printlogo


کد خبر: 287059تاریخ: 1403/4/16 00:00
جلد اکونومیست تصویری از ریاست‌جمهوری علیل آمریکاست
جو واکر بایدن
جو بایدن: به اینکه نخستین رئیس‌جمهور زن سیاه پوست آمریکا هستم، افتخار می‌کنم!

وضعیت رئیس‌جمهور 82 ساله آمریکا در مفتضحانه‌ترین حالت ممکن چه به لحاظ سلامت جسم و روان و چه سیاسی است. جو بایدن درست در حساس‌ترین لحظات به مرحله‌ای از فروپاشی ذهنی و شخصیتی رسیده که حتی دیگر نمی‌تواند برای خودش هم تصمیم بگیرد. 
پس از اینکه رهبران حزب دموکرات ایالات متحده حاضر به تسلیم در مقابل فشارهای بدنه حزب و افکار عمومی برای تغییر نامزد آلزایمری خود نشدند، تصویری که دنیا از ریاست‌جمهوری آمریکا دارد، نه مقتدرترین مقام در کشور مدعی ابرقدرتی جهان، بلکه جایگاه یک فرد بی‌اختیار یا به بیان بهتر یک عروسک خیمه‌شب بازی است که دیگران در سایه او را اداره می‌کنند.
جالب اینکه جو بایدن یک هفته پس از افتضاحی که در نخستین مناظره با رقیب جمهوری‌خواه خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 داشت - و علاوه بر تحقیر شدن در مقابل  دونالد ترامپ، موجب شکستش در نظرسنجی‌ها شد- حالا خود اعتراف دارد عملکرد بدی داشته است. او پنجشنبه پیش در مصاحبه با یک شبکه رادیویی در ویسکانسین درباره مناظره با ترامپ گفت: «شب بدی داشتم و واقعیت این است که گند زدم». با این حال کمی بعد در یک گفت‌وگوی رادیویی دیگر چنان گافی داد که برای خیلی‌ها ثابت شد آن واقع‌گرایی اولیه هم چیزی جز یک متن نوشته شده یا توصیه در گوشی به پیرمرد دچار زوال عقل نبوده است. شاید به همین دلیل تیم جناح شرقی کاخ سفید، مصاحبه‌های رادیویی برای او را به گفت‌وگوهای رودرروی مطبوعاتی و حضور تصویری ترجیح می‌دهد. جوی خواب‌آلود، در مصاحبه با ایستگاه رادیویی «وارد فیلادلفیا» حتی درباره جنسیت و تبار خود دچار اشتباه شد. او با خلط کردن ویژگی‌های خود و معاون مونث آفریقایی‌تبارش، کاملا هریس گفت: «به اینکه نخستین زن سیاه‌پوست آمریکا هستم که به رئیس‌جمهوری سیاه‌پوست خدمت می‌کند، به خود می‌بالم!».
بایدن پیش‌تر نیز هریس را رئیس‌جمهور آمریکا خوانده بود. البته برخی معتقدند این می‌تواند ناشی از نفوذ پیوسته باراک اوباما  بر رئیس‌جمهور درمانده فعلی و معاون سفیدپوست پیشین خود نیز باشد. به گزارش روزنامه فایننشال تایمز حامیان مالی اصلی حزب دموکرات نیز خواهان کنار گذاشتن بایدن از نامزدی در فاصله 4 ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری هستند. این روزنامه به نقل یکی از این حامیان مالی نوشته است: «کاندیداتوری جو بایدن محکوم به فناست. من بزرگ‌ترین حامی بایدن هستم و او خدمتگزار حقیقی و مورد قبول مردم است اما محکوم به شکست است. ما باید تمام تمرکز خود را به چیزی که بعدا اتفاق می‌افتد، معطوف کنیم».
آنها حتی درباره جایگزین رهبر از کارافتاده حزب برای رقابت تنگاتنگ با ترامپ به اجماع رسیده‌اند و فرمانداران میشیگان و کالیفرنیا را به عنوان گزینه‌های مطلوب معرفی کرده‌اند. «گرچن ویتمار» فرماندار میشیگان حمایت بیشتری در میان حامیان مالی دارد و افراد زیادی هستند که می‌گویند این زن فرصت بیشتری برای شکست دونالد ترامپ در مقایسه با «گوین نیوسام» فرماندار کالیفرنیا دارد. عجیب آنکه هر دوی آنها پیش‌تر بر حمایت‌شان از انتخاب مجدد بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرده بودند.
