینمایی با افتخار اعلام می‌کردند در طول مدت مسؤولیت حتی یک بار هم به دیگر مجموعه‌های سازمان مراجعه نکرده‌اند. 
اما در آخرین جلسه شورای مدیران که با حضور تمامی مدیران در موزه سینما برگزار شد مباحث و برنامه‌های سازمان مورد بررسی قرار گرفت.  در این نشست محمد خزاعی با تاکید بر ادامه روند فعالیت‌های سازمان، پیگیری مصوبات و برنامه‌های ابلاغ شده برای سال 1403، عنوان کرد: دستاوردهای حوزه فرهنگ و هنر دولت سیزدهم به‌رغم شرایط اجتماعی و بین‌المللی قابل ملاحظه و مطلوب است و اغلب شاخص‌ها در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری بویژه سینما مسیر رو به رشد و توسعه را نشان می‌دهند.
وی ادامه داد: در سینما طی ۲ سال اخیر به‌رغم همه تلاطمات و ناهمراهی‌ها از سوی برخی، نسبت به تحقق برنامه‌هایی که طراحی کرده بودیم نه‌تنها عقب نیستیم، بلکه در حوزه‌های زیادی جهش داشته‌ایم.
خزاعی با بیان اینکه کارنمای عملکرد سازمان سینمایی در حوزه توسعه زیرساخت، استانداردسازی در زمینه محتوا از طریق مکانیسم‌های قانونی و اصلاح آیین‌نامه‌ها و برخی رویه‌های قبلی، رشد و جهش اقتصاد سینما آن هم پس از رکود و ورشکستگی سینماها در دوران ‌کرونا، احیای ظرفیت‌های تازه سینما در استان‌های کشور، تحولات و دستاوردهای ملموس در زمینه تکنولوژی پخش و اکران سینما مانند ایجاد سامانه شناسا و بهره‌وری از سرور ملی، جذب مخاطب، انتشارات سینمایی و تحولات آموزشی و ده‌ها اقدام دیگر، در بازه زمانی ۱۰۰۰ روزه سازمان سینمایی در دولت سیزدهم امیدوارکننده و مطلوب بوده است، اضافه کرد: خوشبختانه، در ادامه مسیر افق روشنی قابل پیش‌بینی است.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر شاهد تحولات مطلوبی در موزه سینما هستیم، و به‌رغم نگرانی‌هایی که از گذشته داشته‌ایم امروز با تحولات خوب در این موسسه روبه‌رو بوده و توسعه زیرساخت‌ها در موزه سینما ملموس است. ارتباط خوبی با بدنه سینما برقرار شده که جای قدردانی از مدیریت موزه دارد. خوشبختانه امروز در همه موسسات سینمایی شاهد توسعه و رشد هستیم و دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای را در حوزه فرهنگ و هنر شاهدیم.
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به مولفه‌های فرهنگی و هنری و مصوبات مهم در حوزه سینما در محتوای برنامه هفتم توسعه، اظهار داشت: برای مثال، تولید سالانه 20 فیلم فاخر با موضوعات تاریخی، دفاع‌مقدس، جبهه مقاومت و سبک زندگی اسلامی در قالب سیاست‌های کلی برنامه 5 ساله هفتم توسعه گنجانده شده است.
وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف برنامه 5 ساله هفتم توسعه، ارتقا و تعالی فرهنگ عمومی و رسانه در سطح جامعه است، افزود: این برنامه که از مصوبات مجلس شورای اسلامی است در راستای تامین سرانه‌های فرهنگی مورد نیاز جامعه تعریف شده‌ که یکی از فصول آن مربوط به تولید آثار فاخر و ارزشمند در حوزه‌های مهمی چون تحکیم سبک زندگی اسلامی - ایرانی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، عدالت‌طلبی و خدمتگزاری، تقویت همبستگی و اعتماد به نفس ملی، ارتقای هویت ملی و روحیه مقاومت کار و تلاش در جامعه خواهد بود. خزاعی با توضیح این مطلب که از آنجا که سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه ناظر به دستگاه‌های اجرایی مختلف است، تصریح کرد: این مصوبه، همه دستگاه‌های اجرایی بویژه وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور خارجه، صداوسیما، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه قم را مکلف می‌کند با همکاری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی و با استفاده از تمام امکانات فرهنگی، هنری و امکانات تجسمی و رسانه‌های همگانی نسبت به تبیین، تبلیغ و ترویج و نشر آثار و اندیشه‌ها و سیره عملی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) در گستره ملی و بین‌المللی اقدام کنند. وی تصریح کرد: از آنجا که سینما اهمیت بسیاری در نزد مردم، جامعه و حاکمیت دارد بخش عمده‌ای از مصوبات در حوزه سینما در این برنامه دیده شده است.
به گفته رئیس سازمان سینمایی، بر اساس این برنامه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط تا پایان برنامه 5 ساله هفتم توسعه، 7300 ساعت پویانمایی تولید کند و وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز موظف شده است اقدامات قانونی لازم را برای حمایت گمرکی و ارائه تسهیلات جهت ورود تجهیزات و فناوری‌های سخت و نرم مربوط صنعت پویانمایی به عمل آورد. وی اضافه کرد: همچنین معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری مکلف به حمایت از توسعه شرکت‌های بزرگ تولید پویانمایی از طریق ارائه تسهیلات بلندمدت از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی شده است.

Page Generated in 0/0057 sec