printlogo


کد خبر: 287136تاریخ: 1403/4/18 00:00
حمایت از بایدن در میان رأی‌دهندگان عرب، سیاه‌پوست و ترقی‌خواه به دلیل جنگ غزه 42 درصد کاهش یافته است
تاوان خون غزه
* بایدن در طول 36 سال حضور در سنا نخستین دریافت‌کننده کمک‌های مالی از سوی گروه‌های طرفدار اسرائیل بود/ * کوشنر، داماد ترامپ پیشنهاد داد مردم از غزه اخراج شوند و یک استراحتگاه ساحلی در آنجا ساخته شود

نرگس عبدلی: در حالی که مردم دنیا برای محکوم کردن قتل‌عام و جنایات اسرائیل در غزه و در حمایت از فلسطین فریاد می‌زنند، می‌بینیم معادله برای 2 نامزد اصلی ریاست‌جمهوری آمریکا، جو بایدن و دونالد ترامپ، کاملا برعکس است. این دو با نایده گرفتن نسل‌کشی‌ای که تل‌آویو هر روز در غزه مرتکب می‌شود و بی‌توجه به کشتار و ویرانی‌های روزانه در کرانه باختری و لبنان، در رقابت برای کسب عنوان وفادارترین و مدافع‌ترین فرد در حمایت از رژیم صهیونیستی، اصلا احساس شرمندگی نمی‌کنند. 
در نسبت با بایدن این قضیه هیچ نیازی به جست‌وجو ندارد، چرا که شرکت مستقیم او در جنگ غزه و تامین مهمات لازم برای اشغالگران، بزرگ‌ترین گواه بر «وفاداری» او است. از سوی دیگر دوران ریاست‌جمهوری ترامپ نیز بهترین شاهد بر توجه ویژه ترامپ به «اسرائیل» است، به گونه‌ای که ترامپ برای اسرائیل حتی از اصول معمول سیاست خارجی آمریکا - در قضیه به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم اشغالگر بر جولان اشغالی سوریه - نیز عدول کرد. 
* بایدن از تهاجم سال 1982 اسرائیل به لبنان تا نسل‌کشی غزه
«تعهد» بایدن به ادامه حمایت از اتحاد ایالات متحده و اسرائیل برای کسی که از سال 1973 کار خود را ابتدا به عنوان یک سناتور، سپس به عنوان معاون رئیس‌جمهور و در آخر رئیس‌جمهور آمریکا دنبال کرده است، نباید تعجب‌آور باشد. 
برای درک اینکه چرا بایدن بر حمایت آشکار و بی‌سابقه از اسرائیل در جنگ خونین این رژیم علیه غزه و فلسطینی‌ها اصرار دارد، باید به نیم قرن پیش بازگردیم. در آن دوره، بایدن جلسات مهمی با رهبران برجسته اسرائیل برگزار کرد که بارها به این جلسات اشاره کرده است. مهم‌ترین ملاقات وی در سال 1973 با گلدا مایر، نخست‌وزیر وقت اسرائیل بود که به گفته خود بایدن، بسیار تحت تأثیر او بوده است. بایدن می‌گوید در حالی از این جلسه خارج شد که متقاعد شده بود اسرائیل پناهگاهی حیاتی برای یهودیان سراسر جهان خواهد بود. 
نکته مهم‌تر اینکه اشتیاق بایدن برای ریختن خون بی‌گناهان، از سوریه یا عراق آغاز نشد، بلکه این اشتیاق به سال 1982  و دیدار وی با مناخیم بگین، جانشین گلدا مایر، چند روز بعد از جنگ اسرائیل و لبنان بازمی‌گردد. روزنامه یدیعوت آحارانوت در آن زمان گزارش داد: هیچ‌کس به اندازه بایدن مشتاق حمایت از اسرائیل در جنگ لبنان به دلیل حملات مقاومت فلسطین به اسرائیل نیست.  
