printlogo


کد خبر: 287090تاریخ: 1403/4/16 00:00
افزایش چشمگیر مشارکت مردم ایران دردور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری
شوق انتخاب

گروه سیاسی: بالاخره دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری دیروز برگزار شد. پس از حدود 17 روز رقابت در دور اول (از 20 خرداد تا صبح هفتم تیرماه که مهلت قانونی تبلیغات نامزدها بود) و ۶ روز رقابت در دور دوم که راس ساعت ۸ صبح 14 تیرماه مهلت قانونی تبلیغات انتخاباتی به پایان رسید، نهایتا مردم ایران 15 تیرماه، پای صندوق‌های رای رفتند تا در یک حضور پرشور و پرتعداد، رئیس‌جمهور کشورشان را انتخاب کنند. این حضور گسترده در حالی انجام شد که طبق قانون باید تا 50 روز پس از شهادت آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور جدید کشورمان انتخاب می‌شد که این مهم صورت پذیرفت و دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد.  
مانند هفته گذشته (هشتم تیرماه) که حدود 59 هزار شعبه اخذ رای در ایران و خارج از کشور مسؤول جمع آوری آرای مردم ایران بودند، دیروز نیز تقریبا همین تعداد شعبه، به جمع‌آوری آرا پرداختند. در آغاز فرآیند رای گیری، احمد وحیدی، وزیر کشور طی اظهاراتی از مردم دعوت کرد در مرحله دوم انتخابات پای صندوق‌های رای حاضر شوند. سخنان این مقام رسمی وزارت کشور، آغازگر فرآیند رای‌گیری نیز بود. وحیدی در همین خصوص گفت: «از ملت شریف ایران دعوت می‌شود در آغازین ساعات روز پای صندوق‌های رای حضور یابند و بار دیگر استحکام، اقتدار، عزت و بزرگی ملت ایران را به اثبات برسانند».
این رویداد بزرگ سیاسی کشورمان از چشم رسانه‌های جهان دور نماند و همانند دور اول که بیش از 500 خبرنگار خارجی به پوشش آن پرداخته بودند، این بار نیز صدها خبرنگار از اقصی نقاط جهان برای پوشش خبری انتخابات کشورمان به ایران آمدند. حضور این تعداد خبرنگار و نماینده رسانه‌های خارجی نشان از اهمیت بسیار بالای انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان دارد. هرچند انتخابات در ایران همواره مورد توجه کارشناسان، سیاستمداران و رسانه‌های دیگر کشورها قرار داشت اما اکنون با توجه به قدرت روزافزون ایران اسلامی در پهنه خاورمیانه و همین طور رقم خوردن وقایع تاریخی‌ای چون عملیات «وعده ‌صادق» که عیار و وزن ایران اسلامی را در سطح جهان بیش از پیش افزایش داد، توجه همگان به انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان بیشتر نیز شده است. کما اینکه شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش در 30 اردیبهشت و برگزاری دور اول انتخابات کمتر از 40 روز از آن واقعه تلخ و سپس برگزاری دور دوم در 15 تیرماه، نشان از ثبات و اقتدار نظام اسلامی دارد که این موضوع نیز بازتاب‌هایی را در رسانه‌های خارجی یافته بود.
همچون دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری، دور دوم نیز در فضایی آرام و بدون تشنج برگزار شد. در همین باره دیروز هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر برگزاری انتخابات در فضایی آرام، به صیانت از آرای مردم اشاره کرد و گفت: این اطمینان را به ملت عزیز می‌دهیم که صیانت از آرای تک‌تک مردم را در دستور کار خود داشته باشیم. از ملت ایران خواهش می‌کنیم رای دادن خود را به ساعات انتهایی موکول نکنند و در ساعات ظهر که شاید شعب اخذ رای با تراکم کمتری مواجه باشند، مراجعه کنند و آرای خود را به صندوق‌های اخذ رای بسپارند.
* حضور خرسندکننده
رهبر معظم انقلاب همچون مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری و البته مثل سنوات گذشته، در دقایق اولیه آغاز رای‌گیری پای صندوق‌ اخذ رای حضور یافتند و جزو نخستین نفرات رای‌شان را به صندوق‌ انداختند. ایشان در همان دقایق اولیه با حضور پای صندوق سیار 110 که در حسینیه امام خمینی(ره) مستقر شده بود، رای‌شان را به صندوق انداختند و با بیان اینکه «ان‌شاءالله مردم عزیزمان با همت بیشتر در مرحله دوم و حضور پای صندوق‌های رای و انتخاب بهترین، کار را در این مرحله تمام می‌کنند تا فردا شنبه رئیس‌جمهورمان را داشته باشیم» به این نکته اشاره کردند که برخی گزارش‌ها حکایت از افزایش شوق و علاقه مردم در این مرحله از انتخابات ریاست‌جمهوری دارد و گفتند: «اگر این‌گونه باشد خرسند‌کننده است».
آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و بسیاری از مسؤولان و چهره‌های شاخص لشکری و کشوری نیز از جمله نفراتی بودند که در ساعات اولیه آغاز روند رای‌گیری، با حضور در شعبه‌های اخذ رای به خیل عظیم مردمی پیوستند که همگی آمده بودند تا مشارکت خود را در این رویداد بزرگ سیاسی کشور به ثبت برسانند. مثل هفته گذشته چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان نیز در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کردند. این طیف که نامزدشان (مسعود پزشکیان) جزو ۲ نفری بود که به مرحله دوم راه یافته بود، حضور پرسروصدایی در انتخابات داشتند و به‌رغم آنکه برخی سران اصلاحات همانند محمد خاتمی، انتخابات مجلس را که اسفند سال گذشته برگزار شد، تحریم کرده بودند، در این دور با حضورشان پرسش‌هایی از تضاد رفتاری برجای گذاشتند که به نظر می‌رسد باید درباره چرایی این حضور پس از آن تحریم نه تنها به هواداران خود، بلکه به مردم کشورمان پاسخ دهند. 
* پرشورتر از قبل
دیروز چون سنوات و دوره‌های گذشته شاهد حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رای بودیم. تلاش رسانه‌های بیگانه و معاند برای حضور نیافتن ایرانیان پای صندوق‌های رای پیش‌تر با مشارکت 41 درصدی مردم در انتخابات مجلس دوازدهم و همین‌طور 40 درصدی در مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری شکست خورده بود اما حالا با حضور پرتعدادتر مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری، آن هم یک هفته پس از دور اول، این عده از رسانه‌های معاند پاسخ کوبنده‌تری از ملت ایران دریافت کردند. 
حضور پرشور ملت ایران به گونه‌ای بود که در برخی شعبه‌های اخذ رای، مردم قبل از شروع رسمی روند رای‌گیری در شعبه منطقه خود حضور یافته و صف‌های طویلی را تشکیل داده بودند. این حضور در حالی بود که دمای هوای کشور دیروز در بسیاری از نقاط بالا بود و همان طور که تصاویر نشان می‌داد، مردم در بسیاری از مناطق زیر آفتاب گرم و سوزان تیرماه در صف طویل اخذ رای حاضر شده بودند.
از همان ساعات اولیه برگزاری انتخابات، شواهد نشان می‌داد دور دوم از حیث حضور مردم پرتعدادتر از مرحله اول است. این حضور گسترده که در مشاهدات میدانی نیز نمایان بود، از سوی محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور هم تایید شد. وی گفت: گزارش‌های دریافتی حاکی از افزایش مشارکت مردم در انتخابات نسبت به زمان مشابه در دور اول انتخابات است.
در دیگر کشورها نیز ۳۴۴ شعبه اخذ رای فعال بودند تا آرای هموطنان خارج از کشور را دریافت کنند. در این حوزه (رای‌گیری در خارج از کشور) نخستین خبری که جلب توجه کرد مربوط به آغاز روند رای‌گیری در نیوزیلند ساعاتی زودتر از دیگر نقاط جهان بود! چرا که این کشور در نیم‌کره جنوب شرق جهان به لحاظ زمانی در مکانی قرار دارد که صبح جمعه زودتر از دیگر نقاط جهان در این کشور آغاز شد. از همین رو نخستین رای در ولینگتون نیوزیلند در سفارت ایران به صندوق انداخته شد. 
همچنین رضا زبیب، سفیر ایران در اسپانیا طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: با توجه به استقبال خوبی که هفته گذشته از دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری در اسپانیا انجام شد، یک شعبه اخذ برای دور دوم انتخابات اضافه شد و در همین راستا، علاوه بر مادرید و بارسلون دور دوم انتخابات در شهر مالاگا اسپانیا نیز برگزار شد. وی همچنین گفت: دولت اسپانیا و دیگر نهادهای مربوط نسبت به گذشته همکاری بهتری با ما در این ارتباط داشته‌اند. هفته قبل رکورد شرکت‌کنندگان در انتخابات نسبت به دوره قبل در سال ۱۴۰۰ شکسته شد و پیش‌بینی می‌کنم این رکورد در دور دوم نیز بشکند. همچنین دولت کانادا که به تازگی سپاه را در لیست تروریستی خود قرار داده و مانع برگزاری دور اول انتخابات در این کشور شده بود، در دور دوم نیز مانع برگزاری انتخابات در این کشور آمریکای شمالی شد.
