printlogo


کد خبر: 287135تاریخ: 1403/4/18 00:00
دور دنیا

لاوروف: انتخابات فرانسه شباهتی به دموکراسی ندارد
وزیر خارجه روسیه از روند برگزاری انتخابات پارلمانی در فرانسه انتقاد و آن را «بی‌شباهت به دموکراسی» عنوان کرد. «سرگئی لاوروف» روز یکشنبه گفت انتخابات زودهنگام در فرانسه «شباهتی به دموکراسی ندارد». به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، لاوروف در این باره افزود: نخستین دور انتخابات پارلمانی (در فرانسه) برگزار شده است. این انتخابات 2 دوره‌ای است و دومی، احتمالا برای تحریک خواسته‌های رای‌دهندگان دور اول طراحی شده است. وقتی برخی کاندیداها پس از مجاب شدن توسط کسی که به دنبال پیروزی بر میانه‌روها و پوپولیست‌ها است از انتخابات کناره‌گیری می‌کنند، این کار شباهت چندانی به دموکراسی ندارد. پس از آنکه راست افراطی فرانسه به رهبری «مارین لوپن» در انتخابات پارلمان اروپا حزب حاکم این کشور را شکست داد، مکرون تصمیم به یک قمار پرخطر گرفت و پارلمان را منحل کرد، با این امید که در انتخابات داخلی دوباره اکثریت را به دست آورده و اعتبار حزب خود را احیا کند. پس از شمارش آرا مشخص شد حزب راست افراطی فرانسه با فاصله قابل‌ توجه برنده دور نخست انتخابات پارلمانی شده و یک گام به تسلط بر فضای سیاسی این کشور نزدیک‌تر شده است. 
***
حماس: توپ در زمین نتانیاهو است
یکی از مسؤولان جنبش حماس اعلام کرد این جنبش منتظر پاسخ رژیم صهیونیستی به پیشنهادش برای آتش‌بس در غزه است. یکی از وب‌سایت‌های عبری در گزارشی تاکید کرد با وجود اینکه حماس موضع‌گیری خود را ملایم‌تر کرده اما هنوز بر توقف جنگ در نوار غزه اصرار دارد. پس از 5 روز از موافقت اولیه جنبش حماس با بخش اصلی طرح آمریکا برای متوقف کردن جنگ مستمر علیه نوار غزه، یکی از مسؤولان این جنبش که خواست نامش فاش نشود، دیروز یکشنبه به خبرگزاری رویترز گفت: حماس منتظر پاسخ اسرائیل به پیشنهادش درباره برقراری آتش‌بس در نوار غزه است. این مسؤول حماس اظهار کرد: ما پاسخ خود را با میانجی‌ها در میان گذاشتیم و منتظر پاسخ اسرائیل هستیم. «محمد نزال» عضو دفتر سیاسی حماس نیز در مصاحبه‌ای ویژه با شبکه ماهواره‌ای «فلسطین الیوم» اظهار کرد: حماس پس از ارائه پاسخ اخیر خود به میانجی‌ها در مصر و قطر، با گروه‌های فلسطینی رایزنی کرد و این رایزنی‌ها نشان‌دهنده موضع‌گیری سیاسی یکپارچه آنها برای مقابله با اشغالگران است. این چهره حماس در ادامه تاکید کرد: ما اکنون درباره مذاکرات با نتانیاهو و یارانش روبه‌رو هستیم و توپ در زمین آنهاست، اگر رژیم اشغالگر به حملات خود علیه نوار غزه ادامه دهد، مقاومت به مقابله با آن ادامه خواهد داد. وی گفت: پیشنهادی که ارائه شد، در راستای منافع مردم ما است و این در روزهای آینده آشکار خواهد شد. همچنین نزال تاکید کرد: سران رژیم اشغالگر اسرائیل وقت‌کشی کرده و سعی دارند آنچه را جنبش حماس ارائه کرده تحریف کنند. 
***
تجمع اعتراضی در برابر خانه ۱۸ وزیر و نماینده صهیونیست
