printlogo


کد خبر: 287228تاریخ: 1403/4/20 00:00
اخبار

فعالیت‌های سودجویانه مالیاتی قابل شناسایی شده است
وزیر اقتصاد گفت با هوشمندسازی نظام مالیاتی، فعالیت‌های سودجویانه مالیاتی با اشراف بر داده‌محوری قابل شناسایی شده است و این فعالیت‌ها به حداقل خواهد رسید.
سید احسان خاندوزی دیروز در نشست رونمایی از آزمایشگاه داده‌کاوی سازمان مالیاتی، با بیان اینکه هم‌اکنون صورت مالی ۲۰۰۵ شرکت منتشر می‌شود و جز تعداد انگشت‌شمار نداریم شرکتی که اطلاعات مالی آنها شفاف نباشد، اظهار کرد: امروز حلقه دیگری از آن زنجیره شفافیت در سازمان امور مالیاتی با رعایت اصل محرمانگی اشخاص حقیقی و حقوقی رقم خواهد خورد و برای بدنه وسیع پژوهشگران دسترسی لازم فراهم شده است تا استنطاق داده‌های موجود در دستگاه‌های حاکمیت انجام شود.
وی گفت: با ترتیبات جدید تمام سوء‌جریان‌های مالی از طریق اشراف بر داده‌ها قابل شناسایی است و به حداقل خواهد رسید.
وزیر اقتصاد تأکید کرد: باید زودتر از روندهایی که زیر پوست اقتصاد شکل می‌گیرد مطلع شویم؛ حرکت کردن به سمت این سبک از تعامل موضوع جلسه امروز در سازمان مالیاتی با همراهی شرکت‌های دانش‌بنیان است.
خاندوزی گفت: طی هفته‌های آینده باید همکاری‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه داده‌کاوی رسمیت یافته و قراردادهای مربوط منعقد شود.
وی به اصل شفافیت در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: شرکتی در زیرمجموعه‌های دولتی نداریم که داده‌های آنها ارائه نشده باشد مگر جز چند شرکت که اطلاعات آنها محرمانه است.
***
۵۸ درصد هزینه‌های جاری دولت از مالیات تأمین شد
رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه نگاه ما در حوزه مالیات، نگاه تعاملی و رحمانی به مودیان است، گفت: در ۱۲ سال گذشته ۴۷ تا ۴۸ درصد هزینه‌های جاری دولت از محل درآمد مالیاتی تأمین می‌شد که این میزان در سال ۱۴۰۲ به 57.7 درصد رسید.
سیدمحمدهادی سبحانیان اظهار کرد: امروز نظام مالیاتی در حال پوست‌اندازی است و یک حرکت پرشتاب تحولی را دنبال می‌کند. در شقوق مختلف می‌توان این تحول را مثال زد. از یک منظر در حوزه اتکای منابع بودجه‌ای دولت به منابع مالیاتی که سال‌ها آرزو بود، توانستیم در یکی دو سال گذشته به آن دست یابیم و اتکای بودجه دولت به نفت را که عامل وضع نابسامان اقتصادی مثل تورم و رشدهای پایین اقتصادی بود برطرف کنیم. ما با استفاده از اقدامات مختلفی که انجام دادیم، همچنین با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان توانستیم این کار را انجام دهیم. وی افزود: طی دهه ۹۰ ، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نسبت درآمد مالیاتی به بودجه عمومی بین ۳۷ تا ۳۸ درصد بود و نظام مالیاتی نتوانست منابع عمومی را تأمین کند. این عدد در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۴ درصد بود و سال گذشته توانستیم این رقم را به ۴۱,۴ درصد برسانیم.
سبحانیان با بیان اینکه هزینه‌های جاری در همه جای دنیا از محل مالیات تأمین می‌شود، گفت: در ۱۲ سال گذشته حدود ۴۷ تا ۴۸ درصد هزینه‌های جاری دولت از محل درآمد مالیاتی تأمین می‌شد اما در سال ۱۴۰۲ این رقم به ۵۷,۷ درصد رسید.
***
جهش صنعت فضایی با پرتاب ماهواره‌های جدید
رئیس سازمان فضایی ایران از پرتاب ماهواره در هفته‌های آینده خبر داد و گفت: با حمایت‌های دولت، صنعت فضایی کشور در چند سال اخیر جهش مثبتی داشته و سیر گذر فناوری فضایی از یک بخش تحقیقاتی به صنعتی آغاز شده است.
حسن سالاریه، صبح دیروز (سه‌شنبه ۱۹ تیر) در نخستین همایش بین‌المللی باتری لیتیومی ضمن تقدیر از برگزارکنندگان، این همایش را فرصتی مناسب برای شکل‌گیری یک اجماع مشترک میان مراکز تحقیقاتی، علمی، دانشگاهی و صنعتی دانست و اظهار داشت: صنعت فضایی از یک سو یک مشتری بسیار جدی برای دستاوردها و محصولات سایر صنایع است و از سوی دیگر با تجاری‌سازی فناوری‌های اکتسابی در این حوزه و سرریز آن به سایر حوزه‌ها مانند صنعت خودروسازی می‌توان بخش مهمی از دغدغه‌ها و نیازمندی‌های کشور را مرتفع کرد.
رئیس سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: صنعت فضایی طی چند سال اخیر جهش بسیار مثبتی داشته است و با حمایت‌هایی که از سوی دولت برای توسعه فناوری فضایی بومی انجام شده، سیر گذر فناوری فضایی از یک بخش تحقیقاتی به صنعتی آغاز شد.
***
افت ۴ هزار واحدی بازار سرمایه
شاخص کل بورس در پایان معاملات دیروز با افت ۴ هزار و ۲۷۸ واحدی به ۲ میلیون و ۲۱۷ هزار واحد رسید.
از دیگر تغییرات شاخص‌های بورس می‌توان به افت ۳۲۶ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد که به ۷۰۹ هزار و ۷۰۶ واحد رسید.
همچنین حجم معاملات دیروز 7.78 میلیارد سهم بود که طی ۲۶۱,۷۳۶ معامله دادوستد شد و ارزش کل این معاملات نیز به ۵۱,033.819 میلیارد ریال رسید.
 ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۴,۶۶۵,756.898 میلیارد ریال شد.
بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام به نام نماد معاملاتی فارس شد و در مقابل نمادهای معاملاتی شپنا، وبملت، خودرو، فولاد، شتران و بوعلی با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

Page Generated in 0/0066 sec