printlogo


کد خبر: 287300تاریخ: 1403/4/23 00:00
بانک مرکزی دستورالعمل عرضه دینار به زوار اربعین حسینی را به 7 بانک عامل ابلاغ کرد؛ سهم هر زائر 200 هزار دینار
تأمین ارز زائران اربعین
فروش ارز اربعین از 7 مرداد شروع می‌شود و تا 3 شهریور ادامه دارد

گروه اجتماعی: حب به اهل‌بیت و شوق حضور در مراسم راهپیمایی میلیونی اربعین دل‌ها را از هم اکنون روانه کربلا کرده است، به طوری که طبق پیش‌بینی‌‌ها با وجود دمای بالای هوا حدود 5 میلیون زائر قرار است امسال در مراسم پرشکوه اربعین حسینی شرکت کنند. تمهیدات لازم برای تردد آسان زائران اربعین در حالی اندیشده شده است که به گفته رئیس ستاد مرکزی اربعین، خدمات اربعینی از جمله ارز زیارتی، بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس یا وام‌های زیارتی تنها به زائرانی که در سامانه سماح ثبت‌نام کنند، پرداخت می‌شود. از این رو افرادی که قصد تشرف برای زیارت اربعین دارند، باید حتما در این سامانه ثبت‌نام کنند. البته ثبت‌نام متقاضیان زیارت اربعین حسینی امسال یک هفته زودتر آغاز شده و تاکنون بیش از ۶۰ هزار زائر اربعین در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین برای خروج از کشور ۳ شرط داشتن گذرنامه زیارتی یا بین‌المللی، ثبت‌نام در سامانه سماح و انجام بیمه الزامی است و هر کس یکی از این ۳ شرایط را نداشته باشد، نمی‌تواند از مرز خارج شود.
* زائران اربعین در کمترین زمان به عراق وارد می‌شوند
زائران اربعین امسال در کمترین زمان به عراق وارد می‌شوند. وزیر کشور گفت با توجه به گرمای هوا، با تمهیدات و اقدامات در نظر گرفته‌شده، زائران اربعین حسینی در کمترین زمان ممکن از مرزهای کشور خارج و وارد کشور عراق خواهند شد. احمد وحیدی دیروز جمعه در بازدید از مرز بین‌المللی شلمچه اظهار کرد: در بازدید از ۴ مرز خسروی، مهران، چذابه و شلمچه که تردد زائران اربعین حسینی در آنها انجام می‌شود، تمهیدات لازم برای تردد آسان زائران دیده‌شده است. وزیر کشور افزود: امسال نیز مرزهای خسروی، شلمچه، چذابه، مهران، باشماق و تمرچین آماده خدمت‌رسانی به زائران اربعین هستند. وی در ادامه گفت: مرز سومار برای حمل‌و‌نقل مواکب آماده است و مواکب از این مرز بدون مشکل تردد خواهند کرد. وحیدی بیان کرد: زیرساخت‌ها در مرزها نسبت به سال گذشته افزایش یافته و در زمان باقیمانده هم مشکلات رفع خواهد شد. وزیر کشور عنوان کرد: به حداقل رساندن مدت زمان ماندگاری زائران در مرزها از اهداف وزارت کشور است تا زائران در کمترین زمان ممکن از مرزها تردد کنند. وحیدی ادامه داد: در اربعین امسال مرز چذابه برای تردد اتباع خارجی در نظر گرفته شده و این مرز با ایجاد زیرساخت‌ها، امکان تردد آسان را برای آنها فراهم خواهد کرد. وی افزود: ملت و دولت عراق در این سال‌ها بخوبی میزبانی خود را در برگزاری آیین اربعین حسینی ادا کرده‌اند. وزیر کشور با تاکید بر اینکه در نشست‌های اربعین، دغدغه مسؤولان ایرانی و عراقی فراهم ساختن سفری روان و آسان برای زائران امام حسین(ع) است، بیان کرد: این کار حد و مرزی نمی‌شناسد و ارزش این خدمت بزرگ در این است که فراتر از نژادها و حتی مذاهب است.
* فعال بودن ۶ مرز جهت تردد زوار
وزرای کشور ایران و عراق در نشست خبری مشترک، بر تسهیل و افزایش سرعت تردد زوار اربعین از مرزهای مشترک ۲ کشور در اربعین امسال تاکید کردند. احمد وحیدی، وزیر کشور پنجشنبه 21 تیر در مرز خسروی در جمع خبرنگاران، با اشاره به بازدید با همتای عراقی خود از مرزهای مشترک 2 کشور برای تسهیل در تردد زوار اربعین، گفت: در جلسه‌ای که امروز در مرز خسروی داشتیم توافقات خوبی درباره حمل‌و‌نقل و حضور مواکب در عراق صورت گرفت. وی افزود: یکی از موضوعات مهم مطرح شده طرح امام سجاد(ع) است که در آن ارتباطات الکترونیکی مشترک در برخی مرزهای تردد زوار از جمله مرز خسروی  برقرار شده و با توجه به شناسایی زودهنگام زوار، تردد هر زائر به کمتر از چند ثانیه کاهش می‌یابد. وزیر کشور افزود: همچنین توافقاتی درباره کمک‌رسانی به حمل‌و‌نقل زوار در کشور عراق انجام شد و قرار است برخی مواکب بتوانند نیازمندی‌های آن سوی مرز را برطرف کنند. وی در ادامه از فعال بودن ۶ مرز در اربعین امسال جهت تردد زوار خبر داد و افزود: امسال تردد زوار را از مرزهای خسروی، مهران، چذابه، شلمچه، باشماق و تمرچین خواهیم داشت. وی با اشاره به تردد بیش از 4.2 میلیون زائر در اربعین سال گذشته گفت: امسال با توجه به گرمای شدید هوا نمی‌توان پیش‌بینی‌ای در این زمینه داشت اما برای تردد بیش از این تعداد آمادگی داریم. عبدالامیر الشمری، وزیر کشور عراق هم در جمع خبرنگاران از هماهنگی‌های انجام‌شده درباره تردد زوار و برپایی مواکب خبر داد. وی افزود: مرز منذریه - خسروی در اربعین امسال ۲۴ ساعته خواهد بود.
