printlogo


کد خبر: 287152تاریخ: 1403/4/18 00:00
اخبار

صحت مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری تأیید شد
سخنگوی شورای نگهبان از تایید صحت مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری توسط این شورا خبر داد.
هادی طحان‌نظیف دیروز در ارتباط زنده با شبکه خبر سیما در بخش اخبار سراسری ساعت ۱۴ از تأیید مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد و گفت: بررسی صحت انتخابات در شورای نگهبان ساعتی قبل به پایان رسید و صحت انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در مرحله دوم این انتخابات به تایید شورای نگهبان رسید.
وی افزود: این موضوع به صورت رسمی به وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات اعلام شد. ما تماس‌ها و پیگیری‌هایی با نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری داشتیم که الحمدلله شکایت و تخلفی را به ما ارائه ندادند.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین نسبت به گزارش‌های مردمی واصله مرتبط با انتخابات بیان کرد: گزارش مهمی را که موثر در نتیجه انتخابات باشد، در روز انتخابات و پس از آن دریافت نکردیم، لذا با بررسی‌هایی که داشتیم صحت انتخابات مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به تایید شورای نگهبان رسید.
***
ناو سهند دچار حادثه شد
ناو سهند که برای تعمیر به یکی از اسکله‌های مربوط به صنایع دریایی بندرعباس اعزام شده بود، دچار سانحه شد.
روابط عمومی منطقه یکم نیروی دریایی ارتش اعلام کرد: ناو سهند در حال تعمیر در اسکله به‌ خاطر نفوذ آب به مخازن، تعادلش را از دست داده که خوشبختانه به علت محدودیت عمق ساحل، بازگشت ناو به حالت تعادل به ‌سرعت در حال انجام است.
در این اطلاعیه آمده است: مجروحان سطحی این سانحه برای طی درمان به بیمارستان اعزام شدند.
***
سلیمی: رئیس‌جمهور منتخب نیاز به استعفا از نمایندگی مجلس ندارد
سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «رئیس جمهور منتخب نیاز به استعفا از نمایندگی مجلس ندارد».
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «رئیس جمهور منتخب نیاز به استعفا از نمایندگی مجلس به دلایل زیر
ندارد:
۱- رویه درباره رهبر معظم انقلاب و نیز آقای ‌رفسنجانی عدم طرح موضوع استعفا در مجلس بوده است.
۲- با توجه به آنکه اذن به شیء اذن به لوازم آن است، بنابراین اجازه قانون به نامزدی نماینده بالفعل برای ریاست‌جمهوری به منزله نافذ بودن این اجازه در تمام مراحل بعد است.
۳- بعد از رای مردم و مراسم تنفیذ، حکم حاکم تمام‌کننده است و دیگر نیازی به طرح استعفا در مجلس نیست».
***
آمار مشارکت ایرانیان خارج کشور در مرحله دوم انتخابات اعلام شد
سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد: ۸۸ هزار و ۳۲۵ نفر از ایرانیان خارج کشور موفق به مشارکت در مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری شدند.
محسن اسلامی، دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور طی سخنانی اظهار داشت: با هماهنگی‌های خوبی که بین وزارت کشور و وزارت امور خارجه شکل گرفت و تمهیدات لازم در نمایندگی‌های ایران در اقصی نقاط جهان انجام شد، در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری 100 شعبه بیشتر از انتخابات سال 1400 برای اخذ رای از ایرانیان خارج از کشور فعالیت داشتند.
وی آمار کل آرای ایرانیان خارج از کشور در مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری را که روز جمعه 15 تیرماه برگزار شد 88 هزار و 325 رای اعلام کرد.
اسلامی افزود: از مجموع این آرا 36 هزار و 169 نفر به آقای مسعود پزشکیان و 50 هزار و 206 نفر به آقای سعید جلیلی رای داده‌اند.
وی تعداد آرای باطله مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در شعب خارج از کشور را نیز هزار و 950 رای اعلام کرد.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور با قدردانی از حضور و مشارکت ایرانیان خارج از کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: انتخابات مرحله اول و دوم چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در 136 نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در اقصی نقاط جهان انجام شد و مقایسه آماری نشان می‌دهد در انتخابات امسال ریاست‌جمهوری نسبت به سال 1400، 4 برابر افزایش جمعیت رای‌دهنده ایرانیان خارج از کشور را داشته‌ایم.
وی افزود: حضور خوب ایرانیان خارج از کشور در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در حالی انجام شد که ما شاهد برخی موانع و مزاحمت‌ها در راه مشارکت ایرانیان در برخی کشورها از جمله تظاهرات وابستگان به استکبار بودیم اما هموطنان عزیز به جهت اعتقاد به باورهای ایرانی و انقلاب اسلامی بعضا با طی مسافت‌های طولانی خود را پای صندوق‌های رای رساندند و در انتخابات اخیر مشارکت کردند و این نشان از آن دارد که ایران و ایرانی پایدار است و در صحنه‌های مختلف حماسه می‌آفریند. 

Page Generated in 0/0053 sec