printlogo


کد خبر: 287343تاریخ: 1403/4/24 00:00
۲۸۰ هزار میلیارد تسهیلات به نهضت ملی مسکن تزریق شد

نحوه عملکرد بانک‌ها در ارائه تسهیلات به متقاضیان نهضت ملی مسکن اثر زیادی در روند پیشرفت این طرح‌ها دارد و در کنار عرضه زمین، می‌تواند نقش بسیار موثری در بهبود وضعیت اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن داشته باشد، لذا افزایش ارائه تسهیلات آسان باعث می‌شود دولت بیشتر از قبل از ظرفیت مشارکت‌های مردمی استفاده کند.
رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن در نشست وزارت راه و شهرسازی گفت: هم‌اکنون رقم اجرای نهضت ملی مسکن در سراسر کشور از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد عبور کرده است و از این میزان حدود ۷۰۰ هزار واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.
محمدرضا مهدیاراسماعیلی ادامه داد: برای ساخت واحدهای در حال اجرای نهضت ملی مسکن تاکنون ۴۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده که از این میزان ۲۳۴ هزار میلیارد تومان آورده مردم، ۱۳۷ هزار میلیارد تومان منابع بانکی و ۳۰ هزار میلیارد تومان از طریق منابع صندوق ملی مسکن و سازمان‌های همکار (سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت بازآفرینی شهری ایران، شهرهای جدید و بنیاد مسکن) بوده است.
وی توضیح داد: سال گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان مستقیم از منابع صندوق ملی مسکن در بخش مسکن هزینه شد که ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان جهت انتقال زیرساخت‌های آب، برق و... و ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل واحدهای مسکن مهر بود.
* ۲ هزار میلیارد تومان برای خرید فولاد از طریق بورس کالا هزینه شد
مهدیاراسماعیلی با تأکید بر اینکه سایت‌های مسکن مجهز به خدمات زیربنایی و روبنایی تحویل متقاضیان خواهد شد، گفت: سال گذشته برای اداره هزینه‌های ساخت مسکن و جلوگیری از تورم، خرید فولاد از طریق بورس کالا انجام شد که بزرگ‌ترین خرید فولاد به شمار می‌رفت. سال گذشته صندوق ملی مسکن از طریق بورس کالا ۲ هزار میلیارد تومان صرف خرید فولاد پروژه‌های نهضت ملی مسکن کرد.
به گفته وی، صندوق ملی مسکن با تعهدی که برای تکمیل واحدهای در حال ساخت داشت، سال گذشته آسانسورهای نهضت ملی مسکن را با منابع داخلی صندوق به تعداد ‌هزار و ۶۷۲ فقره خریداری کرد. همچنین قرارداد ۲ هزار و ۳۱۳ آسانسور باقی است که برای این آسانسورها ۷۹۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.
رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن گفت: این صندوق تا امروز بابت تکمیل محوطه‌ها و معابر دسترسی مسکن مهر باقیمانده ‌هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان هزینه کرده است.
وی همچنین از پرداخت وام قرض‌الحسنه به منظور تکمیل پروژه‌های با بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی خبر داد و گفت: تا امروز 100 میلیارد تومان بابت این تسهیلات پرداخت شده است. از سویی تا امروز ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان منابع بازگشتی مسکن مهر در نهضت ملی مسکن هزینه شده است.
مهدیاراسماعیلی در ادامه راهکارهای حیات صندوق را تشریح کرد و گفت: تلاش شد در دولت سیزدهم از طریق صندوق ملی مسکن روند خانه‌سازی در کشور متحول شود که یکی از آنها طراحی سازوکاری برای جلوگیری از افزایش قیمت هزینه ساخت بود.
* خرید سیمان از طریق بورس کالا انجام می‌شود
وی با یادآوری اینکه در قانون جهش تولید مسکن برای تحول در ساخت خانه در کشور 2 ظرفیت فولاد و سیمان دیده شد، توضیح داد: با توجه به اینکه ۷۰ درصد هزینه‌های ساخت واحدهای مسکونی مربوط به فولاد و سیمان است، تلاش شد از ظرفیت قانونی برای خرید این ۲ محصول عمده به شکل کلان استفاده شود. در همین رابطه سال گذشته ۲ هزار میلیارد تومان خرید فولاد از بورس کالا انجام شد و در اختیار پروژه‌های نهضت ملی مسکن قرار گرفت. امسال نیز مقرر است سیمان از طریق بورس کالا برای پیشبرد پروژه‌های نهضت ملی مسکن خریداری شود.
این مقام مسؤول ادامه داد: هم‌اکنون در نهضت ملی مسکن بالغ بر ۲۸۰ هزار میلیارد تومان قرارداد منعقد شده که ۱۴۰ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است. بیشترین رقمی که از تسهیلات نیز پرداخت شده، متعلق به بانک مسکن است که معادل ۹۰ هزار میلیارد تومان است.
به گفته وی، میزان پرداخت وام از سوی بانک‌های گردشگری، خاورمیانه و سرمایه تقریبا صفر است و جرایم مالیاتی شامل حال این بانک‌ها می‌شود.
* قیمت تمام‌شده نهضت ملی مسکن با تورم احتمالی افزایش می‌یابد
مهدیاراسماعیلی در پاسخ به سوال خبرنگار «وطن امروز» درباره قیمت تمام‌شده واحدهای نهضت ملی مسکن، با بیان اینکه قیمت تمام‌شده ساخت نهضت ملی مسکن با تورم احتمالی افزایش می‌یابد، ادامه داد: قیمت تمام‌شده هر مترمربع واحدهای مسکونی که امروز تکمیل و تحویل می‌شود حدود ٨ تا ١٠ میلیون تومان است که ۵۵٠ میلیون تومان آن وام است اما قیمت آن واحدهایی که ساخت آنها از امروز آغاز شده، با توجه به تورم افزایش می‌یابد که به همین دلیل وام را به ٨٠٠ میلیون تومان افزایش دادیم تا به آورده اولیه متقاضی هم کمک شود.
وی در پایان گفت: از ابتدای تشکیل صندوق ملی مسکن تا امروز 7.9 همت از محل برگشت اقساط مسکن مهر به صندوق واریز شده است.

Page Generated in 0/0076 sec