printlogo


کد خبر: 287248تاریخ: 1403/4/21 00:00
دور دنیا

خیز چپ‌گرایان فرانسه برای تصاحب کرسی نخست‌وزیری
ائتلاف چپ فرانسه که در دور دوم انتخابات پارلمانی آن کشور پیروزی چشمگیری به دست آورد، تمایل خود برای تصدی کرسی نخست‌وزیری را ابراز و نخستین نامزد سوسیالیست خود برای این منظور را اعلام کرد. پس از برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در فرانسه «اولیویه فور» سوسیالیست از ائتلاف چپ تمایل خود را برای تصدی کرسی نخست‌وزیری اعلام کرد. ائتلاف جناح چپ می‌خواهد به دولت برود و به این ترتیب اولیویه فور سوسیالیست نخستین کسی است که آشکارا اعلام کرده می‌خواهد نخست‌وزیر اتحاد چپ میانه در فرانسه شود. رسانه‌های فرانسوی روز گذشته به اتفاق گزارش دادند دبیرکل حزب سوسیالیست پیش از ورود به ساختمان پارلمان گفته آماده پذیرش این سمت است. 2 روز پس از دور دوم انتخابات مجلس ملی، سیاستمداران فرانسوی در حال بحث درباره تشکیل دولت هستند. برای نخستین بار روز گذشته نمایندگان جدید یا منتخب مجدد در مجلس گرد هم آمدند. از آنجا که نه ائتلاف حزبی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و نه هیچ جناح دیگری اکثریت پارلمان فرانسه را ندارند، تشکیل دولت به احتمال زیاد دشوار است. ائتلاف چپ‌گرای جبهه مردمی نووو (NFP) با اختلاف اندکی در انتخابات پارلمانی فرانسه پیروز شد. ائتلاف حزب لیبرال امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در رتبه دوم قرار گرفت و پس از آن حزب راست افراطی اجماع ملی فرانسه مارین لوپن و متحدانش قرار گرفتند. برای تشکیل دولت، احتمالاً چند حزب باید برای نخستین بار دور هم جمع شوند تا ائتلافی تشکیل دهند که این شرایط در فرانسه بسیار غیرعادی است. مکرون در این وضعیت همچنین احتمالا باید با نخست‌وزیری کار کند که در همان حزب نباشد. 
***
حمله مقاومت عراق به بندر اشدود
مقاومت اسلامی عراق دیروز از هدف قرار دادن بندر «اشدود» در جنوب اراضی اشغالی فلسطین خبر داد. به گزارش ایسنا، مقاومت اسلامی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما با انجام یک عملیات بندر اشدود را در جنوب اراضی اشغالی هدف قرار دادیم. در این بیانیه آمده است: این حمله روز گذشته به وسیله پهپاد انجام شد. مقاومت اسلامی عراق نیز مانند دیگر گروه‌های مقاومت منطقه در مقابل جنایات روزافزون صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین ساکت ننشست و از هفدهم اکتبر پشتیبانی خود از ملت و مقاومت فلسطین را با هدف قرار دادن چند پایگاه اشغالگران آمریکایی در عراق و سوریه آغاز کرد و به دیگر جبهه‌های فعال علیه رژیم اشغالگر و آمریکا ملحق شد تا جبهه جدیدی علیه دشمن آمریکایی - صهیونیستی در منطقه گشوده و دشمن را بیش از پیش سردرگم کند. در مرحله نخست عملیات مقاومت اسلامی عراق، حملات به مواضع واشنگتن روز به روز تشدید شد و در مرحله دوم نیز مواضع رژیم صهیونیستی هدف رزمندگان عراقی قرار گرفت. مقاومت اسلامی عراق پیش‌تر تاکید کرده بود تا زمان توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی در نوار غزه با همدستی آمریکایی‌ها، به عملیات‌های خود ادامه خواهد داد. 
