printlogo


کد خبر: 287330تاریخ: 1403/4/24 00:00
دور دنیا

وحشت در اردوگاه دموکرات‌ها «کارمان تمام است»
همزمان با اینکه حمایت‌ها از «جو بایدن» هر روز کاهش می‌یابد، حزب او احتمال شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر را در نظر می‌گیرد. همچنین از طرفی جمهوری‌خواهان موجی به راه انداخته‌اند که نه‌تنها احتمال پیروزی «دونالد ترامپ» وجود دارد، بلکه دموکرات‌ها شاید قدرت خود را در کنگره نیز از دست بدهند. پس از برگزاری اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ میان «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات و «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه در ۲۷ ژوئن، عملکرد ضعیف رئیس‌جمهور بایدن موجب شده تا دموکرات‌ها در بهت عظیمی فرو بروند و نگران شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری و طبیعتا پیروزی ترامپ باشند. نشریه پولیتیکو می‌نویسد نگرانی‌ دموکرات‌ها موجب شده تا «مایک لوین» نماینده دموکرات کالیفرنیا مستقیما در تماسی از جو بایدن بخواهد از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کند اما رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به این نماینده دموکرات گفته است در رقابت‌های انتخاباتی می‌ماند. لوین نوزدهمین عضو کنگره است که با گذشت ۲ هفته از عملکرد فاجعه‌بار بایدن در مناظره با دونالد ترامپ از او خواسته کناره‌گیری کند. او اولین کسی است که به طور مستقیم – اگر چه در تماسی به صورت مجازی - با رئیس‌جمهور آمریکا درخواستش را مطرح کرد. گفتنی است درخواست دموکرات‌ها برای کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی به این افراد ختم نمی‌شود و طی روزهای گذشته فشار سنگینی از سوی نه‌تنها هم‌حزبی‌هایش بلکه از سوی رسانه‌های دموکرات و حامیان مالی این حزب علیه بایدن برای کناره‌گیری اعمال شده است اما او همچنان بر حضور در این عرصه پافشاری می‌کند.
***
افزایش درخواست‌ها برای برکناری گالانت
منابع خبری از افزایش درخواست‌ها برای برکناری وزیر جنگ رژیم صهیونیستی خبر دادند. در سایه اختلافات در کابینه رژیم صهیونیستی، صداها علیه «یوآو گالانت» وزیر جنگ در پارلمان این رژیم بالا رفته و شمار زیادی از اعضای حزب لیکود در کنست، از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواسته‌اند گالانت را برکنار کند. بر اساس گزارش خبرگزاری فلسطینی «سما»، انتشار این خبر از تمایل نتانیاهو به برکناری وزیر جنگ در سایه اختلاف‌نظرها و رویکرد مستقلی که او اتخاذ کرده، حکایت دارد. در روزهای اخیر، وزرا و اعضای کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) به شدت از موضع وزیر جنگ رژیم صهیونیستی انتقاد کرده‌اند. طبق نوشته روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت، برخی منابع در حزب لیکود بر این باور هستند که درخواست‌های روزافزون علیه گالانت، بخشی از تلاش‌های اعضای دفتر نتانیاهو برای بررسی امکان برکناری گالانت است و دفتر نخست‌وزیری این گزارش‌ها را تکذیب می‌کند؛ برخی مدعی هستند نتانیاهو به فکر انتصاب شخص دیگری به عنوان مثال «آوی ‌دیختر» وزیر کشاورزی برای این منصب است. در همین رابطه، شلومو کارای، وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی نیز بشدت گالانت را مورد هجمه قرار داد و او را وزیر «شکست‌خورده» جنگ توصیف کرد.
***
زلنسکی: پوتین هم از بایدن و هم از ترامپ متنفر است
رئیس‌جمهور اوکراین اظهار کرد ولادیمیر پوتین هم از جو بایدن و هم از دونالد ترامپ، صرف‌نظر از اینکه کدام یک رئیس‌جمهور بعدی آمریکا شوند، متنفر است. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در اظهاراتی در محل انستیتو و بنیاد ریاست‌جمهوری رونالد ریگان که ساختمان آن در همسایگی کاخ سفید قرار دارد، ادعا کرد: «جو بایدن و دونالد ترامپ بسیار متفاوت هستند اما آنها حامی دموکراسی هستند و فکر می‌کنم به همین دلیل است که پوتین از هر ۲ نفر متنفر است. او آمریکا را دوست ندارد. پوتین از اوکراین متنفر است، چون از دموکراسی متنفر است». در پی مناظره نخست جنجالی بایدن و ترامپ در ماه گذشته میلادی پرسش‌هایی درباره آینده انتخابات آمریکا و نقش واشنگتن در ائتلاف ناتو مطرح شده است. عملکرد ضعیف بایدن در این مناظره و خودداری ترامپ از پاسخ دادن به سوالات درباره اینکه آینده آمریکا در این ائتلاف چه وضعیتی خواهد داشت، باعث نگرانی متحدان دیگر آمریکا در ناتو و ابهام آنها درباره سیاست آمریکا در قبال جنگ اوکراین شده است.
***
بیش از ۷۰ درصد صهیونیست‌ها خواستار استعفای نتانیاهو هستند
بر اساس نتایج یک نظرسنجی که در شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی انتشار یافت حدود سه‌چهارم ساکنان سرزمین‌های اشغالی استعفای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم را خواستارند. طبق نتایج نظرسنجی‌ای که از سوی شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی انتشار یافت نزدیک به سه‌چهارم اسرائیلی‌ها خواستار آن هستند که «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر این رژیم به دلیل شکست‌هایش از زمان عملیات هفتم اکتبر «توفان الاقصی» تاکنون از سمتش استعفا دهد. به گزارش وبگاه «راشاتودی»، در حالی که ۷۲ درصد پاسخگویان این نظرسنجی خواستار استعفای نتانیاهو شدند، ۴۴ درصد پاسخگویان گفتند به باور آنها نتانیاهو باید فورا از سمتش استعفا کند، در حالی که ۲۸ درصد خواستار استعفای او بعد از اتمام عملیات ارتش رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه شدند. ساکنان سرزمین‌های اشغالی از زمان شروع جنگ اخیر غزه بارها به سازماندهی تجمعات اعتراضی علیه نتانیاهو و کابینه او پرداخته‌اند و بسیاری از این معترضان خواستار برقراری آتش‌بس و آزاد شدن صهیونیست‌های تحت اسارت حماس شده‌اند. رسانه‌های اسرائیلی از این حمله تحت عنوان یک «شکست اطلاعاتی ویرانگر» یاد کرده‌اند و در این میان شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل اعلام کرد ارتش این رژیم نتوانست به درستی سیستم سیگنال اطلاعاتی که در مرز با غزه  برقرار کرده بود را حفظ کند. روزنامه «نیویورک‌تایمز» نیز در ماه نوامبر گزارش داد مقام‌های نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی بیش از یک سال قبل از وقوع حملات هفتم اکتبر ۲۰۲۳، برنامه حماس برای انجام این حمله را به دست آوردند اما نتیجه‌گیری کرده بودند چنین برنامه‌ای غیرواقع‌بینانه است.

Page Generated in 0/0062 sec