printlogo


کد خبر: 287099تاریخ: 1403/4/17 00:00
فشارها بر جو بایدن برای کناره‌گیری از رقابت‌های انتخابات ریاست ‌جمهوری ادامه دارد
برو کنار!
بایدن: سرما خورده بودم

گروه بین‌الملل: فشارها بر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای کناره‌گیری از مبارزات انتخاباتی ادامه دارد ولی او در مصاحبه‌ای اعلام کرده است شایسته‌ترین گزینه برای حزب دموکرات است و می‌تواند ترامپ را شکست دهد.
رئیس‌جمهور ۸2 ساله آمریکا در مصاحبه با تلویزیون خبری ای‌بی‌سی‌نیوز دلیل عملکرد ضعیفی که از خود در نخستین مناظره انتخاباتی ۲۰۲۴ نشان داد را «سرماخوردگی و خستگی» دانست و تاکید کرد دائما تحت معاینات پزشکی قرار دارد.
بایدن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مایل است تحت معاینات پزشکی مستقل که شامل آزمایش‌های‌ شناختی و همچنین مربوط به سیستم اعصاب است قرار بگیرد و نتایج آن را با مردم آمریکا به ‌اشتراک بگذارد، گفت: «ببینید! من هر روز تست‌های‌ شناختی انجام می‌دهم. می‌دانید؟ من نه تنها برای انتخابات کارزار برگزار می‌کنم، بلکه جهان را نیز اداره می‌کنم. اغراق نمی‌کنم اما ما ملت مهم جهان هستیم». بایدن در پاسخ به انتقادات به خود گفت: می‌توانم ترامپ را شکست دهم.
رئیس‌جمهور آمریکا ضمن اشاره به جزئیات لحظاتی که با رهبران جهان گفت‌وگو یا درباره مسائل مختلفی در جهان نظیر گسترش ناتو رایزنی می‌کند، افزود: «روزی نیست که من درباره این تصمیماتی که باید هر روز اتخاذ کنیم، گفت‌وگو نکنم».
جو بایدن به عنوان پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور ۲۷ ژوئن نخستین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را برگزار کردند. بایدن در جریان مناظره ۹۰ دقیقه‌ای با ترامپ بارها با بیان جملات نامفهوم و نیمه‌تمام و پاره شدن رشته افکارش و سکوت‌های عجیب گاف داد و سردرگم ظاهر شد. نمایش ضعیف بایدن بعد از سلسله مداوم گاف‌های مکرر او در انظار عمومی در طول دوره ریاست‌جمهوری‌اش که سلامت فیزیکی و ذهنی او را زیر سوال برده بود، زنگ خطر را برای بسیاری از چهره‌های سیاسی دموکرات و مفسران و تحلیلگران در ایالات متحده به صدا درآورد و بسیاری از آنها خواستار انصراف بایدن از رقابت انتخاباتی شدند.
بایدن مجددا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حاضر است آزمایش‌هایی را به ‌طور مرتب انجام دهد، تاکید کرد: «من پیش‌تر آنها را انجام داده‌ام». تلویزیون خبری ای‌بی‌سی به «دونالد ترامپ» جمهوری‌خواه و رقیب بایدن درخواست مصاحبه داده اما تیم او چنین چیزی را رد کرده است. این در حالی است که دموکرات‌های آمریکا از مصاحبه اخیر بایدن با شبکه خبری ای‌بی‌سی قانع نشدند و هنوز نسبت به توانایی او در شکست‌ دادن ترامپ شک دارند. به گزارش خبرگزاری آکسیوس، ۴ دموکرات آمریکایی به ‌صورت علنی خواستار کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخابات شده‌اند و قانون‌گذاران ایالات متحده می‌گویند قرار است به تعداد این افراد اضافه شود. یک قانون‌گذار دموکرات به آکسیوس گفت: «بی‌شک فشار عمومی را به میزان لازم تشدید خواهیم کرد».
همچنین جو بایدن در یکی از نخستین اظهارنظرهای علنی بعد از این مناظره، اعتراف کرد در این مناظره «گند‌ زده است». وی در مصاحبه از پیش ضبط‌شده با «ارل اینگرام» که صبح پنجشنبه به وقت محلی انتشار یافت، گفت: «من شب بدی داشتم. حقیقت امر این است که من گند زدم. من مرتکب یک اشتباه شدم. این برای یک حضور ۹۰ دقیقه‌ای روی صحنه مناظره بود اما به آنچه در طول 3.5 گذشته انجام داده‌ام نگاه کنید». بایدن اظهار کرد: «من یک زن سیاهپوست را به عنوان معاون رئیس‌جمهور برگزیدم. من نخستین قاضی زن سیاه‌پوست را در دادگاه عالی منصوب کردم. من بیشتر از تمام دیگر رئیس‌جمهورهای تاریخ آمریکا سیاه‌پوستان و زنان سیاه‌پوست را به عنوان قاضی منصوب کردم».
در این میان یکی از حامیان مالی نزدیک به رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «کاندیداتوری جو بایدن محکوم به فناست. من بزرگ‌ترین حامی بایدن هستم و او خدمتگزار حقیقی و مورد قبول مردم است اما محکوم به شکست است. ما باید تمام تمرکز خود را روی چیزی که بعدا اتفاق می‌افتد، معطوف کنیم».
یک عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا هم با بیان اینکه بعد از مصاحبه جدید بایدن «نظر هیچ‌کسی تغییر نکرده است» گفت: تعداد فزاینده‌ای از قانون‌گذاران دموکرات باور دارند بایدن باید کناره‌گیری کرده و سعی دارند این کار را با رضایت خود او و بدون نیاز به اعمال فشار دیگران انجام دهند.
یک عضو دیگر دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا هم گفت او و همکارانش باور دارند مصاحبه بایدن «تاثیرگذار نبود» و او قرار است در انتخابات نوامبر از ترامپ شکست بخورد. همچنین قانون‌گذار دیگری در این باره گفت از «خودداری بایدن از پذیرش واقعیت» نظرسنجی‌ها و ناتوانی‌اش در توجیه حضورش در انتخابات «شگفت‌زده» شده است.
بایدن در حالی برای احیای اعتبار خود در این مصاحبه حاضر شد که پیش از آغاز مصاحبه، چندین عضو حزب دموکرات به آکسیوس گفتند این اقدام بی‌نتیجه خواهد بود و جایگاه بایدن را در میان قانون‌گذاران دموکرات کنگره بهبود نخواهد داد. یکی از آنها به آکسیوس گفت: «هیچ‌کس فکر نمی‌کند برگزاری یک مصاحبه درخور، مشکل را حل می‌کند».

Page Generated in 0/0057 sec