printlogo


کد خبر: 287130تاریخ: 1403/4/18 00:00
اخبار

برج آزادی میزبان سوگواره هنر عاشورایی
نمایشگاه سوگواره هنر عاشورایی شامل ۵۶ پوستر با همکاری مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با مفاهیم عاشورایی در کافه گالری، تالار آینه و تالار اقوام مجموعه فرهنگی - هنری برج آزادی برپا می‌شود.
همچنین در نمایشگاه عکس عاشورایی که با همکاری معاونت هنری سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران برپا می‌شود، ۸۰ قاب عکس از آیین، فرهنگ و رسوم عزاداری شهرهای ایران به نمایش گذاشته می‌شود.
نمایشگاه نقاشی شامل ۱۰ اثر فاخر از گنجینه هنرهای تجسمی برج آزادی و نمایشگاه اینفوگرافیک با معرفی اصحاب کربلا به صورت مفهومی از دیگر برنامه‌های این سوگواره هنری هستند.
مراسم افتتاحیه این سوگواره هنری، ۱۹ تیر مصادف با سوم محرم، از ساعت ۱۶ با حضور مدیران فرهنگی و هنرمندان برگزار می‌شود.
اجرای تئاتر و نمایش میدانی، نی نوازی و موسیقی آیینی، پرده‌خوانی عاشورایی، چهارپایه‌خوانی، اجرای نمایش‌های هنری، کارگاه‌های هنری خط و نقاشی، موکب عزاداری و... از برنامه‌های افتتاحیه این سوگواره هستند.
***
اکران «نذر بی‌بی» در گروه هنر تجربه آغاز شد
مراسم رونمایی و اکران افتتاحیه فیلم سینمایی «نذر بی‌بی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد کریمی توسط گروه سینمایی «هنر و تجربه»، با حضور سازندگان و بازیگران این فیلم، اهالی رسانه و هنرمندان سینما و تئاتر در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.
محمد کریمی، تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «نذر بی‌بی» در ابتدای سخنانش ضمن دعوت از عوامل فیلم برای حضور روی صحنه، فرا رسیدن ماه محرم را به همه مخاطبان تسلیت گفت و افزود: از همه عوامل فیلم که برای ساخت آن زحمت کشیدند، بسیار متشکرم.
وی عنوان کرد: فیلم «نذر بی‌بی» یک اثر مذهبی و دینی است که برای اکران در این ایام مناسب است و آن را به ساحت مقدس بی‌بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) تقدیم می‌کنم.
فیلم سینمایی «نذر بی‌بی» از ۲۰ تیر در پردیس سینمایی چارسو اکران می‌شود. در این مراسم بازیگران و عوامل فیلم و هنرمندانی همچون عنایت بخشی، عباس محجوب، حسن رضایی و عزت‌الله رمضانی‌فر حضور داشتند.
***
۱۰ مجلس تعزیه در حوزه هنری روایت می‌شود
همزمان با شروع ماه محرم از ۱۷ تا ۲۶ تیر (یکم تا دهم محرم) ۱۰ مجلس تعزیه از ساعت ۱۷ در تماشاخانه مهر حوزه هنری روایت می‌شود.
این مجالس به سرپرستی ابوالفضل میرزا‌احمدی است و شامل ۱۰ مجلس از جمله مجلس شهادت حضرت شاهچراغ، مجلس حج بدل به عمره، مجلس قیس ابن مسهر، مجلس حجه‌الوداع، مجلس شهادت حضرت مسلم، مجلس شهادت حر ابن ریاحی، مجلس شهادت حضرت علی‌اکبر(ع)، مجلس شهادت حضرت عباس(ع)، مجلس شهادت امام حسین(ع) و مجلس بازار شام است.
تماشای این مجالس برای عموم آزاد است و علاقه‌مندان می‌توانند از ۱۷ تا ۲۶ تیر هر شب از ساعت ۱۷ به تماشاخانه مهر حوزه هنری به آدرس خیابان حافظ، نبش خیابان سمیه مراجعه کنند.
***
جایزه اصلی کارلوی واری به یک مستند رسید
مستند پرتره ««نگاهی ناگهانی به چیزهای عمیق‌تر» ساخته «مارک کازینز» از انگلیس که درباره یک نقاش مدرنیست بریتانیایی «ویلهلمینا بارنز - گراهام» است، موفق به کسب جایزه گوی بلورین بهترین فیلم از جشنواره فیلم کارلوی واری ۲۰۲۴ شد. داستان طلاق نروژی با عنوان «دوست داشتنی» ساخته «لیلیا اینگولفسدوتیر» نیز برنده جایزه هیات داوران شد و «هلگا گورن» برای بازی در این فیلم برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد. این فیلم همچنین برنده جایزه فیپرشی (انجمن بین‌المللی منتقدان فیلم)، جایزه لیبل سینمای اروپا و جایزه بزرگ هیات داوران کلیسای جهانی شد.
جایزه کارگردانی هم به «نلیسیا لو» برای «پیرس» محصول مشترک سنگاپور/ تایوان/ لهستان رسید که روایتی پیچیده از خانواده‌ای که در اثر رسوایی از هم پاشیده شده است.«تون کاس» و «گیدو پولمنز» برای بازی در فیلم «سه روز ماهی» به کارگردانی «پیتر هوگندورن»، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شدند.
در جشنواره کارلوی واری همچنین از «دانیل برول»، «کلایو اوون»، «ویگو مورتنسن» و «ایوان تروجان» برای یک عمر دستاورد سینمایی تقدیر ویژه به عمل آمد.
***
«میر و علمدار» مصطفی دارابی رونمایی شد
نقاشی «میر و علمدار» مصطفی دارابی همزمان با اول محرم رونمایی شد، همچنین نخستین نماهنگ برای نقاشی «میر و علمدار» نیز به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام و یاران با وفای‌ ایشان منتشر شد. مصطفی دارابی، هنرمند نقاش درباره تابلوی نقاشی «میر و علمدار» گفت: سال‌ها با شنیدن مداحی «ای اهل حرم میر و علمدار نیامد، سقای حسین سید و سالار نیامد» تصویری که در تابلو مشاهده می‌کنید، در ذهنم نقش می‌بست و به همین دلیل، تصمیم گرفتم این تصویر ذهنی‌ام را تبدیل به نقاشی و تابلوی «میر و علمدار» کنم.
وی در پایان درباره این نقاشی توضیح داد: نقاشی «میر و علمدار» اذن میدان حضرت ابوالفضل‌العباس علیه‌السلام از امام حسین علیه‌السلام برای فراهم کردن آب را نشان می‌دهد. تکنیک این اثر، رنگ و روغن و در مدت 8 ماه خلق شده است.

Page Generated in 0/0062 sec