printlogo


کد خبر: 287098تاریخ: 1403/4/17 00:00
گزارشی تکان‌دهنده از همدستی غربی‌ها با جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین
معماران غربی نسل‌کشی غزه!
* مؤسسه سیپری: 69 درصد تسلیحات تل‌آویو از آمریکا وارد می‌شود/ * آلمان دومین صادرکننده تسلیحات مرگبار به اسرائیل است

پایگاه خبری میدل ایست مانیتور در گزارشی با اشاره به گذر جنگ غزه از 9 ماهگی و تداوم کارزار قتل و جنایت صهیونیست‌ها در نوار غزه، به مساله حمایت‌های گسترده مادی و تسلیحاتی دولت‌های غربی از رژیم اشغالگر قدس پرداخته است. 
به گزارش «وطن امروز»، کمک‌های آمریکا و اروپایی‌ها به اسرائیل همواره جنجالی و با شکایت گروه‌های حقوق بشری همراه بوده است؛ موضوعی که قدرت‌های غربی سعی داشته‌اند به هر نحو ممکن آن را پنهان کرده و لاپوشانی کنند. با این حال، شاهد آن هستیم که گاه و بیگاه افشاگری‌های قابل توجهی در این رابطه صورت می‌گیرد. بر اساس گزارش میدل ایست مانیتور، دولت‌های آمریکا و آلمان بیشترین حمایت‌های تسلیحاتی و نظامی را از صهیونیست‌ها در بحبوحه جنگ غزه انجام می‌دهند و در این زمینه طیف متنوعی از تسلیحات سبک تا نیمه‌سنگین و سنگین را در اختیار رژیم اشغالگر قدس قرار می‌دهند. نکته قابل تامل اینکه دولت آمریکا تاکنون بیش از 100 محموله تسلیحاتی را بر اساس آمارهای رسمی به رژیم اشغالگر قدس تحویل داده است؛ معادله‌ای که نشان می‌دهد برخلاف برخی موضع‌گیری‌های ظاهری مقام‌های دولت آمریکا در مخالفت با کارزار قتل و جنایت صهیونیست‌ها در نوار غزه، آنها خود یک پای مهم این جنایات هستند و صرفا به دنبال ظاهرسازی و عوام‌فریبی هستند. در ادامه، به 2 تامین‌کننده اصلی تسلیحات رژیم اشغالگر قدس در جهان غرب، در بحبوحه جنگ غزه اشاره می‌شود و تسلیحات و روند کلی ارائه مهمات از سوی آنها به صهیونیست‌ها با ذکر برخی جزئیات مورد اشاره قرار می‌گیرد.  
* ایالات متحده
آمریکا به عنوان اصلی‌ترین حامی تسلیحاتی رژیم اسرائیل، 69 درصد از واردات تسلیحات متعارف این رژیم در فاصله میان سال‌های 2019 تا 2023 را به خود اختصاص داده است. این آمار و ارقام بر اساس یافته‌های انستیتو پژوهش صلح بین‌المللی استکهلم (موسسه سیپری) تهیه شده است. از زمان اجرای عملیات هفتم اکتبر علیه اسرائیل توسط جنبش حماس، آمریکا به نحو قابل توجهی حمایت نظامی خود از اسرائیل را تقویت کرده و افزایش داده و بیش از 100 مورد محموله‌های تسلیحاتی را به اراضی اشغالی فرستاده است. در این چارچوب، دولت آمریکا طیف متنوعی از تسلیحات و مهمات را به اراضی اشغالی فرستاده که از جمله آنها می‌توان به سامانه‌های پدافندی، مهمات هدایت‌شونده، گلوله‌های توپ، گلوله‌های تانک و تسلیحات سبک اشاره کرد. آمریکا در بحث تقویت سامانه پدافندی گنبد آهنین و ارائه سامانه‌های پیشرفته‌تر به این رژیم نیز نقشی محوری بازی کرده است. گزارش‌های رسمی حاکی از این است که آمریکا شمار قابل توجهی بمب‌های هوشمند و قُطر کوچک و البته برخی تجهیزات فناورانه که دقت ادوات و مهمات انفجاری را به شدت بالا می‌برند هم در اختیار رژیم اشغالگر قدس قرار داده است. از جمله دیگر تسلیحات و مهمات ارائه شده از سوی