* زوار اربعین بیمه مسافران را جدی بگیرند
رئیس ستاد اربعین گفت بیمه‌ شدن برای حضور در مراسم اربعین الزامی است، زیرا هزینه‌ درمان در کشور عراق بسیار بالاست و در توان زائران ما نیست. مجید میراحمدی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال هوا از سال گذشته گرم‌تر باشد، گفت: امسال ساخت بیش از ۱۴۵ هزار مترمکعب سایه‌بان، مه‌پاش‌ها و نیازمندی‌هایی که تحمل گرما را تسهیل می‌کند را در دستور کار قرار داده‌ایم و همچنین بیش از ۲۰۵ میلیون بطری آب و یک میلیون قالب یخ و ده‌ها کارخانه تولید یخ نیز پیش‌بینی شده است. میراحمدی افزود: هم در داخل کشور و هم در کشور عراق بیمارستان و درمانگاه‌های سیار باید احداث شود که البته تمام این تمهیدات به نحو شایسته و کامل در حال انجام است تا ان‌شاءالله اربعین به یاد ماندنی داشته باشیم. رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه ما امسال ثبت‌نام در سامانه سماح را یک هفته زودتر آغاز کردیم و زائران استقبال خوبی از خود نشان دادند، گفت: تا امروز بیش از ۵۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند و تأکید ما این است که زائران ثبت‌نام را به تأخیر نیندازند. بنا به درخواست زائران ۳ نوع بیمه در ۳ سطح پیش‌بینی شده است که هر کس منطبق با خواست خود، می‌تواند نوع بیمه را انتخاب کند. رئیس ستاد اربعین گفت: بیمه‌ شدن برای حضور در مراسم اربعین الزامی است، زیرا هزینه‌ای درمان در کشور عراق بسیار بالاست و در توان زائران ما نیست. وی با بیان اینکه برای عبور از مرز ۳ شرط داریم، افزود: نخستین شرط، داشتن مدرک قانونی یعنی داشتن گذرنامه رسمی یا زیارتی است که حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد. شرط دوم، ثبت‌نام در سامانه سماح و شرط سوم، بیمه شدن است. هر کدام از اینها نباشد، زائر امکان خروج از کشور را نخواهد داشت.
* زائران اربعین چقدر ارز دریافت می‌کنند؟
بنا بر اعلام مسؤولان، فروش ارز اربعین امسال از ۷ مرداد آغاز می‌شود و تا پایان روز سوم شهریورماه ادامه خواهد داشت. کمتر از یک ماه تا اول ماه صفر و آغاز پیاده‌روی اربعین حسینی زمان باقی ‌مانده است و هر سال یکی از موارد حائز اهمیت برای زائران بحث تامین ارز این سفر است؛ تامین ارزی که هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی از پرداخت دینار عراق به زائران اربعین حسینی امسال همانند سال گذشته خبر داد. محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی گفت: اربعین امسال هم همانند سال گذشته دینار به مردم داده خواهد شد و هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت، همچنین در تمام شهرها و روستاها شعب بانک‌ها ارز لازم را برای سفر اربعین به مردم ارائه می‌دهند. او همچنین اظهار کرد: در اربعین امسال نیز به هر زائر متقاضی به میزان ۲۰۰ هزار دینار ارز به نرخ ETS که در مرکز مبادله ارز و طلای ایران مبادله می‌شود، فروخته می‌شود.
* معرفی ۷ بانک‌ عامل برای فروش دینار
با توجه به در پیش بودن ایام اربعین حسینی(ع) و در راستای تکریم و تسهیل شرایط عزیمت هموطنان ایرانی به عتبات عالیات در سال جاری، بانک مرکزی دستورالعمل «ترتیبات تامین و عرضه ارز دینار به زائران اربعین حسینی(ع) در سال ۱۴۰۳» را به 7 بانک عامل ملی ایران، تجارت، صادرات ایران، ملت، پست بانک، پارسیان و سپه ابلاغ کرد. گفتنی است فروش ارز ( اسکناس) به زائران متقاضی اربعین حسینی، حداکثر به مبلغ ۲۰۰ هزار دینار عراق، به هر زائر به نرخ فروش اسکناس مرکز مبادله ارز و طلای ایران  خواهد بود. ضمنا دریافت هرگونه کارمزد یا هزینه از متقاضی به جز معادل ریالی ارز مورد تقاضا (بر اساس نرخ مرکز مبادله)، ممنوع است.

Page Generated in 0/0052 sec