printlogo


کد خبر: 287272تاریخ: 1403/4/21 00:00
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد
رشد ۴۹ درصدی ترانزیت دریایی در سال ۱۴۰۳

گروه اقتصادی: ۴ درصد اشتغال جهان را بخش اقتصاد دریامحور تشکیل می‌دهد. همچنین حدود 2.5 درصد از تولید ناخالص جهان مربوط به اقتصاد دریامحور بوده و حدود ۹۰ درصد تجارت بین‌المللی از طریق دریا انجام می‌شود. ترانزیت کالا نیز یکی از مهم‌ترین عناصری است که در رابطه با تجارت بین‌المللی اهمیت دارد و می‌تواند حقوق و درآمدهای خوبی برای کشور انتقال‌دهنده کالا داشته باشد که در کشور ما با تأکید مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر تلاش شده تا این حوزه بویژه نقطه اتصال کریدورهای داخلی به دریا تقویت شود.
با توجه به اهمیت گسترش اقتصاد دریامحور، روز گذشته نشستی برای تبیین اقدامات وزارت راه و شهرسازی با حضور معاونان دریایی این سازمان در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
علی‌اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این نشست ضمن تشریح عملکرد این سازمان در دولت سیزدهم، از رشد ۴۹ درصدی ترانزیت دریایی در سال جاری و افزایش ۱۰ درصدی تجارت دریابرد در بهار امسال خبر داد.
* اهمیت رشد متوازن در همه بخش‌های اقتصاد دریامحور
صفایی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی تلاش کرده است تا تک بعدی به امور توسعه نپردازد و هم‌زمان به منابع انسانی و زیربنایی و ساختارهای مدیریت توجه کند تا یک رشد متوازن در همه بخش‌ها داشته باشد.
وی با اشاره به اقدامات اجرایی شاخص وزارت راه و شهرسازی افزود: در رشد تجارت دریابرد با فعالیت ارزشمند در توسعه تجارت خارجی شاهد این بودیم که سال ۱۴۰۲ تجارت دریابرد به ۲۳۷ میلیون تن رسید. همچنین سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۶۰ میلیون تن تجارت دریابرد محقق شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته است. در همین زمان بنادر شمالی نیز رشد قابل توجهی داشته‌اند.
صفایی با اشاره به جذب سرمایه‌گذاری خارجی گفت: با ۵ کشور خارجی به قرارداد و کار اجرایی رسیده‌ایم که یکی از آن کشورها هند بود که سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیون دلاری در بندر چابهار انجام داد و برای فاینانس ۲۵۰ میلیون دلاری نیز به توافق رسیدیم که امکان افزایش به یک میلیارد دلار را دارد.
* تسهیل تجارت با کشورهای همسایه در اولویت است
 صفایی افزود: یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده در دولت سیزدهم تسهیل تجارت با کشورهای همسایه است که در ترانزیت نمود پیدا می‌کند و در همین راستا میزان ترانزیت از طریق دریا در سال ۱۴۰۲ به ۱۶ میلیون تن رسید و امسال به رشد حدود ۴۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسیده است. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه جذب سرمایه‌گذاری داخلی اقدامات بسیار خوبی در تسهیل قوانین و مقررات انجام شد، گفت: با اعتماد بخش خصوصی به سازمان بنادر و دریانوردی ۶۲ همت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال اجراست یا در شرف اجرا قرار دارد که می‌توان به سیلوی غلات بندر امام خمینی(ره) و مخازن نفتی بندر شهید رجایی که دارای بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی بوده و در شرف افتتاح قرار دارند، اشاره کرد.
صفایی با اشاره به عملکرد بخش توسعه زیرساخت بندری بیان کرد: توسعه زیرساخت‌ها با هدف افزایش ظرفیت اسمی بنادر کشور انجام می‌شود و ۱۶۷ پروژه با اعتبار ۴۴ همت به بهره‌برداری رسیده یا تحویل بخش خصوصی شده و ظرفیت اسمی بنادر از ۲۸۰ میلیون تن به ۳۰۰ میلیون تن رسیده است.
 وی افزود: در حال حاضر ۴۰۵ پروژه با اعتبار ۱۴۸ همت در حال اجرا هستند که برخی از آنها بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
* افزایش تردد دریایی کشور به ۱۷۵ هزار فروند
 صفایی بیان کرد: میزان تردد دریایی از ۱۴۶ هزار فروند به ۱۷۵ هزار فروند افزایش یافته است.
 مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: در حوزه شفاف‌سازی و مقابله با فساد، یکپارچه‌سازی کل شبکه نرم‌افزاری کشور انجام شد که در بندر شهید رجایی به صورت آزمایشی در حال اجراست، به ‌طوری‌که تمام ۸۰ نرم‌افزار سازمان در ۴ نرم‌افزار قرار گرفته‌اند.
  مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در بخش تحول‌آفرینی در فضای کسب و کار اقدامات بسیار ارزشمندی انجام شد و ۳۱ نوع خدمت در سایت دولت قرار داده شد تا مردم بتوانند اقدام به ثبت شرکت کنند.
تخلیه و بارگیری ۲۵ میلیون تن کالای اساسی در دوره ۳ ساله دولت سیزدهم
 وی با اشاره به میزان تخلیه و بارگیری کالای اساسی نیز گفت: تا ۱۸ تیر امسال حدود ۷میلیون تن کالای اساسی تخلیه و بارگیری شده است و این میزان در 3 سال اخیر سالانه ۲۵ میلیون تن بوده است.
 صفایی افزود: کالای اساسی موجود در بنادر کشور ۳,۹ میلیون تن است و ظرفیت اسکله‌های ایران بیش از ۲ برابر این عدد است، لذا مشکلی در این باره وجود ندارد و الان میزان ورود و خروج کالا در بنادر برابری می‌کند.
 

Page Generated in 0/0055 sec