***
هلاکت ۶۸۱ نظامی صهیونیست از ابتدای جنگ
ارتش رژیم صهیونیست دیروز به بخشی از تلفات خود در جریان جنگ غزه اذعان کرد. ارتش رژیم صهیونیست در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد از ابتدای جنگ تاکنون ۶۸۱ نظامی‌اش به هلاکت رسیده است. طبق این بیانیه، ۳۲۷ نفر از این افراد در جریان نبرد زمینی در نوار غزه با رزمندگان مقاومت کشته شده‌اند.  ارتش رژیم اشغالگر اذعان کرد در روزهای اخیر یکی از نظامیان آن در جریان درگیری‌های غزه کشته شده است. روزنامه تایمز رژیم صهیونیستی در این باره فاش کرد سرباز کشته شده گروهبان «تل لاهات» ۲۱ ساله از یگان کماندویی «ماژلان» است. همزمان رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعتراف کرد از ابتدای جنگ تاکنون ۲۸ صهیونیست ازجمله ۱۷ نظامی در نتیجه حملات حزب‌الله لبنان به شمال اراضی اشغالی کشته شده‌اند. مقاومت فلسطین به رهبری حماس سپیده‌دم هفتم اکتبر عملیات منحصربه‌فردی را با حمله به شهرک‌های صهیونیست‌نشین منطقه «غلاف غزه» آغاز کرد و ده‌ها صهیونیست را به اسارت گرفت. کارشناسان این عملیات را یک شکست راهبردی برای رژیم صهیونیستی و ارتش آن ارزیابی می‌کنند. 
***
سعودی‌ها گروه ۷ را بر سر توقیف اموال روسیه تهدید کردند
شبکه خبری بلومبرگ گزارش داد گروه 7 «احتمالا» طرح آمریکا برای مصادره دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه را به دلیل «تهدید پنهان» عربستان سعودی کنار گذاشته است. ایالات متحده و بریتانیا برای مصادره کامل حدود ۲۸۰ میلیارد دلار از منابع مالی روسیه که غرب در سال ۲۰۲۲ به دلیل درگیری اوکراین مسدود کرده بود، فشار آورده بودند. اتحادیه اروپایی، جایی که بیشتر دارایی‌های مصادره شده در آن نگهداری می‌شود، مایل نبود یورو به دلیل واکنش‌های احتمالی به خطر بیفتد. بلومبرگ روز سه‌شنبه به نقل از «افراد مطلع» گزارش داد عربستان سعودی «به طور خصوصی» اشاره کرده ممکن است برخی از دارایی‌های بدهی اتحادیه اروپایی را در صورت اجرای برنامه‌های مصادره گروه ۷ بفروشد. یکی از منابع ناشناس این رسانه، پیام وزارت دارایی عربستان را «تهدید پنهان» توصیف کرد، در حالی که 2 نفر دیگر گفتند که ریاض به طور خاص به بدهی خزانه‌داری فرانسه اشاره کرده است. این امر احتمالا بر گروه 7 تأثیر گذاشت تا از تصاحب وجوه مسدودشده روسیه خودداری و در عوض سود حاصل از آنها را به صورت به وام به کی‌یف تبدیل کند. مسکو این اقدام را غیرقانونی خوانده و دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه گفت این می‌تواند به‌عنوان عاملی برای جنگ تفسیر شود. با این حال، زمانی که برای اظهارنظر با سعودی‌ها تماس حاصل شد، وزارت دارایی عربستان به بلومبرگ گفت «هیچ تهدیدی صورت نگرفته است». این وزارتخانه گفت: «روابط ما با جی ۷ و سایرین دارای احترام متقابل است و ما همچنان به بحث درباره همه موضوعاتی که باعث رشد جهانی و افزایش انعطاف‌پذیری سیستم مالی بین‌المللی می‌شود، ادامه می‌دهیم».

Page Generated in 0/0058 sec