printlogo


کد خبر: 287127تاریخ: 1403/4/17 00:00
مشارکت 49.8 درصدی مردم در انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری؛ مسعود پزشکیان با 16384403 رأی پیروز شد
رئیس‌ جمهور نهم

گروه سیاسی: چهره رئیس‌جمهور جدید ایران اسلامی دیروز با اتمام شمارش آرا و اعلام رسمی آن توسط وزارت کشور مشخص شد؛ دکتر مسعود پزشکیان که اکنون به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران انتخاب شده، قرار است عهده‌دار مسؤولیتی شود که پیش از او 8 نفر دیگر عهده‌دار آن بودند.
 از پنجم بهمن 1358 که ابوالحسن بنی‌صدر به عنوان نخستین رئیس‌جمهور ایران با مشارکت 69.9 درصدی مردم انتخاب شد، به دلایلی چون عزل بنی صدر و همین‌طور شهادت محمدعلی رجایی و سیدابراهیم رئیسی، انتخابات ریاست‌جمهوری گاه زودتر از موعد مقرر برگزار شده و اکنون مسعود پزشکیان قرار است چهاردهمین دولت جمهوری اسلامی ایران را طی روزهای آینده تشکیل دهد. 
با نگاهی به تاریخ جمهوریت در ایران اسلامی می‌بینیم پس از عزل بنی‌صدر در خردادماه 1360، انتخابات زودهنگامی در ایران برگزار و به برگزیده شدن شهید محمدعلی رجایی در دوم مرداد 1360 با 64.2 درصد مشارکت مردم منجر شد. سپس با شهادت رجایی در هشتم شهریورماه 1360، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای در 2 دوره چهارساله به ترتیب با مشارکت 74.3 و 54.8 درصدی، اکبر هاشمی رفسنجانی در 2 دوره با مشارکت‌های 54 و 50 درصدی، محمد خاتمی در سال‌های 76 و 80 با مشارکت 80 و 67 درصدی، محمود احمدی‌نژاد در سال‌های 84 و 88 با مشارکت‌های 62 و 85 درصدی مردم، حسن روحانی در سال‌های 92 و 96 با مشارکت 72 و 73 درصدی و شهید سیدابراهیم رئیسی در سال 1400 با مشارکت 48.8 درصدی رئیس‌جمهور ایران شده بودند. اکنون نیز مسعود پزشکیان با انتخاب در 2 مرحله که به ترتیب با مشارکت 40 و 50 درصدی مردم همراه بود، نهمین رئیس‌جمهور ایران شد. 
* بیش از 30 میلیون رأی‌دهنده
حضور بیش از 30 میلیون نفر از 61 میلیون واجد شرایط در پای صندوق‌های رای که مشارکت 50 درصدی را رقم ‌زده است، نکته بارز این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری به شمار می‌رود که توجه همگان را معطوف خود کرده است. این میزان مشارکت در حالی رقم خورده که بزرگ‌ترین کمپین تحریم انتخابات پس از وقایع سال 1401 و جنبش موسوم به زن، زندگی، آزادی از سوی رسانه‌های معاند به راه افتاده بود. هیاهوی تبلیغاتی که با حضور 41 درصدی مردم پای صندوق‌های رای مجلس دوازدهم و همین‌طور دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری، ناگهان با سونامی حضور مردم پای صندوق‌های رای در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری رو به رو شد و کاملا شکست خورد. در دور دوم مردم ایران از هر دو نفر واجد شرایط، یک نفر را پای صندوق‌های رای فرستاده بودند.
بر همین اساس دیروز احمد وحیدی در پی اعلام رسمی نتایج انتخابات گفت: به لطف الهی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در کمال امنیت، سلامت و رقابت جدی نامزدها و مشارکت بالغ بر ۳۰ میلیونی ملت ایران به پایان رسید و نهمین رئیس‌جمهور ایران انتخاب شد.
وحیدی اظهار کرد: مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور، منتخب مردم شد. به آقای پزشکیان تبریک می‌گویم و از آقای جلیلی و نامزدهای مرحله اول تشکر می‌کنم. بیش از همه از مردم عزیز و شریف که پای صندوق رای حضور پیدا کردند و رهبر انقلاب که چارچوبی را براساس ۴ مولفه امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت مشخص کردند و با رهنمودهای خود راهگشا بودند، مراجع که گرمی بخش انتخابات بودند و همچنین از خانواده بزرگ شهدا بویژه شهید رئیسی عزیز تشکر می‌کنم.
