printlogo


کد خبر: 287189تاریخ: 1403/4/19 00:00
اخبار

حضور اسنپ و تپسی و پیش‌فروش بلیت اتوبوس برای اربعین
رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور آخرین خبرها درباره جابه‌جایی زائران اربعین را اعلام کرد و گفت: ۲۰ روز قبل از اربعین پیش‌فروش بلیت اربعین آغاز می‌شود، همچنین امسال تپسی و اسنپ نیز در بحث جابه‌جایی مسافران اربعین حضور خواهند داشت. داریوش امانی در نشست خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های اصلی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نگهداشت ۲۳۰ هزار کیلومتر راه‌های اصلی شریانی و روستایی است، اظهار کرد: بر اساس برآورد کارشناسی، ارزش راه‌های کشور حدود ۷۰۰۰ همت است که اگر هزینه نگهداری راه‌های کشور را ۳ درصد ارزش آن در نظر بگیریم ۲۰۰ همت برای نگهداری راه‌ها نیاز است. وی افزود: ۸۷۸ نقطه پرحادثه در ابتدای دولت سیزدهم شناسایی شد که سال گذشته ۴۲۱ نقطه رفع شد و متعهد شدیم مابقی را تا پایان امسال رفع کنیم. معاون وزیر راه شهرسازی در ادامه به برگزاری مراسم اربعین نیز اشاره کرد و گفت: کمبود ۶۰۰۰ اتوبوس برای اربعین داریم ولی امسال قرار است از سایر ظرفیت‌های موجود در کشور در ایام اربعین استفاده شود. وی با بیان اینکه در بودجه‌های سنواتی ۲ سال گذشته واردات اتوبوس‌های با کارکرد کمتر از 5 سال اجازه داده شد با تلاش‌های انجام‌شده گره‌های کار باز شد، عنوان کرد: ثبت سفارش این اتوبوس‌ها آغاز شده است و امیدواریم برای اربعین سال بعد این اتوبوس‌ها به ناوگان افزوده شود. امانی همچنین به استفاده ناوگان طرف عراقی در ایام اربعین نیز اشاره کرد. امانی همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی انجام‌شده برای نوسازی ۸۵ هزار دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و کامیون در کشور گفت: مقرر شد این نوسازی در مدت 5 سال و از محل تولید داخل باشد. رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار کرد: مشکل اصلی در موضوع نوسازی ناوگان، مشخص شدن محل تخصیص ارز از بانک مرکزی یا وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که در نهایت مقرر شد وزارت صمت از محل ارزهای خود آن را بپردازد.  امانی درباره قیمت بلیت اتوبوس اربعین گفت: قیمت بلیت در ستاد اربعین مشخص می‌شود. همچنین ۲۰ روز قبل از اربعین پیش‌فروش بلیت اربعین آغاز می‌شود اما مرز مهران پیش‌فروش نخواهند داشت. وی عنوان کرد: امسال تپسی و اسنپ نیز در بحث جابه‌جایی مسافران اربعین حضور خواهند داشت.
***
آغاز دور جدید ثبت‌نام خودروهای وارداتی
رئیس سازمان توسعه تجارت از آغاز دور جدید ثبت‌نام خودروهای وارداتی از روز گذشته برای متقاضیان خبر داد.
مهدی ضیغمی در نشست خبری اظهار کرد: متقاضیان تا ۲۱ تیرماه فرصت دارند با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی خود اقدام به ثبت‌نام کنند.
رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: امروز متقاضیان می‌توانند به نظام بانکی و شعبه‌های حساب‌های وکالتی در بانک‌ها مراجعه و اقدام به ثبت‌نام کنند. به گفته وی، وجود وجه اعتبار مذکور در حساب وکالتی برای همه متقاضیان ضروری است و به عنوان پیش‌نیاز در اختصاص خودروهای وارداتی است. ضیغمی با اشاره به اینکه از ۱۹ تیرماه ثبت‌نام در سامانه یکپارچه تخصیص خودروهای وارداتی آغاز می‌شود، گفت: افراد پس از وکالتی کردن حساب می‌توانند ثبت‌نام کنند.
***
نخستین محموله خط‌آهن بندر کاسپین روانه بازارهای صادراتی شد
گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد در راستای فعالیت چندوجهی گروه کشتیرانی در حمل بار صادراتی به مقصد کشورهای حاشیه دریای خزر، نخستین محموله صادراتی با استفاده از واگن‌های شرکت حمل‌ونقل ترکیبی گروه کشتیرانی با برنامه‌ریزی و هدایت کشتیرانی دریای خزر، از بندر کاسپین به مقصد کشورهای حاشیه دریای خزر حمل شد. با حمل این محموله سیمان صادراتی، خط‌آهن بندر کاسپین به بهره‌برداری کامل رسید و برای نخستین بار در این بندر، ریل به دریا رسید. بر این اساس مقرر شده پس از افتتاح خط‌آهن رشت - بندر کاسپین، سالانه ۴۰۰ هزار تن سیمان تولیدی کشور از این مسیر به این کشورها صادر شود. گفتنی است مسیر ریلی - دریایی یادشده با قابلیت بهره‌برداری در زمینه‌های صادرات، واردات و ترانزیت از هم‌اکنون مورد توجه صاحبان کالا قرار گرفته است و به زودی محموله‌های ترانزیتی و وارداتی با استفاده از خط ریلی متصل به بندر کاسپین به مقاصد صادراتی ارسال خواهند شد.
***
۸۲۰ کیلومتر بزرگراه امسال به راه‌های کشور افزوده می‌شود
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امسال ۸۲۰ کیلومتر بزرگراه به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: درباره خط‌آهن رشت - آستارا مذاکرات با روس‌ها در حال انجام و اقدامات فنی دنبال‌شده است تا توافقات در حوزه ژئوتکنیک را انجام دهیم.
خیرالله خادمی گفت: پارسال ۷۳۰ کیلومتر بزرگراه در کشور به بهره‌برداری رسید، امسال نیز ۸۲۰ کیلومتر در حال ساخت است که تا پایان سال تکمیل و تحویل می‌شود. به گفته خادمی، اولویت وزارت راه و شهرسازی در تکمیل بزرگراه‌ها، تکمیل کریدورهای اصلی بزرگراهی و نیاز اصلی استان‌هاست. وی درباره همکاری با طرف روس در موضوع ساخت راه‌آهن رشت - آستارا بیان کرد: در این باره مذاکرات با روس‌ها در حال انجام بوده و اقدامات فنی دنبال شده است تا توافقات در حوزه ژئوتکنیک را انجام دهیم. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: انعقاد قرارداد تجاری با روس‌ها در این خط‌آهن منوط به تکمیل قیمت قرارداد است و در این باره لازم است مطالعات ژئوتکنیک انجام شود که زمان می‌برد. به گفته خادمی، طرف روس درخواست کرده است مناطق بیشتری را برای مطالعات ژئوتکنیک در اختیارش قرار دهیم که طی توافق، ۱۲۰ نقطه دیگر را به شرکت روسی معرفی کرده‌ایم، درباره مسیر این خط‌آهن هم نتیجه مطالعات 2 طرف این بود که طبق مسیر مصوب کار انجام شود. مدیرعامل شرکت ساخت درباره شیوه تأمین مالی این خط‌آهن گفت: در این باره می‌توان هم از وام روس‌ها استفاده کرد، هم از استجازه رهبر انقلاب برای تأمین مالی از محل تهاتر نفت استفاده کرد اما اولویت وام روسی است.

Page Generated in 0/0049 sec