printlogo


کد خبر: 287254تاریخ: 1403/4/21 00:00
به بهانه سکوت عجیب جواد نکونام و شروع نصفه و نیمه تمرینات استقلال
وقتی هیچ‌کس راضی نیست

تمرینات تیم فوتبال استقلال برای فصل آینده در شرایطی شروع شد که فضای پیچیده‌ای بر این تیم حاکم است؛ از سکوت عجیب نکونام تا غیبت پرتعداد بازیکنان و احتمال جدایی چند عضو کادر فنی! تیم فوتبال استقلال تهران در فصل گذشته رقابت‌های لیگ برتر پس از پرسپولیس در رده دوم قرار گرفت تا جواد نکونام بلافاصله وعده ساختن تیمی قدرتمند برای فصل آینده را بدهد و تاکید کند با حمایت مالکان جدید تیمی پرقدرت و مدعی برای فصل بیست‌وچهارم آماده خواهد کرد. این در حالی است که جلسه نخست تمرین آبی‌پوشان با حداقل بازیکن و در شرایطی عجیب سپری شد.
* اولین جلسه با غایبان زیاد
پس از پایان فصل بیست‌وسوم، آبی‌ها سه‌شنبه ۱۹ تیر نخستین جلسه تمرینی خود را برای حضور در فصل بیست‌وچهارم لیگ برتر و لیگ نخبگان آسیا برگزار کردند. در نخستین جلسه تمرینی آبی‌ها تنها ۹ بازیکن حضور داشتند که از این جمع فقط ۵ بازیکن به تمرین پرداختند و ۴ بازیکن (مهرداد محمدی، ابوالفضل جلالی، آرمین سهرابیان و ایمان سلیمی) نظاره‌گر تمرین
هم‌تیمی‌های خود بودند. علاوه بر بازیکنان پرتعدادی که در این تمرین غیبت داشتند، سیدمهدی هاشمی‌نسب، حمیدرضا رجبی، کیانوش رحمتی و محمد نوازی هم در این تمرین حضور نداشتند تا شائبه جدایی آنها از کادر فنی استقلال مطرح شود. البته رحمتی و رجبی جلسه‌ای را با فرشید سمیعی، سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال برگزار کردند که هنوز در رابطه با خروجی این جلسه کسی اظهار نظر نکرده و مشخص نیست آیا این نفرات به کار خود ادامه می‌دهند یا خیر. هواداران استقلال امیدوار بودند با حضور مالک جدید، این تیم بتواند در نقل و انتقالات پیش فصل، بازیکنان باکیفیتی را به خدمت بگیرد. مدیران استقلال تاکنون با سهرابیان و جلالی تمدید کرده‌اند و میلاد زکی‌پور و محمدحسین اسلامی را هم به خدمت گرفته‌اند که این موضوع با واکنش هواداران استقلال همراه بود و تعدادی از آنها سه‌شنبه ۱۹ تیر با حضور در کمپ مرحوم ناصر حجازی از پشت درهای بسته با شعارهای خود از مدیران استقلال بابت عدم فعالیت در نقل و انتقالات گلایه کردند.
* سکوت عجیب جواد نکونام
هنوز تکلیف تمدید قرارداد خیلی از بازیکنان استقلال هم مشخص نشده و برخی از آنها به توافق نهایی با مدیران این باشگاه دست نیافته‌اند. جواد نکونام (سرمربی استقلال) که فصل گذشته و در زمان مدیریت علی خطیر بارها از فعالیت مدیریتی این باشگاه گلایه داشت فعلاً سکوت کرده و در حالی که باید تیمش را برای رقابت‌های آسیایی آماده کند اما فعلا ترجیح داده علیه مالکان باشگاه اظهار نظری نداشته باشد. شاید دلیلش این است که او از ابقایش در این تیم اطمینان کامل ندارد و به همین خاطر دست به عصا حرکت می‌کند.
* مطالبات قبلی مانع توافق جدید
هر چند مالکان جدید باشگاه اواخر فصل گذشته عنوان کرده بودند برای تامین منابع مالی جذب بازیکنان جدید و توافق با قبلی‌ها مشکلی ندارند اما پرداخت نشدن مطالبات فصل گذشته تعدادی از بازیکنان و عدم تامین پیش‌پرداخت برای جذب بازیکنان جدید باعث شده است آبی‌ها در نقل و انتقالات روزهای آرام و البته نگران‌کننده‌ای را پشت سر بگذارند.
* تاثیر تغییرات دولت روی مالکان!
یکی از مواردی که عنوان شده مانع فعالیت مالکان جدید باشگاه در فصل نقل و انتقالات است، احتمال جابه‌جایی برخی مدیران هلدینگ خلیج‌ فارس در دولت بعد است که همین امر آنها را برای اقدامات تاثیرگذار در استقلال دست به عصا کرده است. با این حال مالک جدید باشگاه استقلال هنوز نتوانسته انتظارات هواداران این تیم را برآورده کند.
 
