printlogo


کد خبر: 287014تاریخ: 1403/4/14 00:00
با وجود تهدید فدراسیون فوتبال، باز هم تیم‌های مدعی ریخت و پاش می‌کنند
سقف شکافتنی

سپهر ستاری: با شروع فصل نقل‌وانتقالات تیم‌های لیگ برتری به‌ دنبال جذب بازیکنان مورد نظر خود هستند. با اتمام فصل ۰۳-۱۴۰۲ فوتبال ایران، این روزها تیم‌های لیگ برتری در تعطیلات به ‌سر می‌برند و مدیران باشگاه‌ها مشغول خرید بازیکن برای فصل جدید هستند. مانند هر سال تیم‌های مدعی رقابت شدیدی برای جذب ستاره‌های لیگ برتر دارند و همین موضوع باعث شده ارقام عجیبی درباره قرارداد بازیکنان به گوش برسد. تیم‌های لیگ برتری در شرایطی مشغول ریخت‌وپاش در بازار و ارائه پیشنهادات ۳۰ و ۴۰ میلیاردی هستند که فدراسیون فوتبال برای این فصل هم تاکید زیادی روی اجرای قانون سقف بودجه داشته است؛ اتفاقی که با توجه به ارقام این روزهای بازار می‌تواند جنجال بزرگی در فصل آینده لیگ برتر به راه بیندازد.
* سقفی که پارسال تبدیل به کف شد
فدراسیون فوتبال در حالی برای لیگ برتر بیست‌وچهارم هم قانون سقف بودجه را تصویب کرده که این قانون سال گذشته حواشی زیادی داشت و در مقاطعی از لیگ به سوژه اول مسابقات تبدیل شد. سال گذشته سپاهان و پرسپولیس تیم‌هایی بودند که به ‌دلیل عدم رعایت قوانین مربوط به قراردادها با جرائم نقدی و کسر امتیاز مواجه شدند که البته کمیته استیناف احکام صادرشده را رد کرد. با این حال اغلب فوتبالی‌ها معتقد بودند تیم‌های مدعی قانون سقف بودجه را با ترفندهای مختلف دور زده‌اند و در مجموع انتقادات زیادی نسبت به قانون سقف بودجه وجود داشت. در شرایطی که تصور می‌شد فدراسیون فوتبال برای فصل جدید لیگ برتر قید اجرای این قانون را بزند ولی برای این فصل هم قوانین مربوط به سقف بودجه به تیم‌های لیگ برتری ابلاغ شده است. قوانینی چون افزایش قرارداد بازیکنان برای سال دوم تا سقف ۳۰ درصد می‌تواند جلوی بعضی تخلفات را در فصل جدید بگیرد ولی نکته مهم درباره قانون سقف بودجه این است که فدراسیون فوتبال برای تیم‌های خاطی مجازاتی در آیین‌نامه نیاورده و این موضوع امکان رخ دادن اتفاقات سال گذشته را بیشتر می‌کند. مهدی تاج ابتدای لیگ بیست‌وسوم اعلام کرده بود نتایج دیدارهای تیم‌هایی که قانون سقف بودجه را دور بزنند ۳ بر صفر خواهد شد ولی در عمل از سپاهان و پرسپولیس به ترتیب ۴ و یک امتیاز کسر شد که آن امتیازات هم پس از مدتی برگردانده شد. البته سپاهان و پرسپولیس تنها تیم‌هایی نبودند که به تخلف متهم شدند و دیگر مدعیان هم شرایط‌شان از این ۲ تیم بهتر نبود.
* سقف ۴۵۰ میلیونی برای استقلال و پرسپولیس
فدراسیون فوتبال برای لیگ برتر بیست‌وچهارم مبلغ پایه سقف بودجه را ۳۲۵ میلیارد تومان اعلام کرده است. استقلال و پرسپولیس با توجه به کسب سهمیه حضور در لیگ نخبگان و دریافت مجوز حرفه‌ای ۱۰۰ میلیارد بیش از دیگر تیم‌ها می‌توانند هزینه کنند و پاداش ۸۰۰ هزار دلاری AFC برای حضور در این رقابت‌ها سقف بودجه این ۲ تیم را به بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان رسانده است. سپاهان هم در صورت موفقیت در ۲ بازی پلی‌آف صعود به لیگ نخبگان شامل این موضوع خواهد شد و می‌تواند مثل ۲ رقیب خود هزینه کند.