حتی خود بگین بعداً از حمایت شدید بایدن، بویژه تلاش‌های این سناتور برای توجیه قتل زنان و کودکان ابراز شگفتی کرد. بگین به روزنامه‌نگاران اسرائیلی گفت: من از این اظهارات فاصله گرفتم و به بایدن گفتم: نه آقا! شما باید توجه داشته باشید طبق ارزش‌های ما، آسیب زدن به زنان و کودکان حتی در جنگ ممنوع است. 
لازم به ذکر است بایدن به عنوان پاداشی برای فداکاری‌های  کورکورانه‌اش برای اسرائیل، مدت‌ها از حمایت حامیان و کمک‌کنندگان آمریکایی اسرائیل برخوردار بوده است. به گزارش رویترز، با استناد به داده‌های Open Secrets، بایدن در طول 36 سال حضور خود در سنا (2009-1973)، نخستین دریافت‌کننده کمک‌های مالی از سوی گروه‌های طرفدار اسرائیل بود. 
* رابطه ترامپ و اسرائیل
از سوی دیگر، ترامپ تمام تلاش خود را برای تقویت روابط خود با نتانیاهو، جناح افراطی و تندروترین و خونبارترین احزاب راست در «اسرائیل» انجام داد. از این رو برای دلجویی از صهیونیست‌های مسیحی که بخش بزرگی از پایگاه انتخاباتی او را تشکیل می‌دهند، ردای صهیونیسم افراطی به تن کرد. به همین دلیل بود که در دوران مدیریتش، داماد خود، جرد کوشنر را که رابطه محکم و بسیار قدیمی با نتانیاهو دارد، به عنوان «سزار» خاورمیانه منصوب کرد. 
 اما نکته عجیب اینجاست: در حالی که دانشگاهیان آمریکا در حمایت از فلسطین و اعتراض به رویکرد بایدن تظاهرات به راه انداختند، در صورت  پیروزی ترامپ در دور دوم، ممکن است توسط ترامپ تهدید به اخراج شوند، چرا که وی سابق بر این اظهار داشته بود هر دانشجویی به اسرائیل اعتراض کند را از کشور تبعید خواهم کرد. 
لازم به ذکر است حزب جمهوری‌خواه به رهبری ترامپ سال‌هاست مخالفت خود را با راه‌حل 2‌دولتی اعلام داشته و بیان کرده است: ما این ایده غلط را که اسرائیل اشغالگر است، رد می‌کنیم.
بنابراین ترامپ با اعلام موضعش، خود را با دیدگاه‌های راست افراطی در اسرائیل همسو می‌داند. این جریان با استناد به روایات قدیمی تورات، کرانه باختری را که با نام یهوده و سامره یاد می‌کند، تنها متعلق به اسرائیل می‌داند.  
افزون بر این، ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود، به «جیسون گرینبلات» وکیل املاک، یک مقام ارشد در کاخ سفید داد. گرینبلات همان کسی است که روزنامه فوروارد درباره او نوشت: «اگر دونالد ترامپ پیروز شود، احتمالاً نخستین رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود که مشاور ارشدش در امور اسرائیل از یک شهرک صهیونیست‌نشین در کرانه باختری محافظت می‌کرد و مجهز به تفنگ تهاجمی61 -M بود». 
علاوه بر تصمیمات متعدد به نفع اسرائیل مثل معامله قرن، انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم، به رسمیت شناختن «حاکمیت اسرائیل» بر جولان، خروج از توافق هسته‌ای با ایران و توقف کمک مالی به آنروا؛ ترامپ و خانواده‌اش نگاه استعماری به منطقه دارند، چرا که در بحبوحه جنگ غزه، کوشنر پیشنهاد داد «ساکنان فلسطینی را از غزه اخراج کنیم و یک استراحتگاه ساحلی در آنجا بسازیم». وی ادامه داد: «زمین‌های ساحلی غزه می‌تواند خیلی ارزشمند باشد. من تمام تلاشم را برای انتقال فلسطینیان و پاکسازی منطقه خواهم کرد». 
