printlogo


کد خبر: 287033تاریخ: 1403/4/14 00:00
اخبار

بذرپاش: ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مسکن در حال ساخت است
وزیر راه و شهرسازی گفت: با اجرای برنامه هفتم توسعه و عرضه ۳۰۰ هزار هکتار زمین، جهش تولید مسکن مردمی در آستانه شروع ۶ میلیون واحد قرار می‌گیرد.
مهرداد بذرپاش در پاسخ به برخی اظهارنظرهای مطرح شده در مناظره انتخاباتی درباره ساخت مسکن، در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: تاکنون ساخت بیش از 2.6 میلیون مسکن آغاز و ۵۶۰ هزار واحد تکمیل شده است.
وی تأکید کرد: آمار ارائه شده توسط یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، بخشی فاقد کل‌نگری، ناقص و ظلم در حق رئیس‌جمهور شهید است.
به گفته بذرپاش، با اجرای برنامه هفتم توسعه و عرضه ۳۰۰ هزار هکتار زمین، جهش تولید مسکن مردمی در آستانه شروع ۶ میلیون واحد قرار می‌گیرد.
پیش‌تر وزیر راه و شهرسازی رشد تولید مسکن از منفی 6.9 درصد در ابتدای دولت سیزدهم به 7.1 درصد را به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت شهید رئیسی یاد کرده بود.
***
رشد ۱۵ درصدی صادرات ایران به کشورهای سازمان همکاری‌ اسلامی
رئیس کل گمرک ایران گفت میزان صادرات ایران به ۵۶ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی رشد ۱۵ درصدی در ارزش داشته است.
محمد رضوانی‌فر، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در ۳ ‌ماهه نخست سال ۱۴۰۳، میزان صادرات به ۵۶ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی در مجموع بالغ بر 21.5 میلیون تن کالا و به ارزش 8.6 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشدی ۶ درصدی در وزن و ۱۵ درصدی در ارزش دلاری داشته است.
وی تصریح کرد: در این مدت، میزان واردات از این کشورها در حدود 5.2 میلیون تن و به ارزش 6.9 میلیارد دلار بوده که رشدی به ترتیب ۲۰ و ۷ درصدی در وزن و ارزش در مقایسه با ۳ ‌ماهه نخست سال گذشته داشته است.
رضوانی‌فر ادامه داد: مجموع مبادلات تجاری با کشورهای مذکور در ۳ ‌ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳ به ارقام 26.7 میلیون تن و 15.5 میلیارد دلار می‌رسد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد رشدی ۸ درصدی در وزن و ۱۱ درصدی در ارزش دلاری بوده است.
***
سند تک‌برگ جای اسناد قدیمی را می‌گیرد
مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت بر اساس قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول که ۱۳ خرداد ابلاغ شده، قوه ‌قضائیه یک سال زمان دارد سامانه‌ای برای ثبت اسناد عادی و قولنامه راه‌اندازی کند اما اسنادی که از این پس جای اسناد تک برگ را می‌گیرد و بزودی عرضه خواهد شد، قابلیت اینکه از طریق قرارداد عادی معامله شود را ندارد بنابراین کسی که بر اساس این اسناد، ملکی را به صورت قولنامه خریداری کند معامله آن باطل خواهد بود.
ابوالفضل نوروزی در نشستی خبری درباره عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم اظهار کرد: ناظر به موضوع ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، پیگیری‌هایی در سال‌های اخیر انجام شد. این تنها قانونی بود که مقام معظم رهبری در این زمینه تذکر دادند. در مجلس و دولت این قانون رفت و آمد داشت و در نهایت توسط مجمع تشخیص بررسی و ۱۳ خرداد امسال ابلاغ شد.
وی افزود: بازار مسکن نیاز به افزایش عرضه و مدیریت تقاضا دارد. برخی دولت‌ها افزایش عرضه را انجام ندادند و در این دولت سیاست رشد تولید مسکن انجام شد. از طرفی در طول سال‌های گذشته برای مدیریت طرف تقاضا کار جدی انجام نشده بود ولی در این دولت اقداماتی انجام شد. برای نخستین بار قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها در راستای کنترل بازار مسکن در دستور کار قرار گرفت.
نوروزی تأکید کرد: دومین قانونی که به سمت آن رفتیم الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول است که می‌تواند به مدیریت بازار مسکن کمک کند. در حال حاضر یک فرد می‌تواند در کاغذ پشت سیگار یک قرارداد بنویسد و ملکی را به یک نفر بفروشد و این کار را با چندین نفر دیگر انجام دهد. در فرآیند پیش‌فروش بعضا یک واحد به ۳۰۰ نفر فروخته شده بود. عملا مردم اعتماد نمی‌کردند که در پیش‌فروش سرمایه‌گذاری کنند.
وی تصریح  کرد: بر اساس قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول که ۱۳ خرداد ابلاغ شده، قوه ‌قضائیه یک سال زمان دارد سامانه‌ای برای ثبت اسناد عادی و قولنامه راه‌اندازی کند اما اسنادی که از این پس جای اسناد تک برگ را می‌گیرد، قابلیت اینکه از طریق اسناد عادی معامله شود را ندارد. بنابراین کسی که بر اساس این اسناد، ملکی را به صورت قولنامه خریداری کند معامله آن باطل خواهد بود.
***
ترمز اجاره‌بها کشیده شد
پس از تصویب شورای عالی مسکن، سقف افزایش اجاره‌بها در ۳۱ استان ایران اعلام شد.
صاحبخانه و مشاوران املاک نباید میزان اجاره‌بهای واحد مسکونی را بیشتر از سقف اعلام شده در هر استان افزایش دهند.
در حالی که سال گذشته سقف اجاره‌بها ۲۵ درصد برای کل کشور اعلام شده بود، متوسط رشد اجاره در کشور به ۴۰ درصد رسید.
کمترین رشد افزایش سقف اجاره‌بها برای زاهدان و بیشترین میزان رشد برای تهران تعیین شده است.

Page Generated in 0/0059 sec