printlogo


کد خبر: 287284تاریخ: 1403/4/23 00:00
اخبار

پخش سریال «بزم آخر» در ایام محرم
مینی‌سریال «بزم آخر» به کارگردانی سجاد شهریاری و تهیه‌کنندگی جمال گلی با موضوع تعزیه‌خوانی روی آنتن می‌رود. «بزم آخر» روایتگر زندگی دختری به نام رضوان است که در رشته تئاتر تحصیلکرده و برای نگارش پایان‌نامه‌اش درباره نمایش‌های آیینی و بویژه تعزیه تحقیق می‌کند و در همین حین متوجه موضوعاتی درباره خانواده‌اش می‌شود. آتیلا پسیانی، امید روحانی، انوشیروان ارجمند، امیرحسین رستمی، کامران تفتی، علیرام نورایی و الهام چرخنده از بازیگران این مجموعه هستند. پخش مینی‌سریال «بزم آخر» یکشنبه تا پنجشنبه حوالی ساعت ۱۶:۲۰ و بازپخش آن ۱:۳۰ بامداد روز بعد خواهد بود.
***
«سیاه سنگ» در مسیر آکادمی اسکار
فیلم کوتاه «سیاه سنگ» به کارگردانی سامان لطفیان و تهیه‌کنندگی سید مازیار هاشمی، جایزه ویژه بیست‌ویکمین دوره جشنواره فیلم کوتاه «IN THE PALACE» بلغارستان را به ‌دست‌آورد. پس از کسب جایزه ویژه هیات داوران از فستیوال بلغارستان، همچنین جایزه بهترین فیلم از نگاه مخاطبان فستیوال کلرمون فران فرانسه، این دومین جایزه اسکار کوالیفای برای فیلم «سیاه سنگ» است. سجاد افشاریان، نصرالله رادش، مهدی میامی و ماه‌منیر بیطاری گروه بازیگران این فیلم را تشکیل داده‌اند.
***
«ترور» مهدی پاکدل روی صحنه تئاتر
مهدی پاکدل، بازیگر سینما و تلویزیون، بعد از سال‌ها روی صحنه تئاتر می‌رود. او که آخرین بار با نمایش «مادر» (۱۳۹۸) در یک تئاتر ایفای نقش کرده بود، این روزها پس از ۵ سال در حال تمرین برای اجرای نمایشی به نام «ترور» است. «ترور» یک درام دادگاهی است که فردیناند فون شیراخ، وکیل و نویسنده آلمانی آن را نوشته است. این نمایش تعاملی که تماشاگران هم در اجرای آن نقش دارند، پیش از این در بسیاری از کشورهای جهان روی صحنه رفته و منتقدان زیادی آن را تحسین کرده‌اند. این نمایش را ابراهیم امینی کارگردانی می‌کند که بیشتر با نگارش فیلمنامه‌های سینمایی شناخته می‌شود و به‌تازگی فیلمبرداری نخستین فیلم بلند خود با نام «چشم بادومی» را به پایان برده است. تمرین‌های «ترور» با حضور مهدی پاکدل و دیگر بازیگران آن از مدتی پیش در تهران آغاز شده و به‌زودی روی صحنه می‌رود.
***
نمایش عشق مردم به اهل بیت(ع) در «سبز سرخ»
در پنجمین شب از شب‌های محرم و برگزاری نمایشگاه عکس‌های عاشورایی، ۲۹ قاب از عکس‌های عاشورایی علی کریمی‌رستگار، پیشکسوت مشهدی از سوی موسسه فرهنگی آرتونیست به نمایش گذاشته شد. «سبز سرخ» حکایتی از روایت عاشقانه عکاسان کشور است که همگام با عزاداران حسینی هر شب توسط موسسه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای آرتونیست به نمایش گذاشته می‌شود. علی کریمی‌رستگار در این نمایشگاه سعی دارد عشق و ارادت خالصانه مردم به اهل بیت (ع) را با نگاهی موجز و اثرگذار برای علاقه‌مندان به هنر عکاسی به تصویر بکشد. در روزهای گذشته آثار عکاسی هادی دهقان‌پور، داوود کهن‌ترابی، رضا رادپور و احمدرضا کریمی از هنرمندان عکاس در قالب نمایشگاه انفرادی به نمایش درآمد.