طبقا علام محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور، تعداد کل آرای ماخوذه شمارش و تجمیع شده ۳۰۵۳۰۱۵۷ رای است که مسعود پزشکیان ۱۶۳۸۴۴۰۳ رای و سعید جلیلی ۱۳۵۳۸۱۷۹ رای کسب کردند و درصد مشارکت نیز49.8درصد اعلام شد.
* پزشکیان چه سوابقی دارد؟
مسعود پزشکیان 7 مهر 1333 در شهرستان مهاباد دیده به جهان گشود، مدرسه را در مهاباد تمام کرد و برای ادامه تحصیل به هنرستان کشاورزی در ارومیه رفت و در رشته صنایع غذایی دیپلم گرفت. او که در دوران خدمت سربازی در زابل فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی نظیر ساخت مسجد انجام داده و توبیخ شده بود، پس از اتمام دوران سربازی تصمیم گرفت پزشک شود و با تلاش و پشتکاری که داشت، سال 1354 دیپلم طبیعی گرفت و سپس سال 1355 در رشته پزشکی شهر تبریز قبول شد.
پزشکیان که خدمات متعددی به عنوان پزشک در جبهه‌ها و پشت جبهه‌های دفاع‌مقدس داشت، سال 1372 با مدرک فوق‌ تخصص جراحی قلب از دانشگاه علوم پزشکی ایران، فارغ‌التحصیل شد و در بیمارستان شهید مدنی تبریز به خدمت حرفه‌ای و علمی مشغول شد.
مدتی بعد فرهادی وزیر وقت بهداشت و درمان در دوره اول دولت اصلاحات، در اواخر دوران وزارت خود از پزشکیان دعوت کرد به‌ عنوان معاون سلامت به تهران برود، به این ترتیب او عازم تهران شد و 6 ‌ماه معاونت سلامت وزارت بهداشت را به‌عهده داشت. در دولت دوم اصلاحات جهت تصدی مقام وزارت بهداشت به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و از مجلس رأی اعتماد گرفت و از سال 1380 تا 1384 سکاندار وزارت بهداشت بود.
پس از آن، مسعود پزشکیان در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرد و به‌عنوان نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو انتخاب شد. دوران نمایندگی مجلس او از 1387 تا 1403 به طول انجامید و یک‌دوره نیز نایب‌رئیس مجلس بود. او در زمان حاضر نیز نماینده تبریز در مجلس دوازدهم است و روز جمعه 15 تیر با رأی مردم به‌ عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران انتخاب شد.
پزشکیان دیروز پس از اعلام قطعی نتایج و برگزیده شدن به عنوان رئیس جمهور، طی پیامی خطاب به مردم ایران گفت: «به شرافتم سوگند می‌خورم در این راه تنهای‌تان نخواهم گذاشت؛ تنهایم نگذارید». رئیس‌جمهور منتخب در صفحه ایکس خود نوشت: «مردم عزیز ایران! انتخابات تمام شد و این تازه آغاز همراهی ماست. مسیر دشوار پیش رو جز با همراهی، همدلی و اعتماد شما هموار نخواهد شد؛ دستم را به سوی شما دراز می‌کنم و به شرافتم سوگند می‌خورم که در این راه تنهای‌تان نخواهم گذاشت؛ تنهایم نگذارید».
* پیام تبریک سران کشورها
پس از انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران، رؤسای برخی کشورهای جهان طی پیامی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را به مردم ایران، رهبری و مسعود پزشکیان به‌ عنوان رئیس‌جمهور جدید تبریک گفتند. بر همین اساس نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق به مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب ایران تبریک گفت و بر توسعه روابط دوستانه و ادامه همکاری‌های مشترک تأکید کرد. همچنین محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق پیروزی مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری را تبریک گفت.
نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان هم طی پیامی به دکتر پزشکیان گفت: «انتخاب جنابعالی را به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران صمیمانه تبریک گفته و برای شما موفقیت‌های روزافزون آرزو می‌کنم».
الکساندر ووچیچ رئیس‌جمهور صربستان، امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان، مشعل الاحمد الجابر الصباح امیر کویت و الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس از دیگر سران کشورها بودند که انتخاب نهمین رئیس‌جمهور ایران را تبریک گفتند. بر همین اساس امامعلی رحمان و لوکاشنکو از پزشکیان دعوت کردند به کشورهای آنها سفر کند. 