دولت آمریکا به رژیم صهیونیستی می‌توان به گلوله‌های توپ 155 میلیمتری، موشک‌های هلفایر، مهمات 30 میلیمتری و توپ‌های تانک 120 میلیمتری اشاره کرد. گزارش‌های مختلف حاکی از ارائه تسلیحات دید در شب و البته بمب‌های قوی سنگرشکن از سوی آمریکا به رژیم اسرائیل نیز است. در این میان، رسانه‌های اسرائیلی گزارش‌های مختلفی را هم منتشر کرده و اعلام داشته‌اند در پایان ماه ژانویه، واشنگتن به دنبال آن بوده تا جنگنده‌های اف 35، هلیکوپترهای آپاچی، هلیکوپترهای بلک هاوک60 UH- و سی هاوک 60T SH-،
انواع پهپادها، هویتزرهای «‌ام 109»، سامانه‌های راکت‌انداز «‌ام 270»، جنگنده‌های فالکون «اف 16» و هزاران گلوله توپ را نیز به اسرائیل ارسال کند. تا پایان ماه مارس سال جاری میلادی، دولت بایدن زمینه را برای فروش 25 جنگنده اف 35 به اسرائیل به ارزش 2.5 میلیارد دلار و همچنین دیگر ادوات مرتبط با جنگنده‌ها نظیر موتورهای آنها فراهم کرده است. در میان مهمات ارائه شده از سوی دولت بایدن به اسرائیل شاهد 1800 بمب غیرهدایت شونده  84 MK- و500 بمب غیرهدایت‌شونده82 MK- نیز هستیم. آمریکا و اسرائیل همچنین در تاریخ 4 ژوئن سال جاری توافقی را برای فروش 25 جنگنده اف 35 به امضا رسانده‌اند. 
* آلمان
آلمان دومین تامین‌کننده اصلی تسلیحات رژیم اسرائیل است. بر اساس آمارهای رسمی، بیش از 25 درصد واردات تسلیحات اسرائیل در فاصله سال‌های 2019 تا 2023، از مبدا آلمان انجام شده است. برلین عمدتا نیاز اسرائیل به زیردریایی‌ها، کشتی‌های جنگی، موتور وسایل حمل‌و‌نقل و هواپیماها و  جنگنده‌ها و انواع اژدرها را رفع کرده است. بر اساس آمارهای رسمی نهاد موسوم به «کارگران در فلسطین»، آلمان چیزی حدود یک‌سوم تسلیحات و تجهیزات نظامی ارائه شده به اسرائیل را در قالب کمک نظامی به این رژیم تحویل می‌دهد. آلمان به طور مستقیم در دوره زمانی قبل از عملیات هفتم اکتبر، با صادرات 326 میلیون یورو انواع و اقسام تسلیحات به اسرائیل موافقت کرده بود و البته در زمینه‌ آموزش نظامی نیز کمک‌های قابل توجهی از سوی آلمان به رژیم اشغالگر قدس ارائه شده است. گزارش‌های رسمی حاکی از این است که دولت آلمان مجوز فروش انواع فناوری‌های نظامی، تجهیزات الکترونیکی، کشتی‌های جنگی، تجهیزات دریایی مخصوص، بمب‌ها، اژدرها، راکت‌ها، موشک‌ها و دیگر تجهیزات و مهمات انفجاری به اراضی اشغالی را هم صادر کرده است. سال 2023، آلمان صادرات قابل توجهی از تسلیحات و ادوات نظامی را به اسرائیل انجام داد که از جمله آنها می‌توان به 2 ناو کلاس ساعر 6، تامین اژدرهای مورد نیاز زیردریایی‌های دلفین و ارائه شمار قابل توجهی از موتورهای دیزلی برای وسایل نقلیه نظامی صهیونیست‌ها اشاره کرد. ناوهای کلاس ساعر 6 در جریان جنگ‌افروزی کنونی رژیم اسرائیل علیه نوار غزه ماهیت عملیاتی به خود گرفته‌اند. این کشتی‌های جنگی در انجام حمله به نوار غزه از سواحل نزدیک آن یا تداوم محاصره دریایی غزه، کنشگری مستقیم داشته‌اند. نفربر زرهی ایتان نیز که در آن از موتورهای دیزلی آلمانی استفاده شده به نحوی گسترده از سوی صهیونیست‌ها در جنگ غزه استفاده شده است. آلمان همچنین موتورهای دیزلی مورد نیاز تانک‌های مدل