printlogo


کد خبر: 287204تاریخ: 1403/4/19 00:00
ائتلاف چپ‌گرایان در انتخابات پارلمانی فرانسه بیشترین کرسی را کسب کرد
پارتیزان‌ها در پاریس

گروه بین‌الملل: نتایج دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه حکایت از پیروزی چپ‌گرایان  در این کشور دارد که سد محکمی مقابل راست‌گرایان افراطی (ملی‌گرا) به رهبری لوپن بودند. در این بین یکی از خواسته‌های مهم چپ‌گرایان در فرانسه به رسمیت شناختن هر چه سریع‌تر کشور مستقل فلسطین توسط دولت فرانسه است. 
در پی برگزاری انتخابات زودهنگام در فرانسه، رای‌دهندگان فرانسوی شکست بزرگی را به حزب ملی‌گرای «اجتماع ملی» متعلق به مارین لوپن تحمیل کردند. این در حالی است که پیش‌تر نظرسنجی‌ها حاکی بود این حزب پیروز دور دوم رای‌گیری خواهد شد اما برخلاف پیش‌بینی‌ها در رتبه سوم قرار گرفت. این نتایج همچنین ضربه‌ای به رئیس‌جمهور میانه‌رو فرانسه بود. امانوئل مکرون پس از انتخابات پارلمان اروپا در ماه گذشته که یک پیروزی را برای حزب راست‌گرای اجتماع ملی رقم زد و خودش مورد انتقاد قرار گرفت، به منظور روشن کردن فضای سیاسی خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد اما در نهایت به پارلمانی بسیار پراکنده و چنددسته رسید؛ مساله‌ای که نقش فرانسه در اتحادیه اروپایی و دیگر نقاط جهان را تضعیف و اجرای دستور کارهای داخلی را سخت‌تر می‌کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، این انتخابات باعث می‌شود پارلمان به 3 گروه بزرگ تقسیم شود؛ چپ، میانه‌رو و راست‌افراطی. آنها پلتفرم‌های بسیار متفاوتی دارند و هیچ سابقه‌ای از همکاری با یکدیگر ندارد. در این انتخابات ائتلاف چپ‌ها با ۱۹۸ کرسی اول،‌ میانه‌روهای مکرون با ۱۶۹ کرسی دوم و راست ‌افراطی و متحدانش با ۱۴۳ کرسی سوم شدند. 
کاخ الیزه در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد مکرون منتظر نتایج کامل همه ۵۷۷ حوزه انتخابیه «پیش از اتخاذ تصمیمات لازم» است. در این بیانیه آمده است: «رئیس‌جمهور در نقش خود به ‌عنوان ضامن نهادهای ما، تضمین می‌کند به انتخاب مستقل مردم فرانسه احترام گذاشته می‌شود».  از سویی اتحاد چپ‌گرای جبهه مردمی جدید (NFP) که می‌خواهد قیمت کالاهای ضروری مانند سوخت و غذا را کم کند، حداقل دستمزد را به ۱۶۰۰ یورو (۱۷۳۲ دلار) در ماه افزایش دهد، دستمزد کارکنان بخش دولتی را افزایش دهد و مالیات بر ثروت را وضع کند، بلافاصله اعلام کرد می‌خواهد حکومت کند. 