رسانه‌های رژیم اسرائیل صبح روز یکشنبه از آغاز تجمع صهیونیست‌های مخالف کابینه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، در شهرهای فلسطین اشغالی از جمله تل‌آویو خبر دادند. بنا به گزارش‌های منتشر شده، مخالفان نتانیاهو براساس فراخوانی از پیش اعلام شده، دیروز در برابر خانه 18 وزیر و عضو کنست (پارلمان) از نمایندگان حزب لیکود (حزب نتانیاهو) تجمع کرده و خواستار سرنگونی شخص بنیامین نتانیاهو و دولت او و انعقاد توافق تبادل اسرا با حماس شدند. تظاهرات دیروز در ادامه تظاهرات و فراخوان شنبه شب است. شنبه‌شب هزاران نفر از معترضان در تقاطع «کاپالان» شهر تل‌آویو تجمع کرده و با سر دادن شعار و برافراشتن پلاکاردهایی خواهان سرنگونی کابینه نتانیاهو و برگزاری انتخابات زودرس و نیز توافق فوری برای بازگشت اسرای موجود در نوار غزه شده بودند. روزنامه هاآرتص در گزارشی در این رابطه نوشت: ده‌ها هزار نفر از تظاهرات‌کنندگان خواهان بازگشت اسرا و مخالف کابینه نتانیاهو در نقاط مختلف (فلسطین اشغالی) تجمع کرده و در سایه پیشرفت محسوسی که در مذاکرات بین اسرائیل و حماس به وجود آمده، خواهان بازگشت فوری و سریع اسرای موجود در نوار غزه شدند. برگزارکنندگان این تظاهرات هفتگی علیه نتانیاهو اعلام کرده‌اند تجمع در تقاطع «عزرائیلی» در تل‌آویو مختص درخواست برای تحقق توافق بازگشت اسرا است و از شهرک‌نشینان خواستند در این مکان که در نزدیکی کریا، مقر وزارت جنگ اسرائیل است، حضور پیدا کنند. 
***
اردوغان: می‌خواهیم روابط با سوریه به نقطه قبلی بازگردد
رئیس‌جمهور ترکیه گفت می‌خواهیم روابط ترکیه و سوریه را به همان نقطه قبلی برگردانیم. رجب طیب اردوغان افزود: ما دعوت (از بشار اسد) را انجام خواهیم داد. با این دعوت می‌خواهیم روابط ترکیه و سوریه را به همان نقطه قبلی برسانیم. دعوت ما در هر زمانی ممکن است انجام شود. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیشنهادی برای نشست با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در ترکیه دارد. نخست‌وزیر عراق ابتکاری دارد. ما درباره میانجیگری صحبت می‌کنیم، چرا با همسایه خود نه؟ اکنون به جایی رسیده‌ایم که به محض اینکه بشار اسد گامی در جهت بهبود روابط با ترکیه بردارد، این رویکرد را نسبت به او نشان داده و از اسد دعوت خواهیم کرد. وی همچنین در ادامه گفت: درباره همسایه مهم خود ایران هم که با آن روابط تاریخی و فرهنگی داریم، انتظار دارم روابط ترکیه و ایران در دوره جدید در جهت مثبت توسعه یابد. رئیس‌جمهور ترکیه افزود: ما در دوره جدید به دنبال تقویت روابط با متحد خود بریتانیا در هر زمینه خواهیم بود. اردوغان درباره اوضاع در غزه نیز گفت: اسرائیل باید از اصرار بر ادامه این کشتارها دست بردارد و به این حملات غیرانسانی پایان دهد. تا امروز، این اسرائیل است که بر حملات و ادامه کشتارها پافشاری کرده است، این اسرائیل است که حقوق بشر و قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد. 

Page Generated in 0/0056 sec