در مجموع در حالی که بایدن تاکنون از مهار وحشیگری اسرائیل در غزه خودداری کرده است، انتخاب مجدد ترامپ وی را بر آن می‌دارد بی‌قید و شرط برای توسعه اسرائیل که به الحاق کرانه باختری و تحقق رویای اسکان مجدد شهرک‌نشینان در غزه محدود نمی‌شود، از آن رژیم حمایت کند. افزون بر این اسرائیل را برای ورود به یک درگیری خطرناک‌تر علیه ایران و همپیمانانش در عراق، سوریه، لبنان و یمن آزاد می‌گذارد. به هر حال  در صورتی که نتانیاهو تنها راه ادامه حیات سیاسی خود را تصمیم به گشودن یک جبهه گسترده‌تر بداند، جنگ فاجعه‌بار و گسترده‌ای ممکن است اتفاق بیفتد.
* نقش اعراب، سیاه‌پوستان و ترقی‌خواهان در انتخابات آمریکا
فلسطین، کشوری در خاورمیانه، انتخابات آمریکا را درگیر خود کرده و بایدن را به عنوان نماینده حزب دموکرات با چالش‌هایی مواجه کرده است. از آنجا که پشت بایدن بیشتر به اعراب، سیاه‌پوستان و ترقی‌خواهان گرم است اما با حمایت‌های 9ماه اخیر وی از اسرائیل و کمک‌های همه‌جانبه‌اش از رژیم صهیونیستی، بر اساس آمار و نظرسنجی‌ها به نظر می‌رسد این گروه‌ها دیگر تمایلی به رای دادن به بایدن ندارند، به گونه‌ای که بر اساس نظرسنجی جدید روزنامه واشنگتن‌پست و موسسه ایپسوس، تعداد کمتری از سیاه‌پوستان آمریکایی نسبت به سال ۲۰۲۰ در انتخابات سال جاری ایالات متحده رای خواهند داد. در این نظرسنجی تنها ۶۲ درصد رای‌دهندگان سیاه‌پوست آمریکا گفتند «به طور کامل مطمئن هستند» در انتخابات نوامبر (آبان) ایالات متحده شرکت خواهند کرد که ۱۲ درصد کاهش را نسبت به ژوئن (خرداد/ تیر) ۲۰۲۰ نشان می‌دهد. نظرسنجی روزنامه واشنگتن‌پست و موسسه ایپسوس همچنین شکاف جنسیتی واضحی را در میان رای‌دهندگان آمریکایی نشان داد، به گونه‌ای که تنها ۳۹ درصد زنان سیاه‌پوست بین ۱۸ تا ۳۹ سال «به طور قطعی» امسال در انتخابات آمریکا رای خواهند داد که نسبت به ۶۹ درصد سال ۲۰۲۰ با کاهش شدیدی روبه‌رو است. افزون بر این، شدیدترین کاهش در علاقه رای‌دهندگان به شرکت در انتخابات سال جاری آمریکا مربوط به رای‌دهندگان جوان سیاه‌پوست است. تنها ۴۱ درصد رای‌دهندگان سیاه‌پوست بین ۱۸ تا ۳۹ سال گفتند «به طور قطع» در ماه نوامبر رای خواهند داد. 
همچنین یک نظرسنجی که توسط مؤسسه عرب - آمریکایی در اواخر اکتبر 2023 انجام شد، نشان داد حمایت از بایدن در میان رای‌دهندگان عرب- آمریکایی حدود 42 درصد کاهش یافته و در مقایسه با سال 2020 به 17 درصد رسیده است. از سویی به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده، 15 درصد رای‌دهندگان ترقی‌خواه در آمریکا امکان حمایت از بایدن و رای دادن به وی را بسیار بعید دانسته و عنوان کرده‌اند تصمیم ندارند از او حمایت کنند. 11 درصد دیگر هم هنوز مطمئن نیستند چه تصمیمی در قبال بایدن خواهند گرفت. 