ژان لوک ملانشون، رهبر حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» گفت: «به اراده مردم باید بشدت احترام گذاشته شود. رئیس‌جمهور باید از جبهه مردمی جدید برای تشکیل دولت دعوت کند». این در حالی است که اتحاد نامتعارف چپ‌ها که چپ تندرو، سبزها و سوسیالیست‌ها را با عجله گرد هم آورد، از داشتن اکثریت مطلق ۲۸۹ کرسی در مجلس با ۵۷۷ کرسی دور است. از سویی پس از اعلام پیش‌بینی‌هایی مبنی بر پیروزی چپ‌ها، ارزش یورو روز یکشنبه کاهش یافت. با وجود نتایج انتخابات، قانون اساسی فرانسه مکرون را موظف نمی‌کند از گروه‌های چپ بخواهد دولت تشکیل دهند، اگرچه این اقدامی معمول است، زیرا ائتلاف چپ‌ها بزرگ‌ترین گروه در پارلمان شده است. از سویی در میان اطرافیان مکرون هیچ نشانه‌ای از حرکت بعدی او دیده نمی‌شود. یکی از نزدیکان او به رویترز گفت: «سوالی که امشب و در روزهای آینده باید از خود بپرسیم این است: کدام ائتلاف قادر است به ۲۸۹ کرسی برای تشکیل دولت دست یابد؟» 
با توجه به نتایج باید گفت رای‌دهندگان فرانسوی در جریان رای‌گیری یکشنبه، مکرون و ائتلاف حاکم او را به خاطر بحران هزینه‌های زندگی و شکست خدمات عمومی و همچنین به خاطر مهاجرت و امنیت مجازات کردند. لوپن و حزبش هم از این نارضایتی‌ها بهره بردند و جذابیت خود را فراتر از سنگرهای سنتی خود در امتداد سواحل مدیترانه و کمربند شمالی این کشور گسترش دادند اما این برای کسب قدرت کافی نبود. در همین حال پس از آنکه پیشتازی چپ‌ها مشخص شد، حامیان آنها در میدان جمهوری در پاریس تجمع کردند که در ابتدا اوضاع آرام بود اما با پیوستن رادیکال‌ها، زد و خورد با افسران پلیس شکل گرفت. عصر یکشنبه بیش از 1000 نفر از حامیان نیروهای چپ در فرانسه در میدان جمهوری تجمع کردند و منتظر نتایج دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه بودند. 
تظاهرات مسالمت‌آمیز بود اما بعدا رادیکال‌ها هم از راه رسیدند و معترضانی با نقاب سیاه به پرتاب مواد محترقه و انداختن بطری آب به سوی پلیس رو آوردند که باعث شد ماموران از گاز اشک‌آور استفاده کنند. معترضان همچنین دوچرخه‌های کرایه‌ای را در نزدیکی میدان جمهوری به آتش کشیدند. همزمان روزنامه فیگارو گزارش داد پلیس ۲۵ معترض را در جریان اعتراضات پس از نتایج انتخابات در شهر «رن» فرانسه بازداشت کرد. در این میان نخست وزیر فرانسه هم استعفا کرد که با مخالفت مکرون روبه‌رو شد.  دفتر رئیس‌جمهور فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رئیس‌جمهور از گابریل اتل خواسته است فعلا نخست‌وزیر بماند تا ثبات کشور تضمین شود».
گابریل اتل پیش‌تر اعلام کرده بود استعفای خود را به عنوان نخست‌وزیر ارائه خواهد کرد که این تبعیت از سنت سیاسی فرانسه می‌شود، هرچند او افزود آماده است مدت بیشتری به‌ عنوان سرپرست در این سمت بماند اما این به رئیس‌جمهور بستگی دارد که تصمیم بگیرد. استعفای گابریل اتل در شرایطی انجام می‌شود که ائتلاف میانه‌رو امانوئل مکرون از کسب اکثریت ۲۸۹ کرسی در پارلمان بازماند. طبق نتایج، چپ‌ها اول، میانه‌روها دوم و راست‌ها در انتخابات سوم شدند.  او که تنها 6 ماه پیش توسط مکرون منصوب شده، گفت در صورت درخواست رئیس‌جمهور فرانسه، تا زمانی که دولت جدید تشکیل شود، در سمت خود باقی خواهد ماند. حال با توجه به نتایج انتخابات پارلمانی یکشنبه مشخص نیست تشکیل دولت چقدر ممکن است طول بکشد. برای اداره مؤثر دولت فرانسه، مکرون باید ائتلاف‌هایی را تشکیل دهد، اگرچه او گفته است با ژان لوک ملانشون، رهبر چپ‌گرایان که حزبش اول شد، مذاکره نخواهد کرد. 
