printlogo


کد خبر: 287211تاریخ: 1403/4/20 00:00
دور دنیا

نگرانی غرب از قدرت یافتن راست‌گرایان در اروپا
ظهور و قدرت یافتن راست‌گرایان در اروپا باعث نگرانی آمریکا و خوشحالی روسیه شده است. براساس سفر اخیر رئیس‌جمهور مجارستان به مسکو و پکن خشم برخی سران اتحادیه اروپایی را در پی داشته است. راست‌گرایان اروپایی که همچنان به صعود خود در این اتحادیه ادامه می‌دهند بالاخره موفق شدند یک فراکسیون مستقل برای خود در پارلمان اروپا ایجاد کرده و احزاب راست‌گرا را گرد هم آورند. حدود 10 روز پیش ویکتور اوربان در وین با آندری بابیس، نخست‌وزیر سابق چک ملاقات کرد و همراه با هربرت کیکل، سیاستمدار حزب راست افراطی آزادی اتریش، ابتکار عمل برای تاسیس این فراکسیون را آغاز کرد. آنها اهداف و قوانین روشنی را در «مانیفست میهنی» تعیین کردند. این اهداف شامل مواضع شناخته‌شده احزاب پوپولیست و راست افراطی است که شامل دفاع از حاکمیت کشورها و برچیدن یکپارچگی اتحادیه اروپایی، مبارزه با مهاجرت غیرقانونی و به اصطلاح معامله سبز است. 
این به سادگی به این معناست که آنها می‌خواهند به جای جنگ، مهاجرت و رکود برای صلح، امنیت و توسعه تلاش کنند. این فرمول مبهم همچنین این امکان را برای احزاب فراهم کرد که برخلاف اوربان یا کیکل، برای مثال، به وضوح جنگ روسیه در اوکراین را محکوم کنند. خورخه بوکساده ویلالبا، رئیس هیات پوپولیست راست‌گرای واکس از اسپانیا هم معتقد است اکنون موضوع این است که شباهت‌ها را در پیش‌زمینه قرار دهیم. وی در این باره گفت: ما اکنون سومین جناح قوی هستیم و می‌خواهیم به رشد خود ادامه دهیم. به گفته وی، هدف مقابله با کمیسیون جدید اتحادیه اروپایی - احتمالا تحت رهبری اورسولا فون درلاین - با نیروی میهن‌پرست است. وی تاکید کرد: ما اکنون 84 نماینده مجلس داریم. به این ترتیب آنها توانستند از جناح راست دیگر یعنی محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپایی پیشی بگیرند و حتی بعد از مسیحیان و سوسیال - دموکرات‌ها سومین نیروی قوی در پارلمان اتحادیه اروپایی هستند. این به معنای پول بیشتر هم هست. هر فراکسیون سالانه حدود 100 هزار یورو به ازای هر عضو دریافت می‌کند. فراکسیون «میهن‌پرستان برای اروپا» همچنین می‌تواند ادعای برخی کمیته‌های مهم در پارلمان را داشته باشد و همچنین در به اصطلاح کنفرانس روسای فراکسیون‌ها جایی که رهبران گروه‌ها با یکدیگر ملاقات می‌کنند، اهمیت بیشتری خواهند داشت. 
***
دیدار صمیمی مودی و پوتین
«نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند که به روسیه سفر کرده، دیروز گفت‌وگوهایی را با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در کاخ کرملین داشت. نخست‌وزیر هند، رئیس‌جمهور روسیه را «دوست عزیز» خود خواند و از میهمان‌نوازی او در جریان این سفر تشکر کرد. خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از نخست‌وزیر هند گزارش کرد: «هند آماده هرگونه کمکی برای ایجاد صلح در درگیری اوکراین است». رئیس‌جمهور روسیه هم از نارندرا