در حال حاضر تعداد مسافران مترو در حد یک میلیون و ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر باقی مانده است و با این ۷ خط نباید منتظر معجزه در افزایش تعداد مسافر باشیم، چراکه متروی تهران نیاز به خطوط جدید دارد. مدیرعامل متروی تهران با تأکید بر تسهیل ساخت قطار ملی از سهم ۱۰ درصدی مترو در حملونقل عمومی خبر داد و گفت: باید این سهم بر اساس تکلیف به ۷۰ درصد برسد. مسعود درستی در سمینار تخصصی بررسی ابعاد مختلف پروژه احداث خطوط جدید شبکه متروی تهران، گفت: ما امروز شاهد هستیم که مترو سهمی کمتر از ۱۰ درصد در حملونقل تهران دارد و این در حالی است که سهم حملونقل عمومی در جابهجایی شهروندان کمتر از ۲۵ درصد بوده و برای ارتقای جایگاه مترو باید کارهای زیادی انجام دهیم. وی با بیان اینکه در حال حاضر از ۷ خط مترو حدود ۳۰۰ کیلومتر و بیش از ۱۵۰ ایستگاه داریم که برای ارتقای همین ۷ خط مترو باید در حوزه زیرساخت و ارتقای ناوگان اقدامات مهمی انجام دهیم، افزود: مردم به علت کمبود ناوگان آنطور که باید و شاید از مترو استفاده نمیکنند و مهمترین گام ورود ناوگان و ارتقای زیرساخت است. در سنوات گذشته کارهای زیادی در زمینه ارتقای ناوگان انجام شد. مدیرعامل شرکت متروی تهران افزود: مهمترین اتفاق فعلی ۲ قرارداد مهم و کلیدی است که قرارداد ۶۳۰ واگن یکی از آنهاست که به نظر میرسد امروز به لحاظ اجرایی به جایی رسیده که تا یک سال آینده شاهد ورود قطارها و اتفاقات خوب باشیم. قطار ملی نیز قرارداد دیگری است که پیگیر انعقاد نهایی آن هستیم و روزهای آخر را برای نهایی شدن طی میکند. همچنین مجوز سازمان مدیریت نیز برای قرارداد ۱۱۳ واگن اخذ شد. وی با بیان اینکه مرور ۲ سال گذشته متروی تهران نشان میدهد که بهرغم ورود ایستگاههای جدید به مدار، خیلی اتفاق خاصی در افزایش تعداد مسافر در مترو رخ نداده است، گفت: با این ۷ خط نباید منتطر معجزه در افزایش تعداد مسافر باشیم و متروی تهران نیاز به خطوط جدید دارد. شبکه متروی تهران با ۷ خط ناقص است و باید برای رسیدن به سهم۷۰ درصدی در حملونقل عمومی کار جدید توسعهای انجام دهیم و بر همین اساس ما را آماده عملیات اجرایی ۴ خط مترو کرد. درستی افزود: با ۱۷۰ کیلومتر خطوط جدید و ۱۳۰ ایستگاه جدید، به نظر میرسد در ۶ تا ۷ سال آینده این هدف را محقق کنیم و سهم بهتری در جابهجایی مسافر با احداث خطوط جدید داشته باشیم