محمد بن زاید، حاکم امارات نیز طی پیام تبریکی به پزشکیان گفت: «من برای او در نقش خود آرزوی موفقیت می‌کنم و مشتاق همکاری برای تقویت بیشتر روابط بین امارات و ایران برای نفع دو ملت هستم».
* تبریک شی و پوتین به پزشکیان
شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین هم در پیامی انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران را تبریک گفت. همچنین دبیرکل سازمان همکاری شانگهای گفت: به شما اطمینان خاطر می‌دهم که دبیرخانه شانگهای متعهد به کار با همکاران ایرانی است. برای آقای پزشکیان مسیری مستحکم با دستاوردهای جدید حرفه‌ای، پیروزی در راستای منافع کشور و صلح، شادی و کامیابی برای مردم ایران آرزو می‌کنم.
کاخ کرملین نیز اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه انتخاب مسعود پزشکیان را به عنوان رئیس‌جمهور ایران تبریک گفته است.
شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان هم در پیامی به مسعود پزشکیان نوشت: صمیمانه‌ترین تبریکات به برادرم دکتر مسعود پزشکیان برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران. مشتاقانه منتظر همکاری نزدیک با رئیس‌جمهور منتخب دکتر پزشکیان برای تقویت بیشتر روابط دوجانبه پاکستان و ایران و ارتقای صلح و ثبات منطقه هستم.
در پیام نخست‌وزیر پاکستان آمده است: پاکستان و ایران به عنوان کشورهای همسایه از روابط نزدیک و تاریخی برخوردارند. ما باید از طریق همکاری‌های متقابل سودمند آینده‌ای روشن را برای 2 ملت خود تضمین کنیم.
عبداللطیف جمال رشید رئیس‌جمهور عراق، الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان، ایوان گیل وزیر خارجه ونزوئلا و سلمان بن عبدالعزیز پادشاه و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی نیز طی پیام‌هایی، انتخاب مسعود پزشکیان را به‌ عنوان رئیس‌جمهور ایران به وی تبریک گفتند.
بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه هم طی پیامی انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران را به ملت و دولت ایران تبریک گفت و برای وی آرزوی موفقیت و کامیابی کرد. او همچنین گفت که با هم برای تقویت روابط راهبردی بین 2 کشور و گشودن افق‌های امیدوار‌کننده جدید برای همکاری تلاش خواهیم کرد و مقاومت، مسیر مشترکی خواهد بود که در دفاع از عزت و منافع ملت‌های 2 کشور، در آن گام خواهیم گذاشت.
دبیر مطبوعاتی وزارت خارجه ژاپن نیز در این باره گفت: جمعه 15 تیر دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و دکتر مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور آینده جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد. ژاپن امیدوار است ایران تحت ریاست‌جمهوری دکتر پزشکیان نقش سازنده‌ای برای تنش‌زدایی و تثبیت اوضاع در منطقه خاورمیانه ایفا خواهد کرد. ژاپن به تلاش‌های دیپلماتیک پیشگیرانه خود برای کاهش تنش‌ها و تثبیت وضعیت در منطقه خاورمیانه بر اساس روابط دوستانه سنتی با ایران ادامه خواهد داد و در عین حال گفت‌وگوها را با دولت جدید ایران تحت ریاست‌جمهوری دکتر پزشکیان تقویت می‌کنیم.
سعید جلیلی که رقیب مسعود پزشکیان در دورهای اول و دوم انتخابات ریاست‌جمهوری بود نیز در پی پایان رقابت انتخاباتی و اعلام مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور منتخب از سوی وزارت کشور، در پیامی به وی تبریک گفت.
***
دیدار رئیس‌جمهور منتخب با رهبر انقلاب
آقای دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب عصر دیروز (شنبه) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب در این دیدار ضمن تبریک مجدد موفقیت آقای دکتر پزشکیان در کسب رای اکثریت و ابراز خرسندی از روند افزایشی مشارکت در دور دوم انتخابات، اظهار امیدواری کردند آقای دکتر پزشکیان با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و دیگر ظرفیت‌های فراوان کشور در مسیر پیشرفت و آبادانی گام بردارد.‌ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین ضمن دعا و آرزوی توفیق برای رئیس‌جمهور منتخب، توصیه‌هایی را بیان کردند.

 


Page Generated in 0/0054 sec