printlogo


کد خبر: 287176تاریخ: 1403/4/19 00:00
دور دنیا

نخست‌وزیر انگلیس: 
به رسمیت شناختن فلسطین حق انکارناپذیر فلسطینیان است
نخست‌وزیر جدید انگلیس با تاکید بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری در غزه، گفت به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی حق انکارناپذیر فلسطینیان است. «کی‌یر استارمر» نخست‌وزیر جدید انگلیس یکشنبه با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تلفنی گفت‌وگو کرد. در بیانیه دفتر استارمر آمده است: «نخست‌وزیر، محمود عباس را درباره اولویت‌های فوری خود از جمله برقراری آتش‌بس، بازگرداندن اسرا، افزایش و تسریع کمک‌های بشردوستانه و حمایت مالی از تشکیلات خودگردان فلسطین در جریان قرار داد». در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: «در بحث درباره اهمیت اصلاحات و تضمین مشروعیت بین‌المللی برای فلسطین، نخست‌وزیر استارمر گفت سیاست دیرینه‌اش درباره به رسمیت شناختن فلسطین و مشارکت در روند صلح تغییر نکرده است و این حق انکارناپذیر فلسطینیان است».
***
ادامه اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی
صدها تظاهرات‌کننده صهیونیست روز گذشته سعی کردند به محل اقامت «بنیامین نتانیاهو» در بیت‌المقدس غربی وارد شوند تا دولت را برای انعقاد قرارداد تبادل اسرا با جناح‌های فلسطینی تحت فشار قرار دهند. روزنامه «یدیعوت آحارانوت» در این باره نوشت صدها ساکن اراضی اشغالی در نزدیکی محل سکونت «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در خیابان غزه در بیت‌المقدس غربی تظاهرات کرده و سعی کردند خود را به مقر اصلی او برسانند اما پلیس مانع شد. شهرک‌نشینان معترض در برابر مقر نخست‌وزیر و مقر «آرنون بار دیوید»، رئیس «هیستادروت» و مقر دیگر مقامات تجمع کردند و خواستار تبادل اسیران شدند. بر اساس گزارش‌ رسانه‌های عبری، تعداد زیادی از تظاهرات‌کنندگان در برابر محل سکونت آرنون بار دیوید، رئیس فدراسیون عمومی اتحادیه‌های کارگری این رژیم (هیستادروت) تجمع کردند و خواستار اعلام اعتصاب عمومی به منظور اعمال فشار برای انتخابات شدند. معترضان در گرمای شدید معابر اصلی در سراسر سرزمین‌های اشغالی را مسدود کردند و در چهارراه‌های کلیدی در تل‌آویو، حیفا و دیگر شهرها تجمع کردند. به گفته مقامات صهیونیست، این تظاهرات به منظور توقف زندگی عادی و نشان دادن سرخوردگی در ۹ ماه جنگ در غزه بود. بسیاری از معترضان با در دست داشتن بنرهایی با پیام‌هایی برای نتانیاهو مانند «تو رئیسی، تو مقصری»، ائتلاف او را «دولت ویران» خواندند و خواستار برگزاری انتخابات جدید شدند. اعتراض به خیابان‌های آرام نیز سرایت کرد و کافه‌های سراسر تل‌آویو با تابلوهایی که خواستار «هم‌اکنون توافق» بودند پر شده بود.
***
مجارستان به دنبال پایان جنگ اوکراین
نخست وزیر مجارستان در سفری غیرمنتظره به عنوان بخشی از «ماموریت صلح» خود وارد چین شد و با شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد. تور به اصطلاح «ماموریت صلح» ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان همچنین شامل دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مسکو و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در کی‌یف بود. به نقل از شبکه خبری راشاتودی، نخست‌وزیر مجارستان در بدو ورود به پکن با «هوآ چونینگ»، معاون وزیر خارجه چین عکس گرفت و در پیامی - روز دوشنبه - در صفحه ایکس نوشت: «ماموریت صلح 3.0 پکن». شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین روز گذشته با نخست‌وزیر مجارستان  دیدار و گفت‌وگو کرد اما جزئیات و موضوعات این دیدار هنوز اعلام نشده است. خبر سفر احتمالی اوربان به پکن نخستین بار توسط پورتال خبری مجارستانی ۴۴۴ منتشر شد که روز یکشنبه نوشته بود اوربان قرار است سحرگاه روز دوشنبه وارد این کشور آسیایی شود. اخیرا، اوربان به کی‌یف سفر کرد و در آنجا با زلنسکی دیدار داشت تا او را متقاعد کند مذاکرات آتش‌بس با مسکو را از سر بگیرد. نخست وزیر مجارستان سپس یک سفر غیرمنتظره به مسکو را آغاز کرد که به گفته دفتر وی، بخشی از ماموریت «حفظ صلح» اوربان محسوب می‌شود. اوربان و پوتین چند ساعت با هدف یافتن «کوتاه‌ترین راه خروج» از درگیری در اوکراین گفت‌وگو کردند. با این حال، نخست‌وزیر مجارستان اعتراف کرد مسکو و کی‌یف «بسیار از هم دور هستند» و خاطرنشان کرد زلنسکی از پیشنهادات او «خیلی خوشش نمی‌آمد».
***
رفح با خاک یکسان شده است
شهر مرزی رفح میان نوار غزه و مصر، زمانی یک مرکز تبادل تجاری شلوغ برای کالاها و مسیر پرتردد برای بازرگانان بود اما پس از حملات بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی که خشم و نگرانی جهان را برانگیخته، با خاک یکسان شده و ساختمان‌های آن فرو ریخته است. ۲۷۶ روز از جنایات بی‌امان رژیم صهیونیستی در نوار غزه می‌گذرد و طی این مدت جنایات جنگی هولناکی توسط «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این باریکه رخ داده و این جنگ تمام‌عیار علیه فلسطینیان ویرانه‌هایی را در قسمت‌های مختلف غزه برجای گذاشته است. گزارشگر روزنامه وال‌استریت ژورنال به رفح، جنوبی‌ترین شهر غزه سفر کرده و ضمن بازدید از ویرانه‌های ناشی از حملات رژیم صهیونیستی، گزارش کرد: «اسرائیل پس از هفته‌ها جنگ، شهر رفح را به زمینی بایر بدل و با خاک یکسان کرده است. همچنین محله‌های مجاور به طور کامل خالی از سکنه هستند و ساختمان‌ها به انبوهی از آوار تغییر شکل داده‌اند». این گزارشگر با توصیف شرایط کنونی غزه می‌نویسد: «هر سازه‌ای که همچنان پابرجاست اثری از سوراخ گلوله در آن رویت می‌شود یا تکه‌هایی از آن توسط حملات هوایی و گلوله‌های تانک تخریب شده است. همچنین، نوک مناره یک مسجد را دیدم که منفجر شده بود و هلال ماهی که از گلدسته آویزان بود».

Page Generated in 0/0058 sec