AFC همچنین برای هر برد در لیگ نخبگان پاداشی ۱۰۰ هزار دلاری در نظر گرفته که این هم می‌تواند در زمره درآمدهای تیم‌ها قرار بگیرد و مبلغ سقف بودجه آنها را افزایش دهد؛ اتفاقی که سقف بودجه استقلال و پرسپولیس و احتمالا سپاهان را تا بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌دهد.
* مدعیان دوباره سقف بودجه را دور می‌زنند؟
در شرایطی که این روزها فدراسیون فوتبال تاکید زیادی روی اجرای قانون سقف بودجه دارد، ارقامی که از پیشنهادات مدعیان به بازیکنان لیگ برتری به گوش می‌رسد، باعث شده خیلی‌ها به این نتیجه برسند این قانون امسال هم رعایت نخواهد شد. در روزهای اخیر ارقامی در حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد برای رضایتنامه جواد آقایی‌پور شنیده شده و گفته می‌شود خود این بازیکن هم دستمزدی ۳۰ میلیاردی ‌طلب کرده است؛ مبالغی که باعث می‌شود تیم‌های خواهان این ستاره مجبور باشند رقمی حدود ۶۰ میلیارد برای در اختیار گرفتن او پرداخت کنند. در چنین شرایطی سوال بزرگی که پیش می‌آید این است: چگونه با وجود سقف بودجه ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیاردی، تیم‌ها می‌توانند برای خرید فقط یک بازیکن! چنین ریخت ‌و پاشی کنند؟ در واقع به نظر می‌رسد باشگاه‌های لیگ برتر مانند فصل گذشته قصد دارند قانون سقف بودجه را دور بزنند و با توجه به مماشات فدراسیون با تیم‌های متخلف در فصل قبل، احتمالا نگرانی خاصی هم از این بابت ندارند. از طرفی پرداخت این ارقام برای جواد آقایی‌پور که تنها یک فصل در لیگ برتر حضور داشته و ۹ گل به ثمر رسانده، کمی عجیب و دور از انتظار است. او فصل قبل نمایش درخشانی در استقلال خوزستان داشت ولی تضمینی نیست که بتواند با فشارهای بازی در تیم‌های مدعی کنار بیاید و همین پرداخت چنین مبالغی برای او را عجیب‌تر از قبل می‌کند. این بازیکن گیلانی روز گذشته به باشگاه سپاهان رفت و با این تیم قرارداد امضا کرد. مدیرعامل استقلال خوزستان هم در مصاحبه‌ای اعلام کرد ما قیمت رضایتنامه این بازیکن را 30 میلیارد تومان تعیین کردیم که در این بین سپاهان با آن موافقت کرد اما باید ببینیم این پول را می‌دهند یا نه! البته از یاد نبریم که سپاهان موفق شد با قیمت 400 هزار دلار شهریار مغانلو را به یک تیم اماراتی بفروشد. احتمالا پول رضایتنامه آقایی‌پور از فروش شهریار مغانلو تهیه شده است و باید در این مورد حق را به باشگاه سپاهان داد که معقولانه عمل کرده است. ولی آیا این بازیکن می‌تواند همانند مغانلو ۲ دوره متوالی آقای گل لیگ برتر شود؟ جواد آقایی‌پور تنها بازیکن خبرساز فصل نقل‌وانتقالات نیست و ارقام مطرح‌شده نشان می‌دهد اقدامات فدراسیون فوتبال برای تعدیل هزینه‌ها نتیجه مثبتی در پی نداشته است. حتی به ‌رغم ممنوعیت عقد قرارداد دلاری با بازیکنان، اخبار عجیبی درباره پرداخت مبالغی در حدود یک میلیون دلار به بعضی بازیکنان به گوش رسیده که شوک بزرگی به بازار نقل‌وانتقالات فوتبال ایران وارد کرده است. در چنین شرایطی فدراسیون فوتبال کار بسیار سختی برای حفظ قانون سقف بودجه دارد و باید دید چگونه از پس آن برمی‌آید.
