printlogo


کد خبر: 287009تاریخ: 1403/4/14 00:00
بایدن در واکنش به شکستش در مناظره با ترامپ: موقع مناظره خواب بودم
اعتراف خوابالو!
* نشریه اسنایدر: بایدن پس از 6 ساعت کاری با افت عملکرد روبه‌رو می‌شود و گاف می‌دهد/ * سی‌ان‌ان: سطح انتقادات از سلامت جسمی و ذهنی بایدن افزایش یافته است

گروه بین الملل: وضعیت سلامت جو بایدن بعد از مناظره با ترامپ و شکست فاجعه‌بار او چنان ضربه سختی به دموکرات‌ها ‌زده است که خود بایدن در پاسخ به این انتقادات اعلام کرد در سفر بوده و به همین دلیل در زمان مناظره خوابش می‌آمده است. این اتفاق، بحث سلامت بایدن را دوباره به عرصه رسانه‌ها کشانده است. 
تاکنون مطالب و موضع‌گیری‌های زیادی درباره عدم سلامت فیزیکی و فکری رئیس‌جمهور آمریکا منتشر و مطرح شده است، البته نشانه‌ها و شواهد نیز در این رابطه کم نبوده و نیست. به عنوان مثال دست دادن‌های بایدن با افراد خیالی یا زمین خوردن‌های مکرر او در پلکان هواپیما یا اشارات غلط به اسم رهبران خارجی و حتی اعضای دولت خود و جدیدا قفل شدنش در جلسات رسمی و عمومی و حتی هدایت راه رفتن او در محیط‌های مختلف از سوی تیم محافظان و نزدیکانش، همه و همه تصویری ضعیف را از بایدن به افکار عمومی آمریکا و جهان مخابره کرده ‌است. کار به جایی رسیده که ترامپ به تمسخر، به بایدن لقب «جوی خواب‌آلود» را داده و قبل از مناظره اخیر ۲ طرف در ایالت جورجیای آمریکا نیز تاکید کرده بود باید از بایدن آزمایشات پزشکی گرفته شود تا مبادا دوپینگ کرده باشد، زیرا به زعم ترامپ، تجربه و شواهد نشان می‌دهد بایدن بدون تزریق برخی مواد خاص نمی‌تواند سرپا بایستد و تمرکز داشته باشد. بایدن حتی برای دوره‌ای کوتاه در جریان ریاست‌جمهوری‌اش، به دلیل انجام یک عمل جراحی ضروری مجبور شد اختیاراتش را به صورت موقت به کاملا هریس واگذار کند. بگذریم که تاکنون پزشکان زیادی در آمریکا به صراحت گفته‌اند رئیس‌جمهور آمریکا به زوال عقل دچار است و قادر به انجام وظایف سنگین ریاست‌جمهوری نیست. با این همه، همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، عملکرد بشدت ضعیف بایدن در جریان مناظره با ترامپ که به میزبانی شبکه سی‌ان‌ان برگزار می‌شد، سطح انتقادات از سلامت جسمی و فکری بایدن را چند برابر افزایش داده است. بایدن در جریان مناظره مذکور بارها اشتباهات لفظی داشت و حتی در چندین نوبت نیز رشته افکار خود را از دست داد. وی کاملا گیج به نظر می‌رسید. او در بخشی از سخنان خود به نحو عجیبی گفت که دولتش در دوره پاندمی کرونا توانسته نظام بهداشت و سلامت آمریکا را شکست دهد. جالب اینکه ترامپ نیز بلافاصله پس از وی گفت حقیقتا با او در این رابطه موافق است! پس از اتمام مناظره نیز شاهد بودیم «جیل بایدن» همسر رئیس‌جمهور آمریکا دست او را گرفت تا مبادا از پله‌های استودیوی محل برگزاری مناظره سقوط کند. خود جو بایدن هم پس از برگزاری مناظره اخیر با ترامپ و تشدید انتقادات علیه او اعتراف کرد در جریان مناظره با ترامپ خواب‌آلود بوده است؛ مساله‌ای که سبب شده در روزهای اخیر شاهد باشیم بنا بر آنچه رسانه‌های نزدیک به حزب دموکرات اعلام کرده‌اند، از هر 3 عضو حزب دموکرات، یک نفر خواستار خروج بایدن از قدرت است و البته برخی سیاستمداران ارشد حزب دموکرات بر این باورند باید فردی دیگر نظیر کاملا هریس، معاون بایدن جایگزین او در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 آمریکا شود. باراک اوباما نیز که از بایدن حمایت کرده بود به صراحت هشدار داده عملکرد فعلی جو بایدن می‌تواند شانس‌های وی برای تداوم حضور در کاخ سفید را بشدت به خطر بیندازد. در این رابطه، جالب است بدانیم که بتازگی نشریه آمریکایی اینسایدر در گزارشی که در نتیجه گفت‌وگو با مقام‌های نزدیک به دولت بایدن منتشر شده، واقعیت عجیبی را درباره ضعف عملکرد رئیس‌جمهور آمریکا در جریان مناظره اخیرش با ترامپ فاش کرده است.
بر اساس گزارش مذکور، بایدن پس از یک پنجره کاری 6 ساعته از کار روزانه که فاصله میان ساعت‌های 10 صبح تا 16 را شامل می‌شود، بشدت با افت عملکرد روبه‌رو می‌شود. نزدیکان بایدن به نشریه اینسایدر گفته‌اند او پس از این دوره ۶ ساعته، مستعد هرگونه «گاف» چه در عرصه سیاست داخلی و چه حتی در سفرهای خارجی‌اش است. 
در عین حال، واشنگتن پست نیز در گزارشی پس از گفت‌وگو با برخی مقام‌های ارشد دولت بایدن تاکید کرده عملکرد ضعیف رئیس‌جمهور آمریکا در جریان مناظره اخیرش با ترامپ تا حد زیادی نتیجه تلاش‌های فراوان در حزب دموکرات برای آماده کردن بایدن جهت حضور در مناظره با ترامپ بوده است!
