printlogo


کد خبر: 287011تاریخ: 1403/4/14 00:00
دور دنیا

دیدار مسعود بارزانی با السودانی در بغداد
منابع رسانه‌ای دیروز چهارشنبه از سفر رئیس حزب دموکرات کردستان عراق به بغداد و دیدار وی با نخست‌وزیر این کشور خبر دادند. به گزارش ایسنا، رسانه‌های عراق در این باره گزارش دادند «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات اقلیم کردستان عراق امروز (دیروز) وارد بغداد شد و با «محمد شیاع ‌السودانی» نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد. 
السودانی در کنفرانس مطبوعاتی پس از این دیدار سفر بارزانی به بغداد را «مهم» توصیف کرد. بارزانی نیز اظهار کرد: هدف از سفر من به بغداد تقویت تلاش‌هایی است که تاکنون انجام و به پیشرفت واقعی روابط میان دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان منجر شده است. 
پیش از این منابع محلی اعلام کرده بودند این سفر در چارچوب رایزنی درباره اختلافات و نتیجه‌گیری نهایی درباره همه مباحث فنی و قانونی در پرونده‌های سیاسی، نفت و گاز، همچنین موضوع از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان عراق صورت می‌گیرد. این نخستین سفر بارزانی به بغداد پس از ۶ سال است.
***
دولت جدید مصر سوگند یاد کرد
دولت جدید مصر روز گذشته در مقر ریاست جمهوری مصر در برابر عبدالفتاح السیسی سوگند یاد کرد. به گزارش روسیا الیوم، دولت جدید شاهد تغییرات گسترده‌ای است و ۳۱ وزارتخانه از جمله ۲۸ وزارتخانه تخصصی و 3 وزارتخانه حاکمیتی دارد. 
این اقدام، بزرگ‌ترین تغییر در کابینه در تاریخ مصر است که شامل تغییر ۲۰ وزیر و تداوم فعالیت 8 وزیر و جابه‌جایی ۲ وزیر و ارتقای معاون وزیر و معاون استاندار است. 
در کابینه جدید مصر، عبدالمجید صقر وزیر دفاع، کامل الوزیر وزیر حمل‌و‌نقل و صنعت، خالد عبدالغفار وزیر بهداشت، بدر عبدالعاطی وزیر خارجه و عدنان فنجری وزیر دادگستری هستند. همچنین سامح الحفنی به عنوان وزیر هواپیمایی، شریف الشربینی به عنوان وزیر مسکن، احمد کجوک به عنوان وزیر دارایی، شریف فاروق به عنوان وزیر تامین اجتماعی و تجارت داخلی و اسامه الازهری به عنوان وزیر اوقاف تعیین شدند. 
طبق گزارش میدل ایست نیوز، نخست‌وزیر مصر همچنین مایا مرسی را به عنوان وزیر همبستگی اجتماعی، محمد جبران را به عنوان وزیر کار، احمد حنوز را به عنوان وزیر فرهنگ، منال عوض را به عنوان وزیر توسعه داخلی، محمد شیمی را به عنوان وزیر تجارت، رانیا المشاط را به عنوان وزیر برنامه ریزی، عمرو طلعت را به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، یاسمین فؤاد را به عنوان وزیر محیط زیست، علاءالدین زکی را به عنوان وزیر کشاورزی، ایمن عاشور را به عنوان وزیر آموزش عالی و هانی سویلم را به عنوان وزیر منابع آبی تعیین کرد. مصطفی مدبولی، نخست‌وزیر مصر که یک ماه قبل، استعفای خود را تحویل داده بود از سال ۲۰۱۸ در این منصب قرار دارد.
***
کمک 40 میلیارد یورویی ناتو به اوکراین
طبق آنچه ۲ تن از دیپلمات‌های اروپایی به رویترز گفته‌اند، متحدان ناتو قرار است برای سال آینده بودجه‌ای به ارزش ۴۰ میلیارد یورو به اوکراین اختصاص دهند. «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو پیشتر از متحدان این ائتلاف نظامی خواسته بود تعهدی چندساله را برای حفظ کمک‌های نظامی به‌ کی‌یف در همان سطحی که از ابتدای عملیات روسیه در سال ۲۰۲۲ انجام شد، بپذیرند و آن را به ۴۰ میلیارد یورو در سال برسانند.
خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات گزارش کرد کشورهای عضو از درخواست اولیه دبیرکل ناتو درباره تعهد چندساله حمایت نکردند اما توافق جدید برای تخصیص ۴۰ میلیارد یورو برای سال آینده طی نشست آتی سران ناتو در ماه ژوئیه در واشنگتن دی‌سی به امضا خواهد رسید. تقریبا ۲ سال و ۵ ماه از جنگ اوکراین می‌گذرد و هنوز هیچ چشم‌اندازی برای صلح این کشور وجود ندارد. در حالی که ارتش این کشور با کمبود نیرو دست‌وپنجه نرم می‌کند و سرعت دریافت تسلیحات غربی به آرامی پیش می‌رود، روسیه دستاوردهایی را در خطوط مقدم کسب می‌کند. از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین (۲۴ فوریه ۲۰۲۲)، غرب کمک‌های مالی و تجهیزات نظامی گسترده‌ای را به اوکراین ارسال کرده است. در این میان آمریکا با ارسال بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کمک از بزرگ‌ترین حامیان کی‌یف محسوب می‌شود.
***
کرملین: پوتین و ترامپ هیچ گفت‌وگویی درباره اوکراین ندارند
دبیر مطبوعاتی کاخ کرملین ضمن تکذیب برخی گزارش‌ها درباره مذاکرات رئیس‌جمهور روسیه با دونالد ترامپ درباره شرایط دستیابی به صلح در اوکراین، گفت: پوتین در حاشیه اجلاس آستانه با بسیاری از رهبران حاضر درباره مسائل مهم منطقه‌ای گفت‌وگو می‌کند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین ظهر دیروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد که رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین و رئیس‌جمهور سابق آمریکا، دونالد ترامپ، درباره اوکراین هیچ گفت‌وگویی با یکدیگر ندارند. 
او به این ترتیب، اطلاعات منتشر شده در برخی رسانه‌های غربی را مبنی بر اینکه رهبر روسیه و نامزد انتخابات آینده ریاست‌جمهوری آمریکا در حال گفت‌وگو درباره شرایط دستیابی به صلح در اوکراین هستند، رد کرد. 
پسکوف تأکید کرد: «چنین چیزی صحت ندارد». پیش از این، اواخر ماه ژوئن، ترامپ در مناظره تلویزیونی خود با رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، جو بایدن، اعلام کرد شروط پیشنهادی پوتین برای رسیدن به صلح در اوکراین، برای او قابل قبول نیست. 

Page Generated in 0/0050 sec