printlogo


کد خبر: 287265تاریخ: 1403/4/21 00:00
حکم متهمان پرونده سرقت مسلحانه در بزرگراه صدر صادر شد؛ متهمان ردیف اول و دوم به مرگ محکوم شدند
اعدام سزای سارقان محارب
مجید ابهری، آسیب‌شناس اجتماعی در گفت‌وگو با «وطن امروز»: سرعت عمل دستگاه قضا در بررسی پرونده سارقان خشن و صدور حکم اشد مجازات برای آنها قابل تقدیر است

گروه اجتماعی: حکم متهمان پرونده سرقت مسلحانه در بزرگراه صدر از سوی دادگاه صادر و متهمان ردیف اول و دوم پرونده به اعدام محکوم شدند. ۲۰ فروردین سال جاری در پی انتشار تصاویری در فضای مجازی مبنی بر سرقت مسلحانه (با سلاح سرد) و ایجاد رعب و وحشت توسط ۳ نفر با 2 دستگاه موتوسیکلت از یک خودروی ال‌۹۰ در بزرگراه صدر، علی القاصی رئیس کل دادگستری تهران دستور شناسایی و دستگیری سریع سارقان را صادر کرد. ۲۶ فروردین مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در اطلاعیه‌ای از دستگیری این سارقان در یکی از شهر‌های شمال کشور خبر داد. ۲۴ اردیبهشت علی صالحی، دادستان تهران در نشست شورای عالی قضایی از صدور کیفرخواست متهمان این پرونده به اتهام محاربه از طریق به‌ کارگیری سلاح سرد به منظور بردن مال مردم و ایجاد ناامنی در محیط خبر داد. پس از صدور کیفرخواست، پرونده متهمان این پرونده به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران ارسال و رسیدگی شد. پس از برگزاری دادگاه با حضور متهمان و وکلای آنها، حکم متهمان صادر شد. براساس حکم دادگاه، ۲ نفر از متهمان این پرونده به اتهام محاربه از طریق سلاح سرد به منظور بردن مال مردم و ایجاد ناامنی در محیط به اعدام محکوم شدند. متهم ردیف سوم این پرونده به اتهام معاونت در محاربه به تحمل ۲۵ سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت محکوم شد. دادگاه هر 3 متهم پرونده را به اتهام مشارکت در سرقت با سلاح با توجه به شیوه ارتکاب جرم و دارا بودن سابقه کیفری به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری و رد مال مسروقه در حق شکات محکوم کرد.
همچنین دادگاه متهم ردیف اول پرونده را به پرداخت دیه در حق یکی از شکات محکوم کرد. گفتنی است این حکم قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است و در صورت فرجام‌خواهی پرونده برای رسیدگی به دیوان عالی کشور ارسال خواهد شد.
* برخورد قاطع دستگاه قضا با مخلان امنیت
مجید ابهری، آسیب‌شناس اجتماعی و رفتارشناس در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: سرعت عمل دستگاه قضا در بررسی پرونده سارقان خشن پرونده سرقت پل صدر و صدور حکم اشد مجازات برای متهمان اصلی این پرونده قابل تقدیر است تا درس عبرتی برای مجرمان و بزهکاران قانون‌شکن باشد. وی با بیان اینکه باید مرتکبان و بزهکاران خشن در جامعه بدانند که فقط زندان جوابگوی برخی جرائم نیست، گفت: سرقت یکی از جرائم ضد امنیت روانی و مخالف آرامش فکری جامعه بوده و مجازات سریع جرائم خشن مثل سرقت‌های مسلحانه یا خشن یا بزهکاری‌های مرعوب همچنین ایجاد وحشت در جامعه باید با سرعت انجام شود تا متهمان، مرتکبان و مجرمان با قاطعیت دستگاه قضایی مواجه شده و بدانند که نمی‌توانند با امنیت جامعه بازی کنند. ابهری در ادامه افزود: برخی فقر را دلیل ارتکاب جرائم خشن می‌دانند اما از نگاه آسیب‌شناسی اجتماعی باید  گفته شود درست است فقر بستر اصلی زایشگر فساد در جامعه بوده و ماده اولیه بزهکاری عملی و فکری است اما با توجه به سوابق مرتکبان و اینکه با زندان نمی‌توان جوابگوی این گونه جرائم بود، بنابراین باید مرتکبان و اخلالگران در امنیت جامعه بدانند قوه ‌قضائیه کشور با بزهکاران سر سازش نداشته و به هیچ عنوان امنیت جامعه را از دست نمی‌دهد. وی تاکید کرد: دولت مخصوصا دولت جدید باید با تسهیل اشتغال جوانان و توجه به توسعه کارآفرینی، برای بالا بردن توان اقتصادی کشور در مقابل جرائم خرد تلاش زیادی کند. آسیب‌شناس اجتماعی و رفتارشناس گفت: هر چند قوه ‌قضائیه بدون هیچ تعارفی با مجرمان، سارقان و مخلان امنیت جامعه برخورد قاطع دارد ولی به نظر می‌رسد باید برای مرتکبان جرائم مکرر و بزهکارانی که سوابق متعدد دارند مجازات دوری از جامعه را تعیین کند و با قاطعیت همیشگی با مخلان امنیت در جامعه برخورد جدی‌تر کند چرا که به بهانه فقر نمی‌توان آسایش فکری را به چالش کشید. ابهری اضافه کرد: با توجه به تراکم بزهکارهای خرد و کلان در دستگاه قضا، در رسیدگی سریع به پرونده مذکور باید از مقامات قضایی و قضات زحمتکش نظام قضایی تشکر کرد، چرا که در کوتاه‌ترین زمان با صدور رای قاطعانه توانستند به بزهکاران بفهمانند که به‌‌رغم فشارهای کاری زیاد، بررسی چنین پرونده‌ای را در اولویت کاری قرار دادند. 
 
