printlogo


کد خبر: 287161تاریخ: 1403/4/18 00:00
احد وظیفه در گفت‌وگو با «وطن امروز» افزایش دمای فرانرمال در تابستان خبر داد
گرما کشور را فرا می‌گیرد

گروه اجتماعی: بر اساس داده‌های سازمان هواشناسی، دمای هوا تابستان امسال افزایشی و فراتر از نرمال پیش‌بینی شده است، به طوری که اغلب مناطق کشور با هوایی گرم و بعضا بسیار گرم مواجه خواهند شد. این فرآیند که ناشی از تغییرات جوی و آب هوایی است، بیانگر آن است که امسال تابستان گرم‌تر از نرمال را تجربه خواهیم کرد. طبق گزارش‌های موجود، از ابتدای سال زراعی جاری (مهر ۱۴۰۲) تا ۱۴ تیرماه دمای هوای کشور به نسبت میانگین بلندمدت 1.5 درجه سلسیوس و نسبت به سال گذشته 0.5 درجه سلسیوس افزایش یافته است،  این افزایش دمای هوا همچنان تا پایان فصل ادامه‌دار خواهد بود. 
در همین باره رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با «وطن امروز» با بیان اینکه از ابتدای تابستان تاکنون فصلی گرم‌تر از نرمال را داشته‌ایم و این روند طی هفته‌ها و 2 ماه آینده ادامه دارد، گفت: سال گذشته پاییز گرمی را سپری کردیم، در زمستان نیز شرایط متوازن از حیث آب هوایی را تجربه کردیم اما اکنون و در فصل تابستان در بخش‌های جنوب و شرق کشور بویژه در استان‌های خراسان جنوبی، یزد، کرمان، بخش عمده‌ای از استان سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان با بی‌هنجاری دما مواجهیم، یعنی دمای هوا مثبت شدید را نشان می‌دهد. 
وظیفه با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌‌ها در تابستان سال جاری بیشتر مناطق کشور بویژه مناطق جنوب و شرق شاهد ناهنجاری دمای هوا خواهیم بود، افزود: طی چند روز گذشته رکورد افزایش دمای هوا در برخی استان‌های شکسته شد، بنابراین پیش‌بینی‌‌ها حکایت از آن دارد که دمای نا‌هنجار هوا در تابستان امسال تا 2 درجه نسبت به سال گذشته افزایشی خواهد بود. یعنی دمای هوا در این فصل فراتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود. وی ادامه داد: طی هفته اخیر دمای هوا در استان‌های یزد، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بین 4 تا 5 درجه بالاتر از نرمال بود که شرایط ناهنجاری دمای هوا را در کشور نشان می‌دهد.
* افزایش 1.5 درجه‌ای دمای هوای کشور
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، دمای هوای کشور نسبت به میانگین بلندمدت 1.5 درجه سلسیوس افزایش یافته است. داده‌های سازمان هواشناسی نشان می‌دهد طی 7 روز منتهی به ۱۴ تیرماه میانگین دمای هوای کشور 30.5 سلسیوس بود که نسبت به میانگین بلندمدت (29.3 درجه سلسیوس) 1.2 درجه افزایش یافته بود. 
از یکم تا ۱۴ تیرماه میانگین دمای کشور ۳۰ درجه سلسیوس بود. میانگین دمای هوای ایران در بازه زمانی بلندمدت 28.8 درجه سلسیوس بود که افزایش 1.1 درجه‌ای را نشان می‌دهد. از ابتدای سال زراعی جاری (مهر ۱۴۰۲) تا ۱۴ تیرماه دمای هوای کشور به نسبت میانگین بلندمدت  1.5 درجه سلسیوس و نسبت به سال گذشته 0.5 درجه سلسیوس افزایش یافته است. بیشترین افزایش دما نسبت به وضعیت نرمال در این بازه زمانی مربوط به استان گیلان است، چرا که از ابتدای سال زراعی جاری میانگین دمای این استان 13.5 درجه سلسیوس و میانگین بلندمدت 10.9 درجه سلسیوس بوده است که افزایش 2.6 درجه‌ای دمای این استان را نشان می‌دهد. کمترین میزان افزایش دما نسبت به میانگین بلندمدت در سال زراعی جاری مربوط به هرمزگان است. میانگین دمای هوای این استان در این مدت ۲۴ درجه سلسیوس و میانگین آن در وضعیت نرمال 22.9 درجه سلسیوس بوده است، بنابراین افزایش 1.1 درجه‌ای را نشان می‌دهد. 
تهران دمایی بیش از میانگین کشوری داشته است. میانگین دمای هوای این استان از ابتدای سال زراعی جاری تا ۱۴ تیر، 12.5 درجه سلسیوس ثبت شده که نسبت به میانگین بلندمدت (10.9 درجه سلسیوس) 1.6 درجه سلسیوس افزایش یافته است.
* توفان گرد و خاک در ۱۲ استان
سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد شدید و توفان گرد و خاک در ۱۲ استان همچنین رخداد رگبار و رعد و برق و احتمال وقوع سیلاب در 4 استان شمالی کشور هشدار داد. 
این سازمان با صدور هشدار نارنجی با اشاره به تشدید گرادیان فشاری و انتقال گرد و غبار از کشورهای همسایه، آورده است: وزش باد شدید همراه با گرد و خاک، کاهش دید افقی و کیفیت طی دوشنبه (۱۸ تیرماه) در جنوب تهران، قم، مرکزی، اصفهان، جنوب خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و نوار شرقی کرمان پیش‌بینی می‌شود. در این شرایط جوی در مناطق مستعد وقوع توفان گرد و خاک، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری، باغات و مزارع و جود دارد. در ادامه این هشدار با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی آمده است: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقتی و در نواحی مستعد تگرگ در روز دوشنبه در شمال و غرب آذربایجان غربی، شمال شرق آذربایجان شرقی، مرکز و جنوب اردبیل و ارتفاعات مازندران رخ خواهد داد. در این وضعیت آب و هوایی جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی دور از انتظار نیست. 
سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد آورده است: وقوع رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گرد و خاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ یکشنبه در مازندران، اردبیل، نیمه شمالی استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، شمال هرمزگان، نیمه جنوبی کرمان، فارس و ارتفاعات در استان‌های البرز، تهران، سمنان و قزوین، دوشنبه در نیمه شرقی فارس، غرب و ارتفاعات در مرکز کرمان، نیمه شمالی آذربایجان غربی، شمال استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل، جنوب اصفهان، ارتفاعات استان‌های البرز، تهران و سمنان و شمال هرمزگان و سه‌شنبه (۱۹ تیرماه) در شمال آذربایجان غربی، ارتفاعات استان‌های کرمان، مازندران، تهران، البرز و سمنان انتظار می‌رود.

Page Generated in 0/0058 sec