اما در نهایت باید دید شهروندان آمریکایی با در نظر گرفتن اینکه در صورت رای نیاوردن بایدن، ترامپ که رویکرد رادیکال‌تری در حمایت از اسرائیل دارد و اصلا اعتقادی به سرزمین فلسطین ندارد، پیروز انتخابات می‌شود، چه تصمیمی خواهند گرفت. به هر حال آنچه آشکار است، تاثیر شرایط منطقه خاورمیانه و در این بازه زمانی جنگ غزه بر انتخابات آمریکا است که به صورت مستقیم بر آرای حامیان بایدن تاثیر گذاشته و نتایج انتخابات آمریکا را تحت‌الشعاع قرار داده است.
***
50 دموکرات آمریکایی خواستار کناره‌گیری سریع بایدن از رقابت‌های انتخاباتی شدند
خسارت بزرگ
گروه بین‌الملل: به نظر می‌رسد جو بایدن به آخر کار با دموکرات‌ها رسیده است، آنها هم می‌دانند او مرد میدان مبارزات انتخاباتی نیست و صحنه رقابت را به دونالد ترامپ خواهد باخت. از روز بعد مناظره نخست که در سی‌ان‌ان برگزار شد، فشارها بر رئیس‌جمهور فعلی آمریکا افزایش یافت تا کنار برود تا موقعیت حزب دموکرات را بهبود دهد، اما مصاحبه بایدن هم نتوانست دموکرات‌ها را راضی کند و اکنون فشارها در اوج قرار دارد تا کنار بکشد و کس دیگری جایگزین او شود. 
مصاحبه نیویورک‌تایمز با بیش از ۵۰ دموکرات آمریکایی نشان می‌دهد آنها برای جلوگیری از پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ۲۰۲۴ خواستار کناره‌گیری «جو بایدن» از نامزدی حزب دموکرات هستند. 
عملکرد ضعیف «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین مناظره انتخاباتی ۲۰۲۴ باعث شد دموکرات‌ها فشار سنگینی بر او متحمل کنند و به طور مکرر خواستار کناره‌گیری او از رقابت‌های انتخاباتی شوند. روزنامه نیویورک‌تایمز با استناد به مصاحبه‌هایی که با بیش از ۵۰ دموکرات انجام داده است، در گزارشی می‌نویسد: «بسیاری از مقامات، قانونگذاران و استراتژیست‌ها در حزب خود بایدن، نامزدی او را در انتخابات عمیقا غیرقابل‌تحمل می‌بینند و نگرانی‌های آنها در محافل خصوصی‌شان به‌تدریج علنی می‌شود». 
«اسکات پیترز» نماینده دموکرات از کالیفرنیا در این مصاحبه‌ می‌گوید: «اعتماد کمی نسبت به پیروزی بایدن در این انتخابات دارم. اگر بدانیم شکست خواهیم خورد، پس احمق خواهیم بود اگر مسیر دیگری را در پیش نگیریم». این روزنامه آمریکایی دغدغه اصلی این ۵۰ دموکرات را توانایی بایدن در برابر ترامپ می‌دانند و تاکید اصلی آنها برای کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخاباتی، جلوگیری از پیروزی ترامپ است. «آنجی کریگ» نماینده دموکرات از ایالت مینه‌سوتا می‌گوید: «فکر می‌کنم بایدن نمی‌تواند در برابر ترامپ به پیروزی برسد». 
