در هفتههای اخیر با رای دیوان عدالت اداری، تعیین نرخ بلیت پروازهای داخلی از ید وزارت راه و شهرسازی خارج و روند آزادسازی قیمت بلیت پروازهای داخلی رسما اعلام شد. این موضوع موجب شد چند هفته پیش از آنکه قیمت رسمی اعلام شود، نرخ بلیت پروازهای داخلی با آشفتگی روبهرو شود و به عنوان مثال بلیت پروازهای تهران - مشهد که متوسط قیمت حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی داشت تا ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیز فروخته شود و پس از اعلام قیمت رسمی بلیتهای پروازهای داخلی نیز شاهد افزایش ۵۰ درصدی قیمت پروازهای داخلی بودیم. چندی پیش «وطن امروز» با توجه به گفتههای وزیر راه و شهرسازی، گزارشی را درباره این موضوع منتشر کرد که دیوان عدالت اداری در این باره جوابیهای را به روزنامه ارسال کرد که پاسخ دیوان نیز در روزهای بعد در همان صفحه منتشر شد.
* تابع قوانین و رأی دیوان عدالت اداری درباره تعیین نرخ بلیت هواپیما هستیم
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نشست خبری دیروز خود در وزارت راه و شهرسازی مجدداً با بیان اینکه تابع قوانین و رای دیوان عدالت اداری درباره تعیین نرخ بلیت هواپیما هستیم، گفت: همزمان از سران قوا خواستهایم به مساله تعیین نرخ بلیت هواپیما ورود کنند و خواسته خود درباره تنظیم بازار قیمتگذاری بلیت را پیگیری میکنیم.
محمد محمدیبخش با اشاره به نحوه تعیین نرخ بلیت هواپیما اظهار کرد: به لحاظ تاریخی، تعیین و تصویب نرخ بلیت هواپیما بر عهده شورای عالی هواپیمایی بود تا اینکه سال ۹۴ قانون برنامه پنجم توسعه و آزادسازی نرخ بلیت اجرا شد.
وی افزود: این آزادسازی با حذف مؤلفههای هدفمندی یارانهها رخ داد و تا سال ۹۹ نرخگذاری توسط سازمان هواپیمایی کشوری انجامشد اما با استقرار دولت سیزدهم، در تیر ۱۴۰۰ قیمت بلیتها ۱۵ درصد کاهش یافت و قرار شد در شورای تنظیم بازار تعیین تکلیف و اجرایی شود که تا اردیبهشت ۱۴۰۲ اجرایی نشد و در این مدت ۹ درصد ارزش افزوده نیز به آن اضافه شد.
* اصرار ما اجرای قانون و نرخگذاری توسط شورای عالی هواپیمایی کشوری است
محمدیبخش ادامه داد: سپس قیمتگذاری توسط سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ شد. البته اصرار ما بر اجرای قانون و نرخگذاری توسط شورای عالی هواپیمایی کشوری است، زیرا با توجه به نقش حاکمیتی خود، با افزایش و آزادسازی نرخ بلیت به این شکل موافق نیستیم که البته این نکته در دفاعیه سازمان هواپیمایی کشوری به دیوان عدالت اداری نیز اعلام شده است. رئیس سازمان هواپیمایی افزود: پس از صدور رای دیوان مقرر شد قیمت بلیت هواپیما به شکل فعلی مشخص شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به شرایط حاکم بر کشور، آییننامهای بر اساس ماده ۵ قانون هواپیمایی کشوری برای کنترل شبکه پروازی در هفته گذشته به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ شد.
وی تأکید کرد: مولفههای ایمنی و امنیت برای ما بسیار مهم است و ما برای اینکه بازار رها نباشد، از حقوق مردم دفاع کردیم. همچنین صورتجلسهای نوشته شد که شرکتها نرخهای خود را اعلام کنند و سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکتهای هواپیمایی بر نرخها و شرکتها نظارت داشته باشند. البته همزمان از سران قوا خواستهایم به مساله نرخ ورود کنند و خواسته خود را پیگیری میکنیم.
* ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار مسافر نوروز ۱۴۰۳ با ناوگان هوایی جابهجا شدند
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه به ۵۵۰ فروند هواپیما در ناوگان هواپیمایی کشور نیاز داریم، گفت: نوروز ۱۴۰۱، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر، نوروز ۱۴۰۲، ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار مسافر و نوروز ۱۴۰۳ نیز ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار مسافر با ناوگان هوایی کشور جابهجا شدند.
همچنین محمدیبخش افزود: در عملیات اربعین ۱۴۰۰، ۱۳۰ هزار زائر، در ۱۴۰۱، ۲۵۷ هزار زائر و در ۱۴۰۲ نیز ۴۲۰ هزار زائر جابهجا شدند. همچنین در نخستین عملیات حج در دولت سیزدهم نزدیک ۴۰ هزار زائر و در عملیات حج دوم ۸۷ هزار و ۵۰۰ زائر جابهجا شدند.