printlogo


کد خبر: 287307تاریخ: 1403/4/23 00:00
اخبار

علت خاموشی‌های پراکنده در تهران حوادث است
مدیرعامل توانیر گفت: خاموشی برنامه‌ریزی‌شده نخواهیم داشت و در صورت همکاری مردم، امسال تابستان را نیز بدون خاموشی پشت سر خواهیم گذاشت.
مصطفی رجبی‌مشهدی با اشاره به میزان ناترازی برق در کشور اظهار کرد: به طور متوسط میزان ناترازی برق ۱۰ هزار مگاوات تخمین‌ زده می‌شود که به معنای عدم توازن تولید و مصرف است که با جابه‌جایی ساعت اوج مصرف در بخش‌های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی و اداری جبران می‌شود.
وی درباره خاموشی برنامه‌ریزی‌شده گفت: اگر منظور خاموشی برنامه‌ریزی‌شده ناشی از کمبود تولید است، باید گفت به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که شاهد خاموشی نباشیم، هرچند این موضوع به عملکرد و همکاری مردم وابسته است.
مدیرعامل توانیر افزود: در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شاهد همکاری بسیار خوب مردم در کاهش مصرف در بخش‌های مختلف بودیم و شرایط برق پایدار بود، به گونه‌ای که برق بخش‌های مختلف به صورت مطمئن برابر با برنامه‌ریزی‌های تنظیم‌شده تامین شد.
رجبی‌مشهدی درباره خاموشی‌های پراکنده در تهران گفت: در تابستان به دلیل افزایش مصرف و اینکه تجهیزات در معرض نور آفتاب و گرما قرار می‌گیرند احتمال خرابی آنها بیشتر است به همین دلیل امکان وقوع حادثه و خاموشی وجود دارد که همکاران ما به سرعت این مساله را برطرف می‌کنند.
وی افزود: برنامه‌ای برای تنظیم جداول خاموشی نداریم و با همکاری مردم به صورت پایدار برق تامین می‌شود و مشکلی نخواهد بود، هرچند رشد مصرف در این روزها بسیار بالاست و باید مردم در مدیریت مصرف به صورت جدی مشارکت داشته باشند.
***
کاهش چشمگیر قیمت طلا و سکه در هفته اخیر
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به افزایش رکوردشکنی قیمت طلا در بازار جهانی طی سال جاری میلادی، از کاهش چشمگیر قیمت سکه و طلا در بازار طی یک هفته اخیر خبر داد.
نادر بذرافشان درباره وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی اظهار کرد: در طول هفته افزایش ١۴ دلاری قیمت‌ها در بازارهای جهانی طلا را شاهد بودیم. طی ۶ ماه گذشته از سال جدید میلادی، این هفته اونس طلا رکوردشکنی کرد و با رد کردن مرز ٢۴٠٠ دلار در روز جمعه نرخ ٢۴٠١ دلار را ثبت کرد.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: به‌رغم افزایش قیمت در بازارهای جهانی، در بازار داخل اما کاهش چشمگیر قیمت سکه و طلا رخ داده است. بخش قابل توجهی از این کاهش ناشی از کاهش نرخ ارز در بازار و بخشی هم به سبب ورود به ماه محرم بوده است که شیب کاهش قیمت انواع قطعات سکه و طلا را تندتر کرد.
وی با اشاره به میزان کاهش قیمت سکه و طلا در بازار در یک هفته‌ اخیر، آخرین قیمت‌های معاملاتی در پایان هفته را اعلام کرد و گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با یک میلیون و ٣۵٠ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به ابتدای هفته، در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) به ۴٠ میلیون و ١۵٠ هزار تومان و سکه‌ طرح قدیم نیز با یک میلیون و ١٠٠ هزار تومان کاهش به ٣۶ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان رسید. نیم سکه و ربع سکه هم هر یک کاهش ٩٠٠ هزار تومانی قیمت را تجربه کردند و به ترتیب در پایان هفته، ٢٢ میلیون و ۶٠٠ هزار تومان و ١۴ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان تعیین قیمت شدند. سکه یک گرمی بانک مرکزی اما تغییر نرخ چندانی در این هفته نداشت و در آخرین معاملات بازار 6 میلیون و ٩٠٠ هزار تومان دادوستد شد. هر گرم طلای ١٨ عیار نیز در یک هفته اخیر ۶٩ هزار تومان ارزان‌تر شد و با بهای 3میلیون و ٣٧٠ هزار تومان مبنای معاملات طلا قرار گرفت.
این مقام صنفی درباره آخرین وضعیت حباب سکه نیز اظهار کرد: حباب سکه طی هفته اخیر کاهش نسبی قابل توجهی داشت. حباب سکه در حال حاضر در محدوده ۷ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان قرار دارد که به نسبت هفته‌ پیش از آن (هفته منتهی به ١۵ تیرماه) یک میلیون و ١٠٠ هزار تومان کاهش داشته است.
***
افزایش نجومی قیمت بلیت پروازهای عتبات عالیات
در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی قیمت بلیت هواپیما برای مقصد نجف بشدت افزایش یافته و سازمان هواپیمایی کشوری به ‌عنوان حاکمیت نظاره‌گر این نابسامانی است.
در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی قیمت بلیت پروازهای عتبات بشدت افزایش یافته و از حدود ۵ میلیون تومان هفته گذشته به بیش از ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است. برای مثال بلیت پرواز تهران - نجف تاریخ ۲۲ تیرماه ۱۴۰۳ یعنی روز جمعه با قیمت ۱۰ میلیون و ۲۱۶ هزار تومان از سوی هواپیمایی کاسپین فروخته می‌شد.
هواپیمایی آسمان این پرواز را بیش از 10.5 میلیون تومان به ‌صورت اکونومی به فروش می‌رساند. همین پرواز برای ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه با قیمت ۱۰ میلیون و ۵۸۸ هزار تومان توسط هواپیمایی زاگرس فروخته می‌شد.
قیمت بلیت پرواز تهران - نجف ساعت ۲۰:۳۰ هواپیمایی وارش نیز ۱۰ میلیون و ۹۲۴ هزار تومان بود. هواپیمایی آتا نیز در بین ایرلاین‌ها رکورددار قیمت‌های دیروز بود؛ پرواز تهران - نجف این شرکت ۱۱ میلیون و ۲۶۱ هزار تومان برای صندلی اکونومی بود.
نرخ بلیت پرواز مذکور برای ۲۳ تیرماه یعنی امروز بین حدود 9.2 میلیون تا حدود 9.7 میلیون تومان است.
این افزایش قیمت در حالی روی می‌دهد که به گفته برخی شرکت‌های هواپیمایی، پروازهای عتبات به چارترکنندگان واگذار شده است. این در حالی است که پروازهای داخلی و خارجی شرکت‌های هواپیمایی داخلی با سوخت جت تقریبا رایگان به نرخ ۶۰۰ تومان انجام می‌شود.
لازم است سازمان هواپیمایی کشوری تا تعیین‌تکلیف وضعیت آزادسازی قیمت سوخت به ‌عنوان حاکمیت وارد این ماجرا شود و نقش تماشاچی را نداشته باشد.

Page Generated in 0/0050 sec