مودی به دلیل توجه او به حل‌وفصل جنگ اوکراین به روشی مسالمت‌آمیز تشکر کرد. پوتین خطاب به مودی گفت: «نخست‌وزیر عزیز، ما از اینکه شما را پاییز امسال طی نشست بریکس در کازان ملاقات کنیم، خوشحال خواهیم شد». آنها هم‌چنین بر ارتباط مداوم میان روسیه و هند تاکید و میزان تجارت میان ۲ کشور را که در 3 ماه اول سال ۲۰۲۴، ۲۰ درصد افزایش داشته، برجسته کردند. نخست‌وزیر هند با اشاره به جنگ اوکراین تاکید کرد: «صلح برای آینده روشن نسل‌های ما ضروری است، بنابراین فکر می‌کنم جنگ مساله‌ای تعیین‌کننده نیست و از این طریق نمی‌توان راه‌حلی را جست‌وجو کرد». از سوی دیگر ولادیمیر پوتین درباره مساله تجارت اظهار کرد: «سال گذشته، تجارت ۶۰ درصد یا حتی بیشتر یعنی تا ۶۶ درصد افزایش یافت و در 3 ماهه اول سال جاری، ۲۰ درصد دیگر نیز رشد کرد». همچنین پوتین و مودی از پاویون انرژی اتمی مسکو در نمایشگاه «دستاوردهای اقتصاد ملی مسکو» (VDNH) بازدید کردند و پوتین در جریان این بازدید گفت اورانیوم «پرتقاضاترین ماده خام مرتبط با انرژی است». وی افزود: «فناوری‌های هسته‌ای روسیه توانایی این صنعت را برای ایجاد مواد کامپوزیتی که هم برای اهداف غیرنظامی و هم برای اهداف نظامی استفاده می‌شوند، تضمین می‌کند. همچنین، دستگاه‌های ذخیره انرژی ساخت روسیه از اهمیت یکسانی برخوردار هستند». نخست‌وزیر هند هم در این دیدار گفت ۲ کنسولگری جدید دهلی‌نو در شهرهای یکاترینبورگ و کازان روسیه افتتاح خواهد شد. 
***
بایدن پارکینسون دارد؟
کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا تحت درمان برای بیماری پارکینسون قرار نگرفته است و هیچ متخصص اعصابی خارج از برنامه معاینات پزشکی سالانه، او را ویزیت نکرده است. این در حالی است که نیویورک‌تایمز گزارش داده بود یک پزشک متخصص بیماری پارکینسون در بازه زمانی آگوست سال گذشته تا مارس سال جاری، دست‌کم 8 بار بایدن را ویزیت کرده است. این نگرانی که ممکن است جو بایدن از نوعی بیماری ناشناخته رنج ببرد، پس از عملکرد ضعیفش در مناظره با ترامپ، تلوتلو خوردن وی، ضعف ظاهری و از دست دادن رشته افکارش برای چندین بار در مناظره، تقویت شده است. این در حالی است که دکتر کوین اوکانر، پزشک کاخ سفید روز دوشنبه نامه‌ای را صادر و در آن اذعان کرد جو بایدن خارج از برنامه سالانه عادی پزشکی خود، هیچ متخصص اعصابی را ندیده است اما بررسی‌های رویترز نشان می‌دهد دکتر کوین کانارد، متخصص اعصاب و متخصص ناتوانایی‌های حرکتی از مرکز پزشکی نظامی ملی والتر رید، در بازه زمانی آگوست سال گذشته تا مارس سال جاری، دست‌کم 8 بار بایدن را ویزیت کرده است. دکتر کانارد همچنین محقق درمان اولیه بیماری پارکینسون در مرکز پزشکی دانشگاه واندربیلت است. پزشک کاخ سفید اظهار کرد: رفتن دکتر کانارد به کاخ سفید، بخشی از دوره‌های آموزشی اعصاب وی با هدف حمایت از هزاران نفر از اعضای فعال در نظر گرفته‌شده برای پشتیبانی از عملیات‌های کاخ سفید بوده است و هیچ ارتباطی به درمان رئیس‌جمهور ندارد. 

Page Generated in 0/0065 sec