* بازتاب انتخابات در رسانه‌های بیگانه
همزمان با برگزاری دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، رسانه‌های جهان به پوشش گسترده اخبار این رویداد مهم پرداختند.
شبکه‌های خبری الجزیره قطر، سی‌ان‌ان آمریکا، فرانس ۲۴، بی‌بی‌سی، خبرگزاری ارمنستان، روزنامه هندوستان تایمز، پی. تی.‌ای هند، ترند جمهوری آذربایجان، ایندیا تودی، روزنامه گاردین انگلیس و بسیاری دیگر از رسانه‌های آسیایی، عربی و بین‌المللی این انتخابات را پوشش قابل توجهی دادند.
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه با انتشار فیلم‌هایی از دقایق اولیه آغاز رای‌گیری، نوشت مردم ایران، دور دوم انتخابات را با مشارکت گسترده آغاز کردند.
تلویزیون مرکزی چین نیز در تارنمای خبری خود نوشت: مردم ایران روز جمعه در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری بین مسعود پزشکیان وزیر اسبق بهداشت ایران و سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد سابق هسته‌ای یک نفر را انتخاب خواهند کرد. خبرگزاری آناتولی ترکیه، با بازتاب این دور از رقابت‌ها نوشت: مردم ایران از صبح برای نخستین ‌بار پس از ۱۹ سال (انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۴)، برای حضور در دور دوم انتخابات پای صندوق‌های رای رفتند.
روند رای‌دهی ۱۰ ساعت در نظر گرفته شده است ولی به احتمال زیاد توسط وزارت کشور که مدیریت انتخابات را بر عهده دارد، تمدید خواهد شد تا رای‌دهندگان بیشتری در آن شرکت کنند. در انتخابات مرحله قبل، رای‌گیری ۳ بار تمدید شد و نیمه شب به پایان رسید و مشارکت رای‌دهندگان ۴۰ درصد بود.
خبرگزاری فرانسه در گزارش خود با اشاره به شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی نوشت: مردم ایران روز جمعه در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای جایگزینی سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور فقید که اردیبهشت‌ماه در سانحه سقوط بالگرد جان خود را از دست داد، پای صندوق‌های رای می‌روند.
این خبرگزاری همچنین به پخش زنده فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از مشارکت در انتخابات پرداخت.
این رسانه افزود: در رای‌گیری هفته گذشته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، با ۱۳.۸ درصد در جایگاه سوم قرار گرفت و مصطفی پورمحمدی وزیر اسبق کشور کمتر از یک درصد آرا را کسب کرد. انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ابتدا برای سال ۲۰۲۵ (۱۴۰۴) برنامه‌ریزی شده بود اما با درگذشت رئیس‌جمهوری ایران در سقوط بالگرد زودتر برگزار شد. در انتخابات ریاست‌جمهوری ۶۱ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودند. حدود ۱۰ میلیون ایرانی مقیم خارج از کشور نیز واجد شرایط رای دادن بودند که در ۳۴۴ شعبه اخذ رای تعیین شده در کشورهای مختلف حضور یافتند و رای خود را به صندوق‌ها انداختند. بر اساس اعلام ستاد انتخابات، در انتخابات هفته گذشته، ۹۷ هزار و ۹۶۷ رای در خارج از کشور به صندوق انداخته شده بود.
***
مردم کار  را تمام کردند
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی صبح دیروز همزمان با آغاز مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، رأس ساعت ۸ صبح رأی‌شان را در صندوق انداختند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب پس از انداختن رای‌شتم در صندوق ۱۱۰، روز انتخابات را یک روز خوب و روز فعال شدن مردم برای یک امر مهم سیاسی دانستند و گفتند: ان‌شاءالله مردم عزیزمان با همت بیشتر در مرحله دوم و حضور در پای صندوق‌های رأی و انتخاب بهترین، کار را در این مرحله تمام می‌کنند تا فردا شنبه رئیس‌جمهورمان را داشته باشیم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به برخی گزارش‌ها مبنی بر افزایش شوق و علاقه مردم در این مرحله از انتخابات ریاست‌جمهوری افزودند: اگر اینگونه باشد خرسند‌کننده است و امیدواریم خداوند متعال ملت را موفق و کشور را آباد کند و همه کسانی را که در این مسیر زحمت می‌کشند مشمول لطف و رحمت خود قرار دهد.

 


Page Generated in 0/0063 sec