جالب اینکه فایننشال‌تایمز گزارش می‌دهد کاملا هریس، معاون بایدن به عنوان یکی از اعضای گروه حامیان مالی حزب دموکرات تلویحا گفته است بایدن باید عوض شود که شکی نیست منظور او جایگزینی خودش با بایدن است؛ وضعیتی که همخوانی جالبی با تعبیر شبکه سی‌ان‌ان، مهم‌ترین رسانه بین‌المللی دموکرات‌های آمریکا از موقعیت آنها پس از بی‌آبرو شدن بایدن در مناظره ۲۷ ژوئن آتلانتا در مقابل ترامپ دارد. این شبکه اعلام کرد با اینکه دموکرات‌ها از مناظره دچار وحشت شده‌اند اما دست به خودکشی دسته‌جمعی زده‌اند. اکونومیست اما تاثیرگذارترین تصویر‌سازی را از وضعیت بغرنج حاکمیت آمریکا داشته است. این نشریه انگلیسی که در حقیقت ارگان اصلی کارتل روتشیلدها و پیشاهنگ جریان‌های غربی حامی جهانی‌سازی است، روی جلد آخرین شماره هفتگی خود یک واکر- عصای مخصوص معلولان و سالخوردگان- را با نشان ریاست‌جمهوری ایالات متحده نقش کرده و تیتر ‌زده است: «این جور نمی‌شود یک کشور را اداره کرد». ترکیب این جلد، تریبون سالن کنفرانس ریاست‌جمهوری در کاخ سفید را که بایدن هر از گاهی پشت آن قرار می‌گیرد تداعی می‌کند. به این ترتیب نشریه‌ای که به تعیین وضعیت برای دولت‌های غربی و پیش‌بینی  درباره کلان‌تحولات مشهور است، بایدن را به عنوان گزینه سوخته انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا معرفی کرده است. حساب اکونومیست در شبکه ایکس با پست کردن تصویر این جلد و مقاله مربوطه‌اش نوشته است: «مناظره ریاست‌جمهوری برای جو بایدن افتضاح اما پنهان‌کاری بدتر بود».
اکونومیست در تشریح داستان روی جلد با این عنوان که «چرا بایدن باید عقب‌نشینی کند، ابتدا به تشریح عملکرد او در نخستین مناظره ریاست‌جمهوری پرداخته و آن را «تجربه‌ای وحشتناک برای تماشا» توصیف کرد و دموکرات‌ها را متهم کرد سرپوش گذاشتن بر این افتصاح حتی بدتر از نمایش بایدن بوده است، بویژه اشاره این نشریه به خنده تحقیر‌آمیز کاملا هریس به یک خبرنگار در یک مصاحبه تلویزیونی در این باره است. اکونومیست می‌نویسد: «تماشای پیرمردی گیج و منگ در تلاش برای یادآوری کلمات و وقایع، عذاب‌آور بود. ناتوانی او در ارائه استدلال در مقابل یک حریف ضعیف هم مایوس‌کننده بود اما عملیات کارزار او برای انکار آنچه ده‌ها میلیون آمریکایی با چشمان خود دیده‌اند، سمی‌تر از هر دو است، زیرا عدم صداقت موجب تحقیر آنها می‌شود. در نتیجه آن کاخ سفید حالا در اختیار دونالد ترامپ قرار دارد. نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد رای‌دهندگان در ایالت‌هایی که بایدن قاعدتا باید برنده شود، علیه او به تکاپو افتاده‌اند. رهبری او ممکن است حتی در ایالت‌هایی که زمانی [برای حزب دموکرات] امن بودند مانند ویرجینیا، مینه‌سوتا و نیومکزیکو در خطر باشد».
این مقاله می‌نویسد دموکرات‌ها «شروع به فراخوان آشکار برای کناره‌گیری او کرده‌اند» اما «انتخابی بین افراد ناتوان و الکن» ارائه می‌دهند. حال آنکه آمریکایی‌ها لایق گزینه بهتری هستند. هافینگتون پست، روزنامه برخط نزدیک به دموکرات‌ها و طیف اوباما برآورد کرده جلد جنجالی اکونومیست، به منزله مهر انقضا بر دوران سیاسی بایدن است و نشانه اینکه او دیگر فاقد  اعتبار لازم برای نامزدی این حزب در انتخابات مهمی مثل ریاست‌جمهوری است.

Page Generated in 0/0059 sec