printlogo


کد خبر: 287302تاریخ: 1403/4/23 00:00
توصیه‌‌های کلیدی برای مقابله با تب دنگی

این روزها که با شیوع بیماری تب دنگی خیلی‌ها نگران مبتلا شدن به آن هستند، دانشیار گروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، برای پیشگیری از تب دنگی، رعایت چند نکته را مهم برشمرده تا مردم با رعایت این موارد از شر گزش پشه آئدس در امان بمانند. 
شبنم طهرانی با اشاره به عامل انتقال بیماری تب دنگی به انسان است یعنی پشه آئدس گفت: پشه ماده آئدس با گزش انسان را آلوده می‌کند، این پشه برخلاف پشه مالاریا در طول روز بویژه اوایل صبح و نزدیک غروب قبل از تاریک شدن هوا انسان را می‌گزد. وی در ادامه چند توصیه را برای مقابله با گزش پشه آئدس و پیشگیری از بیماری تب دنگی مطرح 
کرد. 
پوشیدن لباس‌های آستین بلند و شلوار بلند و جوراب در زمان سفر به مناطق همه‌گیری بیماری، استفاده از کرم یا مواد دافع حشرات روی پوست که با لباس پوشیده نمی‌شوند،  استفاده از پشه‌بند در صورت استراحت در فضای باز، نصب توری روی درب و پنجره، تخلیه و تمیز کردن مرتب ظروف محتوی آب گلدان‌های شیشه‌ای، ظروف زیر گلدان و ظروف آب پرندگان و حیوانات، تعبیه در روی ظروف حاوی آب مانند تانکر و جلوگیری از تجمع آب راکد در زباله‌ها و ضایعات جامد از جمله مواردی است که دکتر طهرانی نسبت به رعایت آنها برای جلوگیری از رشد پشه آئدس و گزش این پشه به مردم توصیه کرد.
* ماجرای تبلیغات روغن‌های گیاهی برای مقابله با تب دنگی
روابط عمومی سازمان غذا و دارو هرگونه ادعای فاقد مستندات علمی برای مقابله با بیماری تب دنگی و محافظت در برابر نیش پشه آئدس را رد کرد. روابط عمومی سازمان غذا و دارو درباره تبلیغات اغواگرانه دافع حشرات بویژه پشه آئدس در فضای مجازی، اعلام کرد: این فرآورده به صورت انواع روغن‌های گیاهی و سایر محصولات و با ادعای مشابه، فاقد مستندات علمی موثق هستند. بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، بهترین روش برای جلوگیری از کاهش خطر ابتلا به تب دنگی محافظت از خود در برابر نیش پشه آلوده با روش‌هایی از جمله استفاده از لباس‌های پوشیده و مجهز کردن پنجره‌ها به توری است، ضمن آنکه استفاده از محصولات مواد دافع حشرات می‌تواند خطر ابتلا را کاهش دهد. روابط عمومی سازمان غذا و دارو در واکنش به ورود محصولات جدید با مجوز سازمان غذا و دارو برای دفع پشه آئدس اعلام کرد: در حال حاضر محصولات دفع‌کننده حشرات در اشکال اسپری، استیک، لوسیون با ماده موثره DEET در داروخانه‌ها و مراکز معتبر در دسترس هستند. با توجه به شرایط کنونی، بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با کارخانه‌های تولید کننده، محصولات جدیدی در این زمینه به‌زودی وارد بازار خواهد شد. بدیهی است تمام اقلام مورد تأیید سازمان غذا و دارو در داروخانه‌ها و مراکز معتبر در دسترس عموم قرار دارند و استفاده از محصولات فاقد مجوز بهداشتی به دلیل عدم اطمینان از ایمنی و کارایی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

Page Generated in 0/0058 sec