printlogo


کد خبر: 287028تاریخ: 1403/4/14 00:00
واریز علی‌الحساب ۳ میلیون تومان به حساب بازنشستگان تأمین ‌اجتماعی بابت اجرای متناسب‌سازی
کام بازنشستگان شیرین شد

پس از نخستین واریزی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و واریز ۳ میلیون تومان علی‌الحساب توسط صندوق بازنشستگی کشوری به حساب بازنشستگان کشوری، لشکری و فولاد، روز گذشته نیز مبلغ ۳ میلیون تومان بابت علی‌الحساب متناسب‌سازی و معیشت بازنشستگان برای ماه‌های فروردین تا خرداد به حساب بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی واریز شد؛ واریزی که رئیس سازمان تامین اجتماعی ابتدای هفته جاری وعده آن را داده بود و محقق شد. این در حالی است که معوقات فروردین مستمری‌بگیران‌ سازمان تامین اجتماعی (مبلغی بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان) مطابق اعلام قبلی، هفتم تیر ماه جاری پرداخت شده بود.
 مدیرعامل سازمان تامین ‌اجتماعی دیروز از پرداخت مبلغ ۳ میلیون تومان بابت علی‌الحساب متناسب‌سازی و معیشت بازنشستگان برای ماه‌های فروردین تا خرداد خبر داد. میرهاشم موسوی با اشاره به رویکرد دولت مردمی سیزدهم و شهید جمهور درباره ارتقای معیشت اقشار بازنشسته و مستمری‌بگیر گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی و مهم دولت مردمی سیزدهم و شخص آیت‌الله رئیسی، توجه به معیشت و زندگی بازنشستگان و مستمری‌بگیران بود. 
مدیرعامل سازمان تامین ‌اجتماعی افزود: در استمرار این نگاه، دولت بر اساس مصوبه‌ای که هفته گذشته به موجب قانون بودجه داشت، به همه صندوق‌های بازنشستگی ابلاغ کرد ۳ میلیون تومان بابت متناسب‌سازی فروردین تا خرداد به‌صورت علی‌الحساب برای متناسب‌سازی و معیشت بازنشستگان عزیز واریز کنند. ما هم اعلام کرده بودیم در تلاش هستیم به محض تامین منابع که رقمی بالغ بر ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان می‌شود، این مبلغ علی‌الحساب را پرداخت ‌کنیم. به لطف خداوند متعال و با همکاری سازمان برنامه و نظام پولی و بانکی کشور و عزیزانی که در سازمان تلاش کردند، این منابع تامین شده و مبلغ ۳ میلیون تومان به همه حساب مستمری‌بگیران و بازنشستگان عزیز سازمان تامین ‌اجتماعی واریز می‌شود. 
وی افزود: بعد از این ما در تعامل با بازنشستگان و نمایندگان کانون‌های بازنشستگی، احکام و شرایطی را که به موجب قانون باید تطبیق و اجرا کنیم، جمع‌بندی خواهیم کرد. به ‌گزارش روابط‌ عمومی سازمان تامین ‌اجتماعی، وی افزود: این واریز برای همه بازنشستگان و مستمری‌بگیران خواهد بود و با هماهنگی فنی با بانک، همین امروز (چهارشنبه) به صورت کامل به حساب همه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین ‌اجتماعی واریز می‌شود.
بر اساس بند الحاقی یک ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه، به منظور عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و همتراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را به عمل آورد. این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول معادل ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم هر کدام ۳۰ درصد مابه‌التفاوت تا ۹۰ درصد یادشده خواهد بود. آیین‌نامه اجرایی این بند به تصویب هیات‌وزیران می‌رسد. 
رئیس سازمان برنامه و بودجه ۱۲ خرداد سال جاری در نشست خبری درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: در برنامه هفتم توسعه این موضوع دیده شده که طی 3 سال اجرایی شود، به طوری که در سال اول اجرای برنامه (۱۴۰۳) ۴۰ درصد و در 2 سال بعد (۱۴۰۴ و ۱۴۰۵) هر سال ۳۰ درصد انجام شود. داوود منظور افزود: منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در قانون بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده است. وی بیان کرد: درباره صندوق‌های بازنشستگی بخش دولتی در قانون بودجه با همکاری مجلس، منابع آن دیده شده تا این پرداخت‌ها بدون مشکل انجام شود به طوری که یک درصد مالیات ارزش افزوده به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع برای آن پیش‌بینی شده است. منظور ادامه داد: با ابلاغ قانون بودجه، در حال تنظیم احکام حقوقی بازنشستگان هستیم و مقدمات اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در حال انجام است و از ابتدای سال در حقوق بازنشستگان اجرایی و اعمال می‌شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هم گفت: در قانون بودجه امسال پیش‌بینی شده دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خود را به تامین اجتماعی برای این موضوع پرداخت کند تا همسان‌سازی اجرایی شود.
بنا بر این گزارش، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شامل تعدیل میزان پاداش بازنشستگی، افزایش سطح مزایای پزشکی، تغییر در سیاست‌های بازنشستگی و اعمال تغییرات در قوانین مربوط به این حقوق است. این اقدام با هدف ایجاد تعادل و عدالت بیشتر در سیستم بازنشستگی کشور انجام می‌شود. همسان‌سازی حقوق بازنشستگان معمولا توسط دولت یا سازمان‌های مربوط انجام می‌شود؛ به منظور حفظ تعادل و عدالت در پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگی به افراد. این اقدام به منظور بهبود شرایط بازنشستگی افراد و تضمین زندگی شایسته برای آنها انجام می‌شود.
تکریم بازنشستگان در مقابل خدمات ارزشمند آنها در طول 30 سال و حتی بیشتر این قشر، کمترین کار است و قطره‌ای در مقابل دریای زحمات آنهاست؛ عزیزانی که مجاهدان عرصه تلاش و کوشش بوده و همه ما مدیون زحمات و از خودگذشتگی آنها هستیم.
بازنشستگان عزیز گرانبهاترین سرمایه زندگی‌شان یعنی عمر عزیز خود را در راه پیشرفت و تعالی کشور صرف کردند، لذا بهبود معیشت آنها ضروری است.
البته سازمان تامین اجتماعی کشور جهت تکریم بازنشستگان خود و بهبود کیفیت زندگی آنها، طی سال‌های اخیر اقدام به ارائه طرح‌های تسهیلاتی گوناگونی کرده است. سفر رایگان مشهد مقدس و سایر اماکن زیارتی در قالب طرح کرامت از جمله این موارد به شمار می‌آید. علاوه بر این سازمان تامین اجتماعی اقداماتی چون پرداخت وام قرض‌الحسنه ۳۰ میلیون تومانی را برای بازنشستگان فراهم کرده است تا از این طریق حداقل نیازهای مادی آنها تا حدی با اخذ وام بدون سود تامین شود.

Page Generated in 0/0055 sec