در این میان فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور اسبق فرانسه که به پارلمان این کشور راه یافته است، در نطقی اعلام کرد دوران مکرونیسم به سر رسیده است. اولاند در جریان مبارزات انتخاباتی خود در زادگاهش در شهر کورز واقع در مرکز فرانسه به خبرنگاران گفت: «به هیچ‌وجه تسویه حساب شخصی [با مکرون] ندارم. هر چه بوده حالا گذشته است». این سیاستمدار سوسیالیست سال ۲۰۱۷ میلادی به دلیل محبوبیت پایین در نظرسنجی‌ها تصمیم گرفت برای دوره دوم ریاست‌جمهوری در انتخابات شرکت نکند تا امانوئل مکرون، وزیر اقتصاد او که به عنوان یک میانه‌رو طرفدار کسب‌وکار شناخته می‌شد، به طور غیرمنتظره‌ای در انتخابات پیروز شود و سلطه احزاب سنتی چپ و راست در سیاست فرانسه را در هم شکند. از سویی نتیجه انتخابات مجلس ملی فرانسه یک پیام واضح داشت: «نه» به ایده‌های راست افراطی. هرچند با وجود درخشش غیرمنتظره ائتلاف چپ‌ها، همچنان ابهامات زیادی درباره آینده سیاسی این کشور و در راس آن چگونگی توافق بر سر نخست‌وزیر بعد این کشور وجود دارد. بلوک چپ به عنوان نیروی سیاسی پیشرو در مجلس جدید، اکنون نیاز به توافق بر سر معرفی یک نفر برای نخست‌وزیری دارد. مانون اوبری، نماینده فرانسه در پارلمان اروپا معتقد است نخست‌وزیر بعد احتمالا از حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» خواهد بود، چرا که بیشترین کرسی (۷۶ نماینده) را در اتحاد «جبهه جدید مردمی»‌ به دست آورد. حال آنکه حزب سوسیالیست ۶۵ نماینده، حزب سبزها ۳۴ نماینده و حزب کمونیست ۹ نماینده دارند [آمار تفکیکی مربوط به قبل از نتایج قطعی است].
از ژان لوک ملانشون به عنوان یک نخست‌وزیر بالقوه در طول مبارزات انتخاباتی نام برده می‌شد. اگرچه او آن را رد نکرده است اما خودش معتقد است احزاب این ائتلاف باید تصمیم بگیرند. با این حال، در جبهه جدید مردمی، چهره‌هایی مانند فرانسوا روفن با این ایده مخالفت کرده‌اند و مواضع شخصی او بویژه درباره جنگ اسرائیل و حماس این احتمال را کمرنگ می‌کند. مضاف بر اینکه رای اعتماد به او از سوی بسیاری از نمایندگان حزب حاکم محل تردید است.  غیر از ملانشون و روفن، گزینه‌های دیگری همچون بوریس والو و لوران برجه هم برای نخست‌وزیری مطرح هستند. اولیویه فور و حتی مارین تاندولیه رهبر سبزها نیز می‌توانند برای امانوئل مکرون گزینه‌های مناسبی باشند. از سوی دیگر مکرون که زمانی در جامه وزیر فرانسوا اولاند خدمت کرده، حالا رئیس‌جمهور پیشین و سوسیالیست فرانسه را هم به ‌عنوان یک گزینه در فهرست بلند خود دارد.  فرانسوا بیرو میانه‌رو یا حتی ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر اول مکرون هم از گزینه‌های دیگر پست نخست‌وزیری هستند. این در حالی است که مکرون می‌تواند از گابریل اتل بخواهد همچنان در این سمت ایفای نقش کند و به شکلی متفاوت و به صورت روزمره سیاست داخلی و بودجه‌ای کشور را پیش ببرد. 
* رهبر حزب پیروز فرانسه: باید کشور فلسطین را به رسمیت بشناسیم
ژان لوک ملانشون، رهبر حزب چپ‌گرای «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» و از اعضای ائتلاف جبهه مردمی جدید که در انتخابات پارلمانی فرانسه پیروز شده است، بر به رسمیت شناختن کشور فلسطین تاکید کرد. ملانشون پس از پیروزی ائتلاف جبهه مردمی جدید در دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه که به کوتاه شدن دست حزب راست‌افراطی «رالی/ اجتماع ملی» از قدرت در این کشور منجر شد، گفت ائتلاف آنها به بزرگ‌ترین بلوک پارلمانی فرانسه بدل شده و متعاقبا قادر به انتصاب نخست‌وزیر بعدی خواهد بود. وی اضافه کرد نخست‌وزیر بعدی فرانسه از ائتلاف جبهه مردمی جدید انتخاب خواهد شد و این ائتلاف قانونا قادر به تصمیم‌گیری درباره بسیاری از موضوعات است. سیاستمدار کهنه‌کار فرانسوی تاکید کرد: در عرصه بین‌المللی، باید با به رسمیت‌ شناختن «کشور فلسطین» موافقت کنیم.

Page Generated in 0/0050 sec