***
 
اشد مجازات برای سارقان خشن
رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری ۱۰۵ سارق منزل و اماکن، قاپ‌زن گوشی و زورگیر در پایتخت خبر داد. سردار علی ولیپورگودرزی در اجرای طرح دستگیری سارقان منزل و اماکن که پیش از ظهر دیروز در پلیس آگاهی برگزار شد، گفت: در این طرح ۱۰۵ سارق و مالخر  شناسایی و دستگیر شدند که اکثر آنها سابقه‌دار بودند. ۳۳ نفر از این افراد دستگیرشده سارق منزل بودند که به صورت باندی اقدام به سرقت می‌کردند، همچنین مقدار زیادی اموال سرقتی و  چند دستگاه سلاح کشف شد که ارزش ریالی آنها بسیار بالاست. وی افزود: تعدادی از این سارقان در قالب باندهای مجرمانه اقدام به قاپ‌زنی می‌کردند که از آنها ۳۶۰ گوشی تلفن همراه کشف شده است. دستگیری این باندها علاوه بر کشف و تحویل اموال مسروقه به مردم، کاهش وقوع جرم را هم به همراه داشت و شاهد امنیت بیشتر برای شهروندان هستیم. ولیپورگودرزی گفت: با توجه به واسطه تعامل تنگاتنگ بین دستگاه قضا و پلیس درباره جرائم خشن هیچ تخفیفی داده نمی‌شود و اشد مجازات برای مرتکبان تعیین می‌شود. رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ ادامه داد: مردم باید احساس امنیت واقعی را درک کنند و ما تمام این پرونده‌ها را پیگیری می‌کنیم تا ان‌شاءالله بازدارندگی کامل ایجاد شود. وی افزود: برای مجرمان و سارقان خشن، شدیدترین وجه یعنی شدت محاربه در نظر گرفته می‌شود و هم  پلیس و هم دستگاه قضا درباره این افراد اصلا شوخی ندارند و با آنها جدی برخورد می‌شود.

Page Generated in 0/0051 sec