واشنگتن پست فاش کرده یک تیم بزرگ و پرشمار از مشاوران و کارشناسان حزب دموکرات در فرآیند آماده کردن بایدن برای مناظره با ترامپ ایفای نقش کرده‌اند. با این حال، خود بایدن که کاملا به عملکرد ضعیفش در جریان مناظره اخیر با ترامپ واقف بوده، بتازگی در جریان یک سفر انتخاباتی به ویرجینیای آمریکا مدعی شده می‌داند مثل گذشته خوب نیست با این حال بلد است چگونه حقیقت را بگوید. او تاکید کرده برخلاف ادعاهای مختلف علیه وی، در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مساله سن و سال افراد به هیچ عنوان موضوعی جدی نیست. بایدن حتی پا را فراتر از این حرف‌ها گذاشته و گفته آنهایی که معتقدند رئیس‌جمهور فعلی آمریکا سلامت فیزیکی و فکری ندارد، حقیقتا باید شرم کنند. با این همه، برخی تحلیلگران و مفسران بین‌المللی بر این باورند حضور فردی نظیر بایدن در راس هرم قدرت سیاسی آمریکا و رقابت برای تداوم حضور در کاخ سفید، در نوع خود حامل 2 نکته و پیام معنادار است.
اولا، حضور بایدن در قدرت بیش از آنکه ایجابی باشد و وی با تکیه بر برنامه‌ها و توانمندی‌هایش در قدرت باشد، صرفا برای دور کردن آنچه شبح بازگشت ترامپ به کرسی ریاست‌جمهوری آمریکا عنوان می‌شود، در صحنه رقابت‌های انتخاباتی و قدرت سیاسی حضور دارد. در حقیقت، فلسفه حضور فعلی بایدن در قدرت و معادلات سیاسی آمریکا، کاملا سلبی است و البته خود بایدن هم به این موضوع معترف بوده و در جایی گفته است وی بهترین گزینه برای آمریکا نیست، بلکه او بهترین آلترناتیو در قیاس با ترامپ برای این کشور است. 
دوم اینکه تاکنون بارها و بارها به این مساله اشاره شده که حضور بایدن با وضعیت نامساعد کنونی‌اش در قدرت در آمریکا، خود جلوه‌ای عینی از افول هژمونی جهانی آمریکاست. 
اکنون آمریکا باید میان یک نفر (بایدن) که سلامت جسمی و فکری مناسب ندارد و در عین حال فردی دیگر (ترامپ) که با انبوهی از پرونده‌های قضایی در آمریکا روبه‌رو است و حتی حکم کیفری هم از نظام قضایی آمریکا دریافت کرده و جز جنجال، به چیزی برای بازگشت به کاخ سفید چشم ندارد، یکی را به عنوان رئیس‌جمهور آتی خود انتخاب کند؛ مساله‌ای که حداقل با ادعاهای دور و دراز حکمرانی آمریکایی در زمینه قدرت جهانی این کشور و البته تصویرسازی از آمریکا به عنوان یک مدینه فاضله جهانی، به هیچ عنوان همخوانی ندارد. 
***
۲۵ نماینده دموکرات خواستار کناره‌گیری بایدن
تعدادی از دموکرات‌ها درباره حضور بایدن به عنوان نماینده دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۴ تردید دارند و برخی به دنبال آن هستند از وی بخواهند کناره‌گیری کند. رویترز در این گزارش با اشاره به نگرانی دموکرات‌ها از ضعف بایدن در مناظرات، بیان کرده یکی از نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده است 25 نماینده دموکرات خواهان کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی هستند. بر اساس نظرسنجی ایپسوس که بعد از پایان مناظره نمایش داده شده است، از هر 3 دموکرات یک نفر معتقد است جو بایدن باید به رقابت‌های انتخاباتی خود پایان دهد. لوید داگت، نماینده دموکرات کنگره آمریکا که خود را نخستین نماینده‌ای می‌داند که خواهان کناره‌گیری بایدن بود، در مصاحبه‌ با ان‌بی‌سی اعلام کرد امیدوار است سایر دموکرات‌ها از وی پیروی کنند. نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا نیز در مصاحبه‌ای با اشاره به عملکرد موفق بایدن در قانونگذاری، اعلام کرد این مشروع است که بدانیم آیا این مناظره یک اتفاق گذرا بوده یا یک مشکل گسترده است. پلوسی در ادامه اعلام کرد باید عملکرد ترامپ نیز مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
نتایج نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد حدود نیمی از دموکرات‌ها خواستار کناره‌گیری بایدن از ادامه رقابت‌های انتخاباتی و نپذیرفتن نمایندگی حزب برای انتخابات ماه نوامبر از سوی او هستند. یک نظرسنجی که توسط شبکه سی‌بی‌اس و موسسه یوگاو انجام شده، نشان می‌دهد 45 درصد دموکرات‌های ثبت‌نام کرده معتقدند بایدن باید از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کند، در حالی که 55 درصد می‌گویند او باید به رقابت ادامه دهد.
این در حالی که در نظرسنجی انجام شده در فوریه سال جاری، 64 درصد دموکرات‌های رای دهنده گفته بودند بایدن باید نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری باشد. در آن نظرسنجی درصد دموکرات‌هایی که معتقد بودند بایدن نباید نامزد دموکرات‌ها باشد، 10 درصد کمتر از رقم فعلی بوده است.

 


Page Generated in 0/0053 sec