printlogo


کد خبر: 287112تاریخ: 1403/4/17 00:00
اخبار

امضای نخستین پیمان پولی میان ایران و روسیه
رئیس‌کل بانک مرکزی از امضای نخستین قرارداد پیمان پولی دوجانبه برای تبادلات تجاری میان ایران و روسیه خبر داد و اعلام کرد: زیرساخت معاملات توافقی ریال برون‌مرزی (ریال آفشور) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد. محمدرضا فرزین در حاشیه نشست دوجانبه رؤسای کل بانک‌های مرکزی ایران و روسیه گفت: تمام اقدامات مشترکی که در گذشته توافق شده بود نهایی شد و به این ترتیب تمام اقدامات توافق‌شده قبلی وارد مرحله عملیاتی شد و سند همکاری جدیدی درباره اقدامات مشترک آتی به امضای رؤسای کل بانک‌های مرکزی ۲ کشور رسید. وی افزود: با پیمان پولی، مبادلات بر اساس ارز‌های محلی ریال و روبل خواهد بود و نیازی نیست از ارز دیگری استفاده شود و شروعی برای جهش در مبادلات تجاری کشور است و بسیاری از خطرات ناشی از تبدیل ارز و این امر مبادلات با سایر ارز‌ها را پوشش می‌دهد لذا این مهم برای تجار ایرانی و سرمایه‌گذاران روسی بسیار مطلوب است. فرزین گفت: ۲ طرف ضمن نهایی‌سازی الزامات اتصال شبکه پرداخت کارتی میر روسیه به شبکه شتاب ایران، این پروژه وارد مرحله عملیاتی شد که فاز اول آن تا اواخر ماه آینده میلادی (ابتدای شهریور) برای اتباع ایرانی قابل استفاده خواهد بود. فرزین تصریح کرد: مرحله دوم این اتصال برای بهره‌مندی اتباع روسیه در ایران خواهد بود و در مرحله سوم کارت‌های شتاب ایران در پذیرنده‌های فروشگاهی روسیه پردازش خواهد شد. رئیس کل بانک مرکزی درباره تخصیص ارز اربعین به زائران متقاضی در سال جاری نیز گفت: در این باره سال گذشته تلاش ما این بود که این ارز را تهیه کنیم. سال گذشته ۲۰ روز مانده به اربعین ارز را در اختیار متقاضیان قرار دادیم. البته برخی مردم معتقد بودند اگر این موضوع زودتر رخ می‌داد بهتر بود لذا امسال نیز این آمادگی را داریم که بعد از برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی و در راستای تکریم زائران محترم، عرضه ارز اربعین را به‌صورت دینار در شعب منتخب شبکه بانکی آغاز کنیم.
***
اعلام سهمیه اقلام هیأت‌های مذهبی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به سهمیه اقلام تنظیم بازار ویژه هیات‌های مذهبی گفت: با فرا رسیدن ماه محرم و صفر بیش از ۸ هزار تن برنج، شکر، گوشت قرمز و مرغ بین هیات‌های مذهبی توزیع می‌شود. جبرئیل برادری گفت: این کالا‌ها شامل برنج، گوشت قرمز و شکر است و این اقلام به هیات‌های مذهبی با معرفینامه سازمان تبلیغات و امور مساجد جهت اقامه عزای سیدالشهدا تخصیص داده می‌شود. وی با اشاره به نحوه توزیع این محصولات بین هیات‌های مذهبی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده به منظور توزیع مناسب و بهینه این اقلام مقرر شده است توزیع این کالا‌ها با معرفینامه امور مساجد، همچنین سازمان تبلیغات اسلامی در سطح شهر تهران و مباشرین در سطح شهرستان صورت گیرد. برادری تصریح کرد: هیات‌های مذهبی می‌توانند با در دست داشتن معرفینامه به سردخانه‌های تهرانپارس و 8 شهریور برای دریافت گوشت قرمز منجمد و مباشران سازمان تبلیغات و امور مساجد برای دریافت برنج و شکر مراجعه کنند. برادری درباره قیمت این کالا‌ها گفت: برنج با قیمت هر کیلو گرم ۳۵ هزار تومان، شکر ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان، گوشت قرمز منجمد (میانگین) ۳۰۰ هزار تومان و گوشت مرغ منجمد ۶۵ هزار و ۷۰۰ تومان در این طرح عرضه خواهد شد.
***
بورس سبزپوش شد
شاخص کل بازار سرمایه در پایان معاملات دیروز (شنبه ۱۷ تیر) با رشد ۸۸۱۷۹. ۰۳ واحد از مرز ۲ میلیون و ۱۸۸ هزار واحد (۲، ۱۸۸، ۸۴۹، ۵۲) عبور کرد. از دیگر تغییرات شاخص‌های بورس می‌توان به افزایش 83.23055 واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد که به 56.098698 واحد رسید. همچنین حجم معاملات دیروز 815.6 میلیارد سهم بود که طی 913.166 معامله دادوستد شد و ارزش کل این معاملات نیز به 256.660.65  میلیارد ریال رسید.  ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر 866.059.103.74 میلیارد ریال شد.
***
ممنوعیت واردات خودرو‌های کره‌ای به مناطق آزاد
معاون توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری موضوع ثبت سفارش واردات خودرو به مناطق آزاد را ابلاغ کرد.
در این نامه آمده است: در اجرای مصوبه شماره ۱۹۳۳۷۸ تا ۶۲۰۷۲ هـ مورخ 23/10/1402 هیات وزیران موضوع آیین‌نامه واردات خودرو‌های نو به استحضار می‌رساند با پیگیری‌های انجام‌شده توسط دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه مطابق نامه شماره ۳۰۲۴۲۴۸ مورخ 7/4/1403 معاون محترم وزیر صمت و رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت، امکان ثبت آماری واردات خودرو به مناطق آزاد از محل ارز سپرده خود پس از تأیید تخصیص ارز توسط بانک مرکزی طبق ضوابط مندرج در نامه شماره 03.77316 مورخ  6/4/1403 اداره تخصیص ارز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فراهم شد در این باره رعایت موارد ذیل ضروری است:
۱- اظهار و ترخیص تمام خودرو‌های مشمول تصویب‌نامه صدرالذکر اعم از خودرو‌های ثبت آمار شده قبلی یا جدید باید از طریق سامانه رفع تعهد ارزی مناطق آزاد سامانه امور گمرکی (EPL) انجام شود.
۲- رعایت سایر مفاد تصویب‌نامه مذکور در ممنوعیت عدم ورود خودرو‌های سواری با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی، عدم امکان ثبت آماری خودرو‌های ترکیبی و برقی بالای ۴۰ هزار دلار، رعایت مبنای تعیین ارزش خودرو، اخذ تأییدیه استاندارد و رعایت ضوابط، آلایندگی ضرورت بررسی صلاحیت فنی و حرف‌های واردکنندگان، استعلام اصالت قرارداد‌های واردات خودرو با شرکت خارجی و خدمات پس از فروش از طریق وزارت صمت یا سازمان توسعه تجارت و رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، عدم ورود خودروی‌های کره‌ای و آمریکایی و سایر مفاد تصویب‌نامه، جهت مراحل بعدی اجرای کار ضروری است.
۳- ورود و ترخیص خودرو‌های موضوع تصویب‌نامه فوق‌الذکر بدون ثبت آماری معتبر و بدون تخصیص ارز به محدوده مناطق آزاد ممنوع است.

Page Generated in 0/0054 sec