***
 
واگذاری از چاله به چاه
عبدالله دارابی: تمرینات تیم فوتبال استقلال برای حضور در لیگ برتر و جام حذفی 04-۱۴۰۳ و لیگ نخبگان آسیا با ۹ بازیکن استارت‌ زده شد، آن هم در شرایطی که توقع می‌رفت با حضور هلدینگ خلیج‌فارس به عنوان مالک این باشگاه و وعده‌های ابتدایی مسؤولان این غول متمکن پتروشیمی کشور، این باشگاه دوران آرامش و بی‌دردسری را تجربه کند اما زهی خیال باطل! در وصف احوال این روزهای  باشگاه استقلال باید گفت؛ دریغ از پارسال!
به‌راستی هدف از واگذاری این باشگاه به مجموعه‌ای چنین متمول چه بوده است؟ مسؤولان هلدینگ به چه قصد و نیتی مالکیت استقلال را قبول کردند؟ وعده‌های آنچنان پرطمطراق عبدالعلی علی عسکری، رئیس هلدینگ خلیج فارس درباره نقشه راه و آینده استقلال چه شد؟ 
این باشگاه بزرگ در دوران مالکیت این هلدینگ قرار است چه سرنوشتی را تجربه کند؟ اینها بخشی از سوالاتی است که مسلما به ذهن اهالی فوتبال بویژه هواداران باشگاه بزرگ پایتخت خطور کرده و می‌کند. تا به اینجای کار که استقلال نه‌تنها منفعتی از این تغییر مالکیت نبرده، بلکه وضعیتی اسفبارتر از سال اسفبار گذشته را طی می‌کند.
ترکیب جدید هیات‌مدیره باشگاه که متشکل از اعضای سابق و یک پیشکسوت والیبال است، نخستین نقطه ابهام‌برانگیز کار است. ابقای افرادی که در دوره سابق نیز عملکرد قابل دفاعی نداشته‌اند، قرار است حلال کدام مشکل باشگاه باشد و اساسا این ابقا بر پایه کدام توفیق خاص انجام شده است؟ اصلا با وجود چنین مالک پولداری، چه نیازی به این افراد بود؟ مگر قرار است با وجود این مالک، باز هم استقلال مشکل مالی داشته باشد؟ وانگهی در میان خیل عظیم پیشکسوتان استخوان خردکرده این باشگاه یک نفر واجد شرایط و آگاه به چم و خم این باشگاه یافت نمی‌شده که قرعه فال به نام مصطفی کارخانه بیگانه با این باشگاه خورده است؟ البته بگذریم از علاقه وی به باشگاه رقیب که قبلا و علنا نیز به آن اقرار کرده است و همگان نیز بدان وقوف یافته‌اند! این همه وقت هدر دادن برای انتخاب چنین هیات‌مدیره نامتوازن و معمولی بود؟! به‌راستی مگر به دوران قحط‌الرجال برخورد کرده‌اید؟ دومین مساله عدم انتخاب مدیرعاملی توانمند است که با توجه به قرائن موجود، استقلال باید با مدیری ناکارآمد به نام فرشید سمیعی طی طریق کند؛ مدیری که اگر کاربلد بود، استقلال در این برهه مهم درگیر این وضعیت بغرنج و انتقادبرانگیز نبود. نکته دیگر؛ عدم تمدید قرارداد با بازیکنان موفق فصل گذشته و عدم یارگیری مطلوب در پروسه جذب بازیکنان جدید است. قرار است با کدام بازیکنان دل‌خوش به افتخارآفرینی در فصل آتی لیگ ایران و آسیا باشیم؟ با توجه به روند کار گویا قرار است همان بازیکنان معمولی فصل قبل را در دوره مالک ثروتمند باشگاه نیز شاهد باشیم که باز خود حسرتی بزرگ را از این منظر در دل هواداران استقلال باقی می‌گذارد. نکته چهارم اینکه؛ توقع می‌رفت باشگاه استقلال در دوره جدید مدیریتی صاحب نظم و نظامی صحیح شود اما استخدام بازیکنان خارجی بی‌کیفیت آن هم خارج از کانال سرمربی تیم، نشان داد گویا قرار نیست استقلال روی خوش و شیوه‌ای نظام‌مند را به خود ببیند، چه زیر نظر وزارت ورزش و چه تحت قیمومت هلدینگ خلیج‌فارس! چه‌بسا دوران قبلی به مراتب قابل‌هضم‌تر از این دوران برای دل‌سوختگان این باشگاه نیز باشد. پنجمین نکته ابهام‌برانگیز و نگران‌کننده؛ سکوت سرمربی و همچنین انتخاب‌های او است، سوای لژیونرها که تمایلی برای حضور در فوتبال ایران ندارند، چرا نکونام لیست قبلی خود را که شامل بازیکنان شاغل در ایران بود اکنون درخواست نکرده است؟ لیستی که در آن بازیکنان موفق و آینده‌داری به چشم می‌خورد که قطعا به کار استقلال نیز می‌آمد. قرار بود برای افزایش بازدهی فنی تیم یک مربی خوب خارجی هم به کادر فنی اضافه شود که با شروع تمرینات نیز اثری از این قرار نیست؛ پس اگر استخدام مربی خارجی در برنامه وی است چه زمانی بهتر و ضروری‌تر از زمان شروع تمرینات؟!
با این اوصاف و مشاهدات، این ره به ترکستان ختم می‌شود و باید برای استقلال همان دوران نابسامان سابق را منتظر باشیم و حتی بدتر از آن را.

 


Page Generated in 0/0060 sec