printlogo


کد خبر: 287053تاریخ: 1403/4/16 00:00
اخبار

«داستان یک روز رنگی» به فستیوال فیلم آتلانتیک راه یافت
فیلم کوتاه «داستان یک روز رنگی» به کارگردانی محمود اریب و تهیه‌کنندگی مهیار قاسمی‌پور، نماینده سینمای کوتاه ایران در دهمین دوره فستیوال بین‌المللی «آتلانتیک» در شهر بارانکیای کلمبیا شد.
این پانزدهمین حضور بین‌المللی فیلم کوتاه «داستان یک روز رنگی» در فستیوال‌های جهانی است. این فیلم کوتاه پیش از این موفق شده بود جایزه بهترین فیلم فستیوال «حلقه طلایی» سنگاپور، جایزه بهترین بازیگر زن فستیوال فیلم مادرید برای سیتا اسدی، جایزه ویژه هیات داوران فستیوال فیلم «اسپرینگ فیلم» استانبول و جایزه بهترین فیلمنامه اوریجینال از فستیوال فیلم‌های ترسناک هالیوود در ایالات متحده، برگزیده بخش رسمی فستیوال «فیندوکوین» ونزوئلا و برگزیده جشنواره بین‌المللی «پورتوویکو» در اکوادور را به دست آورد.
***
نمایش ۳ مستند مهم «پرویز کیمیاوی» در موزه سینما
3 مستند مهم تاریخ سینمای مستند با نام‌های «یا ضامن آهو»، «تپه‌های قیطریه» و «پ مثل پلیکان» از ساخته‌های پرویز کیمیاوی در موزه سینما نمایش داده می‌شود.
در نشست شب‌های مستند که روز دوشنبه ۱۸ تیر ساعت ۱۷ برگزار می‌شود «محمد مقدم» مستندساز و «مهرداد فراهانی» منتقد و پژوهشگر سینمای مستند درباره فیلم‌ها صحبت خواهند کرد.
«یا ضامن آهو» مستندی است که در آن به موضوع راز و نیازهای زائران حرم مطهر رضوی و آداب زیارت در حرم پرداخته شده است. سال ۱۳۴۷ تپه‌های قیطریه شاهد یکی از بزرگ‌ترین اکتشافات باستان‌شناسی دنیا بود و در یک عملیات عمرانی از تپه قیطریه ۳۵۰ گور باستانی، تدفین‌های یک نفره و ۲ نفره و نزدیک به ۵۰۰۰ شی سالم برنزی و سفالی به دست آمد؛ فیلم «تپه‌های قیطریه» در این باره «پ مثل پلیکان» نیز با بازیگری آقا سیدعلی میرزا در ۲۵ دقیقه روایتی شاعرانه از انتظار و رسیدن ارائه می‌کند؛ انتظار و وصل مردی که از جوانی در خرابه‌های ارگ طبس زندگی می‌کرد و ۴۰ سال به شهر نیامده!
***
«قتل» به روایت خالق «جان ویک»
چاد استالسکی سازنده فرانچایز «جان ویک» بزودی کارگردانی اکشن دلهره‌آور «قتل» را شروع می‌کند. شرکت مستقل فیلمسازی لاینزگیت تهیه‌کننده این نسخه دوباره‌سازی شده است که آن را با هزینه‌ای ۵۰ میلیون دلاری جلوی دوربین می‌برد.
نسخه اصلی «قتل» را صنعت سینمای هند تهیه و تولید کرده و قرار است چهارم جولای روی پرده سینماهای هند و بقیه کشورهای دنیا برود!
رسانه‌ها با ابراز تعجب از شنیدن این خبر و طرح این نکته که «قتل» هنوز اکران عمومی نشده، می‌پرسند استالسکی چگونه موفق به دیدن این فیلم شده است. البته همین رسانه‌ها به این مساله اشاره می‌کنند که «قتل» قبل از نمایش عمومی خود، سروصدا و جنجال زیادی در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته است.
نیکیل ناگش کارگردان این فیلم هندی است و به نظر می‌رسد سازندگانش آن را به صورت خصوصی برای استالسکی به نمایش گذاشته‌اند.
***
مدیر انجمن موسیقی ایران منصوب شد
در حکمی از سوی امیرحسین سمیعی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمدعلی مرآتی به عنوان مدیر انجمن موسیقی انتخاب شد. در متن این حکم آمده است: «به استناد مصوبه صورت‌جلسه هیات محترم امنا به شماره ۳۵۶/س/الف ۱۰ تیر 1403 و نظر به تجربیات، سوابق ارزنده، تعهد و دانش، جناب عالی به موجب این حکم به عنوان عضو انجمن موسیقی ایران منصوب می‌شوید. از شما انتظار می‌رود با رعایت ضوابط قانونی و تصویب هیات محترم امنا، همچنین وظایف مندرج در اساسنامه انجمن موسیقی ایران، در جهت اعتلای موسیقی ایران گام‌های موثری بردارید».
محمدعلی مرآتی، متولد اول مهر ۱۳۵۱، در رشته موسیقی تحصیل کرده و مدرک دکترای اتنوموزیکولوژی از دانشگاه پاریس دارد. کمانچه را نزد استادانی چون منوچهر طاهرزاده، محمود مرآتی و اردشیر کامکار و هادی منتظری یاد گرفته و مبانی تخصصی موسیقی دستگاهی ایران و آهنگسازی را نزد استادان برجسته موسیقی ایرانی گذرانده است. 
***
انتشار فراخوان جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها»
مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی در راستای پویا نگه‌داشتن جریان مردمی تئاتر بچه‌های مسجد و ارتقای کیفی نمایشنامه‌های ویژه‌ اجرا در مساجد از تمام نویسندگان علاقه‌مند دعوت می‌کند آثار خود را  تا ۱۲ مرداد به دبیرخانه این رویداد ارسال کنند.
نقش مسجد در پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع‌مقدس، محله و جامعه، همچنین تربیت نامداران و نام‌آوران عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، جهاد تبیین در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و سرفصل‌های هفتگانه توصیه شده از سوی مقام معظم رهبری (علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و سبک زندگی اسلامی - ایرانی)، اقتباس از قصص قرآنی، داستان‌های پیامبران و ائمه اطهار، کتاب‌های داستان، رمان، خاطرات و تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس، مناسبت‌های‌ مذهبی، ملی و انقلابی و نقش مسجد محله و خانواده در گسترش فرهنگ ایثار و شهادت از محورهای جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» به شمار می‌رود. در بخش ویژه، نمایشنامه‌هایی که با محوریت سیره علمی و منش اخلاقی امام رضا علیه‌السلام به نگارش در آمده باشند، در اولویت خواهند بود.

Page Generated in 0/0059 sec