printlogo


کد خبر: 287324تاریخ: 1403/4/24 00:00
اخبار

«شبیه آنتیگونه» به مرکز تئاتر مولوی می‌آید
«شبیه آنتیگونه» اقتباسی به قلم عنایت‌الله خادم‌بشیری از نمایشنامه‌ مشهور آنتیگونه، اثر تراژدی‌نویس یونانی «سوفوکل» است که در ایران و جهان بارها به شیوه‌های متفاوت روی صحنه رفته است. اجرای «شبیه آنتیگونه» پیش‌تر در فرانسه و یونان روی صحنه رفته که با استقبال تماشاگران اروپایی مواجه شده و حالا برای نخستین‌بار در ایران اجرا می‌شود. در این نمایش نسیم ادبی و ندا شاهرخی با استفاده از الگوی تعزیه‌ ایرانی، اجرایی معاصر از نمایشنامه مشهور «آنتیگونه» را کارگردانی می‌کنند. از ندا شاهرخی در سال‌های قبل نمایش‌های بسیاری از جمله «اینجا پنجره‌ای باز مانده‌ است»، «بعد از این»، «آدم، آدم‌ است» و «مار و پله» و... در ایران، فرانسه و یونان روی صحنه رفته است که هر کدام در بین منتقدان و عموم تماشاگران اجراهای موفق و پرواکنشی‌ بوده است.
***
نمایش مستندهای مربوط به ماه محرم در «اکران حقیقت»
۶ مستند مربوط به ماه محرم ۳۱ تیر و اول مرداد در سالن حقیقت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی اکران می‌شود. در ادامه طرح «اکران حقیقت»، 3 مستند «انقلاب زینبی» به کارگردانی مهدی نعمت‌اللهی، «مجانین‌الحسین» به کارگردانی حمید عبدالله‌زاده و «فرشتگان سینجار» به کارگردانی هانا پولاک روز یکشنبه ۳۱ تیر در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به نمایش گذاشته می‌شوند، همچنین دوشنبه اول مرداد مستندهای «مغناطیس» به کارگردانی عبدالله مقیم، «نواهای ماندگار سلیم موذن‌زاده» به کارگردانی حسن قهرمانی و «دیدن پلنگ برفی» به کارگردانی آنا گانشینا اکران می‌شوند. تماشای مستندهای «اکران حقیقت» فیلم‌های محرم و بین‌الملل برای علاقه‌مندان آزاد و رایگان است.
***
«تنهاتر از مسیح» روی صحنه می‌رود
نمایش بزرگ میدانی «تنهاتر از مسیح» برای پنجمین سال متوالی از پنجشنبه (۲۸ تیر) در بوستان ولایت پایتخت روی صحنه خواهد رفت. این نمایش به کارگردانی حسن بزرا و تهیه‌کنندگی امیرحسین طهرانی در بوستان ولایت تهران اجرا می‌شود. «تنهاتر از مسیح» در پنجمین سال اجرا با موضوعی متفاوت از فصل‌های گذشته به نمایش نقش یهود در واقعه عاشورا می‌پردازد و از پنجشنبه (۲۸ تیر) در 2 سانس اجرای خود را آغاز می‌کند.  این نمایش اثری از سازمان هنری - رسانه‌ای اوج است که به همت موسسه هنری - رسانه‌ای سیمای ققنوس در ۵۰ شب اجرا می‌شود و هر شب میزبان ۶ هزار نفر خواهد بود.
***
پیوند اهالی کتاب و محرم در «سفیر حسین»
