printlogo


کد خبر: 287350تاریخ: 1403/4/24 00:00
۷۹ ضربه وزارت اطلاعات در رویارویی مستقیم با تروریست‌ها در 45 روز دستگیری طراح عملیات تروریستی کرمان
ضربه‌کاری به تکفیری‌ها

گروه سیاسی: وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای اعلام کرد واحد ضدتروریسم این وزارتخانه از اول خرداد تا ۱۵ تیر، در رویارویی مستقیم، ۷۹ ضربه به تروریست‌ها وارد کرده است.
این بیانیه همچنین از دستگیری «عبدالله کویته» طراح عملیات تروریستی کرمان خبر داده است؛ کسی که از عناصر اصلی طراح و هادی خونبارترین حادثه تروریستی کشورمان بوده است؛ واقعه‌ای غمبار که 13 دی سال گذشته (1402) رخ داد و با حدود 100 شهید و ده‌ها مجروح، افکار عمومی کشورمان را بشدت جریحه‌دار کرد. 
حادثه کرمان در حالی اتفاق افتاد که عده زیادی از مردم کشورمان و همچنین تعدادی از دوستداران خارجی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در چهارمین سالگرد شهادت او، خود را به کرمان رسانده بودند. در مسیر راهپیمایی مردم به سمت مزار ایشان بود که طی 2 مرحله انفجارهایی رخ داد. نخستین انفجار ساعت ۱۴:۵۰ به وقوع پیوست که بر اثر آن ده‌ها نفر زخمی و تعدادی به شهادت رسیدند. ساعت ۱۵:۱۷ نیز در حالی که مردم و نیروهای امدادی در حال کمک به آسیب‌دیدگان و انتقال جان‌باختگان بودند، انفجار دوم با شدت بیشتری به وقوع پیوست که در مجموع منجر به شهادت 97 انسان بی‌گناه شد. 
حالا وزارت اطلاعات در بیانیه خود از دستگیری طراح عملیات تروریستی کرمان خبر داده است؛ تروریستی به نام «عبدالله کویته» که در بیانیه وزارت اطلاعات درباره او آمده است: «از مهم‌ترین دستاوردهای اخیر، دستیابی و انتقال یکی از عناصر اصلی طراح و هادی عملیات تروریستی کرمان به نام «عبدالله کویته» به داخل کشور بود. اطلاعات دریافتی از این تروریست در کشف بسیاری از توطئه‌های تکفیری‌ها، شناسایی دیگر عناصر اصلی و اماکن اختفای آنها در منطقه، نقش بسزایی ایفا کرده و همچنان مورد بهره‌برداری است اما این پایان پیگیری‌های مربوط به فاجعه‌ تروریستی کرمان نیست و آن پرونده همچنان مفتوح است».
دقایقی پس از انتشار بیانیه وزارت اطلاعات در حالی که هنوز اطلاعات تکمیلی درباره ماهیت این تروریست منتشر نشده بود، تصاویری از عبدالله کویته در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت. یکی از این تصاویر کویته را در حالتی نشان می‌دهد که مشغول کار با سلاح کمری کلت است، همزمان یک سلاح خودکار (کلاشنیکف) پشت سر او دیده می‌شود. تقریبا در همان شکل و شمایلی که تروریست‌های تکفیری عکس‌های یادگاری‌شان را ثبت می‌کنند! در تصویر دیگر کویته را در حالی می‌بینیم که با دست‌ها و چشم‌های بسته از یک هواپیما پیاده شده و در اختیار ماموران امنیتی قرار دارد. این تصویر از پایان شرارت‌های تروریستی خبر می‌دهد که به همراه دیگر همکارانش، 97 انسان بی‌گناه را به شهادت رساندند. پایان شرارت‌های کویته اما شروع مرحله‌ای نو برای نیروهای امنیتی کشورمان است؛ طبق بیانیه وزارت اطلاعات دستگیری او «پایان پیگیری‌های مربوط به فاجعه‌ تروریستی کرمان نیست و آن پرونده همچنان مفتوح است».
* یک ماه و نیم عملیات
نکته حائز اهمیت دیگر در بیانیه وزارت اطلاعات اینجاست که 79 ضربه به تروریست‌ها در فاصله زمانی یک ماه و نیمه وارد شده است. این فاصله زمانی از یک روز پس از اعلام شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد شهدای خدمت (31 اردیبهشت) شروع می‌شود و تا روز برگزاری دومین مرحله انتخابات ریاست‌جمهوری در 15 تیر 1403 را شامل می‌شود. یعنی طی 45 روز که کشور از وجود رئیس‌جمهور محروم بود و طبق قانون باید ظرف حداکثر 50 روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب می‌شد، تروریست‌ها درصدد برآمده بودند از تب و تاب کشور برای رقابت‌های انتخاباتی استفاده کنند و به ملت ایران ضربه بزنند. 