مرکاوا 4 رژیم اسرائیل را تامین کرده است، مساله‌ای که بویژه از حیث تداوم عملیات زمینی صهیونیست‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است. از اواخر ماه اکتبر سال گذشته میلادی، این تانک‌ها از سوی اسرائیل برای حمله به غیرنظامیان و زیرساخت‌های مدنی نوار غزه به نحو گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته‌اند. ژانویه سال جاری میلادی، نشریه آلمانی اشپیگل گزارش داد برلین با تحویل 10 هزار گلوله توپ 120 میلیمتری که مورد استفاده تانک‌های اسرائیلی است، موافقت کرده است. صهیونیست‌ها پیش‌تر در ماه نوامبر سال 2023 درخواست تحویل این مهمات از سوی آلمان به خود را داشتند. البته آنچه در این گزارش به آن اشاره شد، تنها بخشی از حمایت‌های گسترده تسلیحاتی و نظامی دولت‌های غربی از رژیم اشغالگر قدس در بحبوحه جنگ غزه است. دیگر دولت‌های اروپایی نظیر ایتالیا و انگلستان نیز پس از آمریکا و آلمان، اصلی‌ترین تامین‌کنندگان تسلیحات و مهمات اسرائیلی در جریان جنگ غزه هستند؛ کشورهایی که با تداوم جنگ غزه، بر شدت و گستره حمایت‌های خود از رژیم صهیونیستی افزوده‌اند و در این مسیر هیچ توجهی به اوج‌گیری قابل توجه اعتراضات جهانی علیه صهیونیست‌ها و  جنایات آنها علیه مردم غزه نداشته‌اند.
***
یک رسانه عرب‌زبان از مذاکره برای توافق بین حماس و اسرائیل خبر داد
تراژدی جنگ و صلح
گروه بین‌الملل: یک رسانه عرب‌زبان در یادداشتی درباره توافقنامه اصلاح‌شده برای دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه و تفاوت آن با پیشنهادهای قبلی نوشت در توافق جدید جنبش حماس از شرط خود برای توقف جنگ با تضمین‌های بین‌المللی در مرحله نخست توافق چشم‌پوشی کرده و آن را به ادامه مذاکرات تا اجرا در مرحله دوم موکول کرده است.
یک منبع بلندپایه حماس به رویترز گفت: حماس پیشنهاد آمریکا را برای آغاز مذاکرات برای آزادی اسیران اسرائیلی از جمله سربازان و مردان، ۱۶ روز پس از مرحله اول توافق پذیرفته است. یک مقام فلسطینی نزدیک به تلاش‌های صلح با میانجی‌گری بین‌المللی گفته است این پیشنهاد می‌تواند منجر به دستیابی به یک چارچوب توافق در صورت پذیرش اسرائیل شود و به جنگ ۹ ماهه غزه پایان دهد. به گفته مقامات بهداشت غزه، بیش از ۳۸۰۰۰ فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند. یک منبع ارشد در جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) دیروز به رویترز گفت در توافقنامه اصلاح‌شده، آتش‌بس موقت و ورود کمک‌ها قید شده است. وی افزود: پیشنهاد توافق اصلاح‌شده بین حماس و اشغالگران موافق این است که مذاکرات برای آزادی اسرای صهیونیست از جمله سربازان و مردان باقیمانده ظرف ۱۶ روز پس از مرحله اول توافق آغاز شود.
این منبع تصریح کرد این پیشنهاد تضمین می‌کند تا زمانی که مذاکرات غیرمستقیم برای اجرای مرحله دوم توافق ادامه داشته باشد، میانجی‌ها نیز توافق آتش‌بس موقت، ارسال کمک‌ها و خروج نیروهای اسرائیلی از غزه را تضمین کنند.
این در حالی است که «اسامه حمدان» از مقامات حماس روز جمعه تاکید کرد جنبش حماس انتظار دارد تا شنبه اشغالگران به پیشنهاداتش برای آتش‌بس در غزه پاسخ دهند.