برنامه ترکیبی – تولیدی «حوالی کتاب» با هدف برگزاری پویش «سفیر حسین» با اجرای مرتضی پرنیان در دهه اول ماه محرم هر روز ساعت ۱۰ صبح میهمان خانه مخاطبان می‌شود. این ویژه‌برنامه با محوریت پیوند کتاب در بین اهالی هنر و هیات‌های عزاداری در ۷ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای تهیه و تولید شده است. برنامه «حوالی کتاب» در هر قسمت میزبان یک نویسنده و شاعر خواهد بود که آثار آنها با موضوع ماه محرم، عبرت‌های عاشورا، واقعه کربلا و... خواندنی می‌شود و در این برنامه گپ‌وگفتی صمیمانه پیرامون این آثار شکل می‌گیرد. همچنین در بخش دیگر برنامه «حوالی کتاب» گفت‌وگوی برخط با مسؤولان میز کتاب هیات‌های معروف استان تهران انجام می‌شود و گزارش تصویری تقدیم نگاه مخاطبان خواهد شد. پنجمین دوره پویش ملی میز کتاب «سفیر حسین(ع)» با هدف ترویج فرهنگ کتاب، کتاب‌خوانی و توزیع کتاب در مساجد، هیئات، مدارس و دانشگاه‌های سراسر کشور همزمان با شروع دهه اول ایام سوگواری سید و سالار شهیدان اباعبدالله‌الحسین(ع) برگزار می‌شود. برنامه «حوالی کتاب» کاری از شبکه اینترنتی کتاب و انجمن کتابفروشان خوشه است که در ایام ماه محرم از شبکه پایتخت تماشایی می‌شود.
***
«ققنوس» در جشنواره «مذهب امروز»
انیمیشن  کوتاه «ققنوس» به کارگردانی مونا شمس (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) به بخش مسابقه  بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مذهب امروز» در ایتالیا راه یافت. «ققنوس» به موضوع مهاجرت، احساس تعلق به وطن و دلتنگی برای میهن می‌پردازد. این جشنواره که سال 1997 به عنوان نخستین جشنواره سینمای معنوی و گفت‌وگوی بین ادیان ایتالیا تاسیس شده است، سال 2024 بیست‌وهفتمین سالگرد خود را جشن می‌گیرد. در این دوره علاوه بر بخش مسابقه، کارگاه‌های آموزشی برای تبادل ایده و فرهنگ‌های مختلف برگزار می‌شود. سال گذشته، آندره مورگان مدیر جشنواره «مذهب امروز» به عنوان داور بخش بین‌الملل  چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر در ایران حضور داشت. جشنواره «مذهب امروز» از  28 شهریور تا 4 مهرماه 1403 برگزار می‌شود. پخش «ققنوس» با بخش بین‌الملل مرکز گسترش است.
***
فراخوان ششمین کنگره شعر اربعین منتشر شد
فراخوان ششمین کنگره شعر اربعین با رویکرد یادگار ماندگار شهید دکتر محسن فخری‌زاده منتشر شده است.
موضوعات فراخوان شعر اربعین شامل تأثیر اربعین در تقویت نهاد خانواده، نقش اربعین در ترویج فرهنگ عاشورا، نقش اربعین در ترویج فرهنگ انتظار و زمینه‌سازی برای ظهور، نقش اربعین در تثبیت فرهنگ مقاومت و همراهی با محور مقاومت، تاثیر اربعین در ایجاد بصیرت سیاسی و اجتماعی، پیاده‌روی اربعین نماد وحدت امت اسلام و نقش زنان در اربعین است. شاعران می‌توانند حداکثر تا 10 مرداد آثار خود را (هر شاعر حداکثر 3 شعر) از طریق پیام‌رسان‌های ایتا، بله و سروش به دبیرخانه مرکزی کنگره به آدرس 1000@mut یا به شماره ٠٩٠٥٧٣١٦٠٣٥ ارسال کنند. همچنین به نفرات برگزیده کنگره جوایز نفیسی اهدا و آثار برگزیده در کتابی منتشر خواهد شد. آیین پایانی ششمین کنگره شعر اربعین اواخر مرداد با حضور مقامات کشوری و لشکری توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار می‌شود.

Page Generated in 0/0066 sec