طبق اسناد مربوط به رفت‌وآمدهای افراد به کاخ سفید که توسط روزنامه نیویورک‌پست رویت شده است، «کوین کانارد» متخصص بیماری پارکینسون از مرکز پزشکی ملی نظامی «والتر رید» دیداری با «کوین اوکانر» پزشک کاخ سفید داشته است. این روزنامه آمریکایی می‌نویسد یکی از دیدارهای آنها در ۱۷ ژانویه (۲۷ دی) انجام شده است و به طور کلی دکتر کانارد از اوت ۲۰۲۳ هشت بار به کاخ سفید رفته است. همچنین دیدار اخیر آنها در اواخر ماه مارس بوده است. این گزارش پس از آن منتشر شد که جو بایدن در مصاحبه اخیرش با تلویزیون خبری ای‌بی‌سی مساله انجام آزمایش‌های مستقل و انتشار علنی نتایج را رد کرد. او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حاضر است آزمایش‌هایی را به ‌طور مرتب انجام دهد و نتایج آنها را منتشر کند، تاکید کرد: «من پیش‌تر آنها را انجام داده‌ام». 
جو بایدن به عنوان پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور ۲۷ ژوئن نخستین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را برگزار کردند. بایدن در جریان مناظره ۹۰ دقیقه‌ای با ترامپ بارها با مطرح ساختن جملات نامفهوم و نیمه‌تمام و پاره شدن رشته افکارش و سکوت‌های عجیب گاف داد و سردرگم ظاهر شد. 
از آنجا که سلامت بایدن از مسؤولیت‌های اصلی دکتر اوکانر به شمار می‌رود، «رونی جکسون» پزشک سابق کاخ سفید و نماینده کنونی جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس حدس می‌زند این دیدارها به جو بایدن و مساله سلامت جسمانی و روانی او مربوط می‌شوند. او به نیویورک‌پست گفت: «احتمال زیاد آنها درباره بایدن گفت‌وگو کرده‌اند».
حتی نمایش ضعیف بایدن در مناظره اول به صحنه تمسخر وی هم بدل شده است. رقیب بایدن کنایه سختی به وی ‌زده است. «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در پیامی کنایی به گزارش‌های منتشرشده مبنی بر درخواست دموکرات‌ها از «جو بایدن» برای کناره‌گیری واکنش نشان داد و گفت بایدن باید در رقابت‌ها باقی بماند. ترامپ در پیامی که در شبکه اجتماعی خود به نام «تروث سوشال» منتشر کرد، نوشت: «جو بایدن فاسد باید منتقدان بسیار خود را نادیده گرفته و به راه خود ادامه دهد، با شجاعت و قدرت، و با کمپین قدرتمند و گسترده خود!»
نماینده جمهوری‌خواهان در این انتخابات همچنین بایدن را به ترویج سیاست‌هایی متهم کرد که به جنگ‌های بی‌پایان، بی‌توجهی به آمریکا و از بین ‌رفتن ارزش دلار منجر خواهد شد. او در انتهای این پیام با اشاره به شعار انتخاباتی خود که «آمریکا را دوباره باعظمت کنیم» است، نوشت: «بله، فکر می‌کنم بایدن خواب‌آلود باید به کمپین تخریب آمریکا و «چین را دوباره باعظمت کنیم» ادامه دهد». بایدن در واکنش به انتقادهای مطرح‌شده علیه عملکرد ضعیف خود در مناظره، اخیرا در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» این انتقادها را رد کرد و گفت قصد ندارد از رقابت‌ها کناره‌گیری کند. او در این مصاحبه گفت تنها در صورتی کنار خواهد رفت که «خدای قادر مطلق» به زمین آمده و به او بگوید: «جو! از رقابت‌ها خارج شو».
در همین حال «لوید داگت» یکی از نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا پس از این مصاحبه در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اظهار کرد هر روز تاخیر بایدن، آمدن فرد جدیدی به عرصه رقابت با دونالد ترامپ را مشکل‌تر می‌کند. داگت خواستار کناره‌گیری بایدن از ادامه رقابت‌هاست. یکی از مشاوران دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در گفت‌وگو با رویترز در حالی که خواست نامش فاش نشود، گفت: این مصاحبه چیزی نداشت اما بر نگرانی‌های جدی ما درباره عملکرد بایدن تاکید کرد.

 


Page Generated in 0/0060 sec