حمدان گفت: ما نمی‌خواهیم درباره جزئیات این ایده‌ها صحبت کنیم و منتظر شنیدن پاسخ هستیم که به احتمال زیاد امروز یا فردا خواهد بود. اگر پاسخ مثبت باشد، این ایده‌ها به تفصیل مورد بحث قرار خواهد گرفت. وی همچنین توضیح داد که توانایی‌های نظامی جنبش حماس در نوار غزه «هنوز در موقعیت خوبی برای ادامه جنگ» قرار دارد. شبکه ۱۳ عبری نیز به نقل از برخی منابع گزارش داد: مذاکرات درباره اسیران آسان نخواهد بود و ممکن است ۳ تا 5 هفته طول بکشد. همچنین «محمد نزال» از اعضای دفتر سیاسی حماس به العربی الجدید گفت این جنبش از آغاز روند مذاکرات غیرمستقیم که از چند ماه پیش آغاز شد، مسیر شفافی را دنبال کرده و طی آن با رویکردی مثبت با مذاکرات برخورد کرده است. خطوط اساسی و اصلی جنبش حماس شامل توقف دائم حملات، عقب‌نشینی نیروهای اشغالگر از نوار غزه، بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه‌های‌شان، سرازیر شدن مواد غذایی، کمک‌های امدادی، دارویی و نفتی به تمام مناطق نوار غزه، آغاز روند بازسازی و دستیابی به توافق تبادل اسراست. وی تصریح کرد: حماس ۶ مه پس از ایجاد اصلاحاتی با تایید میانجی‌گران و دولت آمریکا از طریق نماینده خود، ویلیام برنز، رئیس سیا موافقت خود را با پیشنهاد ارائه شده توسط رژیم اشغالگر اعلام کرد. پس از آن به جنبش حماس اطلاع داده شد اسرائیل با اصلاحات حماس موافقت کرده است و سپس به جای اعلام، نتانیاهو فرار به جلو را ترجیح داد و به شهر رفح حمله و روند مذاکرات را نقض کرد.
عضو دفتر سیاسی حماس گفت: دولت آمریکا ساکت ماند و جرات محکوم کردن این اقدام نتانیاهو را نداشت، سپس جو بایدن در یک سخنرانی ماه گذشته (ژوئن) این پیشنهاد را تکرار کرد و جزئیات آنچه را که پیشنهاد رژیم صهیونیستی خواند، توضیح داد. این نکته قابل توجه بود که او از نتانیاهو خواست با آن موافقت کند. حال سوال این است: چگونه می‌تواند یک پیشنهاد صهیونیستی باشد و از خود آنها خواسته شود با این پیشنهاد موافقت کنند؟! با این وجود میانجی‌ها دوباره با حماس تماس گرفتند و اعلام کردند فرصتی جدید برای دستیابی به توافق جدیدی وجود دارد که به جنگ وحشیانه پایان ‌دهد.
نزال در این باره تصریح کرد: جنبش حماس پس از ارائه اصلاحیه‌های خود با انعطاف‌پذیری و مثبت‌اندیشی بالا به پیشنهادی که اخیرا توسط رژیم اشغالگر ارائه شد، پرداخت و اکنون توپ در زمین این رژیم است و واکنش‌های غیررسمی در محافل آمریکایی و اشغالگران حاکی از استقبال آنها از پاسخ جنبش حماس است. در همین راستا، «احمد الطنانی» مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات استراتژیک «عروبه» فلسطین گفت: چندین ملاحظه و نکته پشت تحولات در پرونده مذاکره وجود دارد که مهم‌ترین آنها پیشگیری از جنگ در جبهه شمالی اراضی اشغالی است.
وی به العربی الجدید گفت: یک حرکت واضح در پرونده مذاکره وجود دارد و در راس آن آمریکا درصدد جلوگیری از وقوع جنگ میان حزب‌الله و رژیم اشغالگر در دوره آتی است. الطنانی تصریح کرد: «آموس هوکشتاین» به دنبال تصویب ایده‌های جدیدی از طریق حزب‌الله بود که در حرکت مذاکرات نقش داشته است و اطلاعات موجود نشان می‌دهد هیچ پیشنهاد جدیدی درباره غزه وجود ندارد و در حقیقت فرمول‌های جدیدی هستند که ممکن است قابل قبول‌تر باشند. وی افزود: مقاومت فلسطین می‌خواهد ایده مسؤول جلوه دادن آن در شکست تلاش‌ها برای دستیابی به توافق از سوی دولت آمریکا را کنار بگذارد و به همین دلیل چشم‌پوشی‌هایی را از خواسته‌های خود داشته است.

 


Page Generated in 0/0070 sec