* درخواست ۴۰ میلیاردی بیرو برای بازگشت به پرسپولیس!
بر اساس اطلاعات کسب شده توسط ایسنا، دروازه‌بان تیم فوتبال پرسپولیس به مسؤولان این باشگاه اعلام کرده در قبال قراردادی ۴۰ میلیارد تومانی حاضر به بازگشت به این تیم است. بعد از فسخ یک‌طرفه قرارداد از سوی علیرضا بیرانوند با باشگاه پرسپولیس، صحبت‌هایی مطرح شد که نشان می‌داد ۲ طرف تمایل دارند به دور از درگیری‌های حقوقی به همکاری خود ادامه دهند اما پیشنهاد بالای بیراوند مذاکرات را به بن‌بست کشاند. علیرضا بیرانوند به باشگاه پرسپولیس گفته است در قبال قراردادی ۴۰ میلیارد تومانی حاضر به بازگشت است اما پرسپولیسی‌ها در پاسخ گفته‌اند بیرو تنها در صورتی می‌تواند بازگردد که دقیقا بر اساس همان قرارداد قبلی‌اش دوباره قرارداد امضا کند. بیرانوند پارسال وقتی قراردادش را یک‌طرفه فسخ کرد، برای بازگشت قراردادی 2 ساله به امضا رساند که بر اساس آن برای امسال (فصل دوم قرارداد) ۲۰ درصد به پایه قرارداد پارسالش اضافه می‌شد. این یعنی قرارداد ۱۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیونی او به حدود ۱۹ میلیارد تومان در این فصل می‌رسید و باشگاه پرسپولیس برای بازگشت بیرانوند راضی به عقد قراردادی به این ارزش است.
* پاسخ منفی به علیپور
مدیرعامل باشگاه پرسپولیس هرگونه شرایط مالی بهتر برای جذب یا تمدید قرارداد بازیکنان، بیشتر از سقف تعیین شده را ممنوع کرد. باشگاه پرسپولیس در حالی به عنوان قهرمان فصل گذشته لیگ برتر فوتبال ایران کمترین حضور را در روزهای نخست نقل و انتقالات تابستانی ۱۴۰۳ داشته است که دغدغه اصلی آنها حفظ بازیکن‌هایی است که قراردادشان به اتمام رسیده است. با این حال سرخپوشان پایتخت همزمان با موضوع تمدید قرارداد، در حال رایزنی برای جذب بازیکن‌هایی هستند که مد نظر باشگاه هستند. رضا درویش، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس برای حفظ تراز مالی در قرارداد بازیکنان تیم اعلام کرده است هیچ مبلغی فراتر از سقف قرارداد تعیین شده از سوی هیات‌مدیره به بازیکنان نخواهد داد و خبری از پرداختی بیشتر نیست. او برای اینکه تنشی در رختکن تیم بابت اعداد و ارقام قراردادها پیش نیاید، چنین تصمیمی گرفته است تا حسین بادامکی، معاون ورزشی باشگاه نیز در جلسه با علی علیپور برای بازگرداندن دوباره او به فوتبال ایران و تیم پرسپولیس حاضر به پذیرش شرط ۳۵ میلیارد تومانی‌اش نشود و اعلام کند تنها با مبلغی حدود ۲۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان می‌توانند آقای گل پیشین لیگ برتر را جذب کنند. همچنین تمام بازیکنان فعلی که سابقه حضور در تیم‌ ملی را داشته یا به اردوهای فعلی دعوت می‌شوند نیز قرار است همین مبلغ را به عنوان سقف قرارداد دریافت کنند.

Page Generated in 0/0068 sec