printlogo


کد خبر: 287075تاریخ: 1403/4/16 00:00
اخبار

وزیر راه و شهرسازی خبر داد
تأمین مالی ۲ پروژه ریلی از محل منابع استجازه رهبر انقلاب
وزیر راه و شهرسازی از تصویب تأمین منابع مالی ۲ پروژه ریلی از محل منابع استجازه رهبر معظم انقلاب و تصویب در هیات دولت خبر داد.
مهرداد بذرپاش گفت: با پیگیری‌های چند ماهه و مستمر وزارت راه و شهرسازی، ۲ پروژه ریلی مهم کشور به پروژه‌های مشمول استجازه رهبر انقلاب افزوده شد و جهش قابل توجهی در روند اجرای آنها ایجاد می‌شود.
وی توضیح داد: یکی از این پروژه‌ها، پروژه ریلی راهبردی کرمانشاه - خسروی است که شبکه ریلی کشور ایران را به عراق متصل می‌کند و مسیر ترانزیتی کشور را در قالب کمربند «ایران راه» تکمیل می‌کند.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، این پروژه ریلی که طول آن ۲۶۳ کیلومتر است در حال حاضر حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با تزریق ۳۰ همت منابع نقدی از محل استجازه رهبر معظم انقلاب، در اسرع وقت و در یک بازه زمانی ۳ ‌ساله تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی ادامه داد: پروژه مهم دیگر راه‌آهن اصفهان (مبارکه) به شهرکرد است که از پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد برخوردار بوده و با هزینه حدود ۴ همت منابع نقدی از محل فوق‌الذکر حداکثر تا یک سال آینده تکمیل و بهره‌برداری می‌شود.
بذرپاش توضیح داد: با انجام این کار هم یک مرکز استان مهم کشور (شهرکرد) به شبکه ریلی متصل می‌شود و هم کارخانه‌های فولادی و سایر چشمه‌های بار که در آن مسیر وجود دارد، می‌توانند از این خط ریلی استفاده کنند که البته کارخانه‌های فولاد فوق بویژه فولاد مبارکه نیز در تأمین بخشی از منابع مشارکت خواهند کرد.
***
پرداخت ۱۲۰ هزار میلیارد ریال از مطالبات گندم‌کاران
دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد ریال دیگر از مطالبات گندم‌کاران پرداخت شد. حجت‌الاسلام سید‌محمد سادات‌ابراهیمی  در ادامه گفت:  این مبلغ با پیگیری کمیسیون کشاورزی و برگزاری نشست‌های حضوری و تماس‌های تلفنی با سازمان برنامه ‌و بودجه و وزارت نفت پرداخت شد.
وی اظهار کرد: مسؤولان مربوط قول مساعد دادند ۴۷ همت ‌طلب باقیمانده کشاورزان گندم‌کار نیز در نخستین فرصت پرداخت شود.
 دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همچنین به پرداخت 1.5 همت از مطالبات کشاورزان خوزستانی اشاره کرد و گفت: تاکنون 21.5 همت از مطالبات کشاورزان واریز شده است.
حجت‌الاسلام سادات‌ابراهیمی تصریح کرد: باقیمانده مطالبات گندم‌کاران در خوزستان 6.5 همت است که دولت و مسؤولان مربوط باید نسبت به پرداخت این مطالبات اقدام کنند.
وی بیان کرد: تاکنون در مجموع 52.5 همت از مطالبات کشاورزان گندم‌کار پرداخت شده است.
***
تصویب ۲۰ پیشنهاد ایران در شانگهای
وزیر نیرو گفت طی ۳ سال کشوری که در معادلات انرژی جهان به طور کامل حذف شده بود به طراح بسته انرژی سازمان شانگهای تبدیل شد.
علی‌اکبر محرابیان در آیین افتتاح آخرین جزء سخت‌افزاری طرح احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: ما برای تعیین خشکسالی یا ترسالی نه از آمار یک روز و یک ماه بلکه به آمار ۳۶ ماهه اشاره می‌کنیم. در ۳۶ ماهه منتهی به امروز، شرایط بارشی به مراتب سخت‌تر از ۳۶ ماه منتهی به شهریور سال ۱۴۰۰ است اما امروز شرایط کشور در حوزه برق و آب زمین تا آسمان تفاوت دارد.
وی ادامه داد: در حوزه انرژی و در پایان دولت دوازدهم ایران به عنوان بزرگ‌ترین دارنده ذخایر انرژی جهان از معادلات انرژی جهان حذف شده بود.
محرابیان گفت: همه نزدیک به صفر شدن صادرات نفت را در پایان دولت دوازدهم فراموش نکردند اما امروز ایران به نقش خود در حوزه انرژی دنیا بازگشته است. بنده 2 هفته گذشته در اجلاس وزرای انرژی شانگهای شرکت کردم، در آن اجلاس ایران به واسطه توان فنی و تخصصی بی‌نظیر خود، ۲۰ پیشنهاد را روی میز گذاشت که از این ۲۰ پیشنهاد ۱۹ پیشنهاد به طور کامل در سند توسعه انرژی شانگهای به تصویب رسید و ماند یک پیشنهاد که تنها هند با آن مخالفت داشت اما همان پیشنهاد هم با کامنت مخالفت مصر در سند تصویب شد.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: طی 3 سال کشوری که در معادلات انرژی جهان به طور کامل حذف شده بود به طراح بسته انرژی سازمان شانگهای تبدیل شد، وقتی از شانگهای حرف می‌زنیم منظور کشورهایی است که نصف جمعیت جهان را در خود جای داده و بزرگ‌ترین صادر‌کننده و وارد‌کننده انرژی دنیا هستند.
محرابیان گفت: مردم ما خواستار قدرت هرچه بیشتر ایران هستند و راهی که شهید جمهور شهید رئیسی آغاز کرد، با قدرت بیشتر ادامه یابد.
 
پاسخ سازمان برنامه و بودجه
 به یک ادعای انتخاباتی
رئیس امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه در پاسخ به مطالب منتشرشده از سوی برخی افراد درباره اختصاص بودجه به دستگاه‌ها اعلام کرد: این نوع تخصیص‌ها طبق روال قانونی و معمول انجام شده است.
حسن چنارانی در واکنش به این جوسازی‌ها در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: همواره درخواست‌های زیادی از سوی دستگاه‌های اجرایی به سازمان برنامه واصل می‌شود و پس از کار کارشناسی، برخی تأیید و با برخی مخالفت یا با اصلاحاتی انجام می‌شود. سازمان مجری قانون بودجه است و بر اساس قوانین و مقررات پاسخ دستگاه‌ها را می‌دهد.

Page Generated in 0/0058 sec