***
داوران جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۴ معرفی شدند
ایزایل هوپر، بازیگر فرانسوی که ریاست هیات داوران جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز ۲۰۲۴ را بر عهده دارد، در کنار گروهی که بیشتر متشکل از کارگردان‌های برجسته هستند، به انتخاب برترین‌ها می‌پردازد. کارگردان‌هایی که برای انجام این کار انتخاب شده‌اند عبارتند از: جیمز گری کارگردان آمریکایی سازنده «به سوی ستارگان» با بازی برد پیت که ۴ نامزدی نخل طلا در کارنامه دارد، اندرو هیگ کارگردان و فیلمنامه‌نویس انگلیسی سازنده «همه ما غریبه‌ها»، آگنیشکا هالند کارگردان لهستانی سازنده «مرز سبز»، کلبر مندونسا فیلو کارگردان و فیلمنامه‌نویس پرتغالی سازنده «باکورا»، عبدالرحمان سیساکو کارگردان موریتانیایی سازنده «باماکو»، جوزپه تورناتوره کارگردان ایتالیایی برنده اسکار ۱۹۸۸ برای «سینما پارادیزو» و یولیا فون هاینس کارگردان آلمانی سازنده «گنج». این گروه با همراهی ژانگ زییی، بازیگر فیلم‌های «خاطرات یک گیشا» و «ببر خیزان، اژدهای پنهان» به انتخاب بهترین فیلم‌های امسال می‌پردازد. وظیفه هیات داوران علاوه بر معرفی برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم، این است که برنده جایزه شیر نقره‌ای هیات داوران، شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی، کوپا ولپی بهترین بازیگر زن، کوپا ولپی بهترین بازیگر مرد، جایزه ویژه هیات داوران را نیز انتخاب کند و جایزه بهترین فیلمنامه و جایزه مارچلو ماسترویانی برای بازیگر جوان را اهدا کند. جشنواره ونیز هشتادویکم هنوز برنامه کامل امسال را اعلام نکرده اما هفته پیش روشن شد که دنباله «بیتل جویس» تیم برتون، فیلم افتتاحیه امسال است. هشتادویکمین جشنواره فیلم ونیز از ۲۸ آگوست تا ۷ سپتامبر (۷ تا ۱۷ شهریور) برگزار می‌شود.
***
سی‌‌وچهارمین شماره مجله ادبی «چامه» منتشر شد
سی‌وچهارمین شماره مجله ادبی «چامه» ویژه زندگی و آثار محمدرضا عبدالملکیان به‌تازگی منتشر شده و روی پیشخوان مطبوعات آمده است. این شماره با شعرها و داستان‌هایی از شاعران و نویسندگان امروز ایران و جهان به ‌تازگی در ۱۶۴ صفحه منتشر شده است. این شماره در چهار بخش داستان، شعر، گپ و ترجمه انتشار یافته است. سرپرستی داستان را محمدجواد جزینی و دبیری بخش شعر زمان را ضیاالدین خالقی بر عهده دارند. در بخش شعر زمان نیز شعر شاعرانی از جمله کریم رجب‌زاده، حنیف خورشیدی، حبیب پیام، فرامرز محمدی‌پور، آرش عندلیب، حسن فرخی، حسین فرخی، احمد قربانزاده، شهین راکی، رحیم پاک‌نژاد، کاظم رستمی، تقی جهانبخشی، رحیم خادمی و مرضیه آرامش منتشر شده است.

Page Generated in 0/0062 sec