تجربه نشان داده است هر گاه کشورمان در بزنگاه‌های مهم تاریخی قرار گرفته است، دشمنان سعی کرده‌اند به مردم ایران ضربه بزنند. برگزاری انتخابات از جمله رویدادهای مهم است که همواره خطر عملیات تروریستی طی آن جدی گرفته می‌شود. چنانکه در نخستین مرحله از انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری نیز «شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳» افراد مسلح جهت ربودن صندوق آرای منطقه «جکیگور» در جنوب استان سیستان‌وبلوچستان به خودروی عوامل اجرایی و انتظامی صندوق اخذ رای از چند جهت تیراندازی کردند و 2 نفر از ماموران به نام‌های سرباز وظیفه «فرهاد جلیل» و گروهبان یکم مرزبانی «ابراهیم مرمزی» نیز در این درگیری به شهادت رسیدند.
حادثه جکیگور صرفا یکی از حوادثی بود که تروریست‌ها قصد داشتند در ایام انتخابات اخیر رقم بزنند اما 79 ضربه مستقیمی که از ماموران امنیتی و سربازان گمنام امام زمان(عج) دریافت کردند، آنها را در این مسیر ناکام گذاشت. 
* 17 هزار شهید ترور
ایران اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بیش از 17 هزار شهید ترور تقدیم کرده است. از این حیث ایران از بزرگ‌ترین قربانیان تروریسم در جهان به شمار می‌رود. تنها 72 روز از پیروزی انقلاب می‌گذشت که سپهبد قرنی رئیس ستاد کل ارتش در سوم اردیبهشت 1358 توسط گروهک فرقان ترور شد. ترور شهید قرنی نخستین عملیات تروریستی در ایران پس از پیروزی انقلاب بود. 
از همان زمان دشمنان خط کثیف ترور را در ایران در پیش گرفتند و در مقاطع مختلف ترورها و حوادث تروریستی با فراز و فرودهای مختلفی ادامه داشت و در نهایت از زمان استقرار نظام اسلامی تاکنون بیش از 17 هزار شهروند ایرانی در حوادث تروریستی به شهادت رسیده‌اند که حداقل 12 هزار تن از آنها توسط سازمان مجاهدین خلق (منافقین) ترور شده‌اند.  
طی گذشت 45 سال از عمر نظام اسلامی، گروهک‌هایی چون فرقان، منافقین، تروریست‌های جدایی‌طلب کومله، دموکرات، رزگاری، گروهک‌های سلفی و تکفیری چون جیش‌الظلم و جندالشیطان و... هر کدام سهمی در ترور مردم کشورمان داشته‌اند.
در ترورهای کور سال 1360 که عمدتا توسط سازمان منافقین و سپس دیگر گروه‌های تروریستی انجام شد 1969 شهید از مردم کشورمان تقدیم شد. بمب‌گذاری سال 1373 در حرم امام رضا(ع) توسط منافقین با 26 شهید، بمب‌گذاری حسینیه شیراز با 14 شهید در سال 1387، بمب‌گذاری در مهاباد در سال 1389 با 12 شهید، حملات داعش در تهران در سال 96 با 19 شهید، حمله به رژه نظامی در سال 97 در اهواز با 25 شهید، حمله به حرم شاهچراغ در سال 1401 با 13 شهید و بمب‌گذاری سال گذشته در کرمان با 97 شهید از جمله حوادث خونین تروریستی در ایران هستند.
مرور حوادث تروریستی نشان می‌دهد حداقل از بعد دهه 80 و همزمان با به وجود آمدن پدیده داعش، گروهک‌های تکفیری نقش عمده‌تری در عملیات تروریستی کشورمان ایفا کرده‌اند و سپس گروهک‌های جدایی‌طلب نیز در مجاورت مرزها اقدامات مجرمانه خود را انجام داده‌اند. 
بر همین اساس در بخشی از بیانیه وزارت اطلاعات آمده است: «گروهک‌های تجزیه‌طلب مستقر در اقلیم کردستان عراق هم با نیت سوءاستفاده از شرایط موجود می‌خواستند با ارسال یک محموله نظامی نیمه‌سنگین از طریق مرزهای شمال غرب کشور مرتکب اقداماتی تروریستی شوند».
***
در بخشی از متن بیانیه وزارت اطلاعات آمده است: واحد ضدتروریسم این وزارتخانه از اول خرداد تا ۱۵ تیر، ۷۹ ضربه به تروریست‌ها در رویارویی مستقیم با آنها داشته است. این تروریست‌ها می‌خواستند در استان‌های تهران، البرز، قزوین، خراسان رضوی، فارس، سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و بوشهر پس از حادثه پرواز اردیبهشت رئیس‌جمهور شهید و همراهانش همزمان با برگزاری 2 دور انتخابات ریاست‌جمهوری اقدامات تروریستی انجام دهند. در رویارویی‌ها ده‌ها نفر از عناصر تروریست و پشتیبانان آنها دستگیر، ۵۶۰ قبضه انواع سلاح جنگی، حدود ۴۲ هزار فشنگ جنگی و ۹ بمب آماده کشف و خنثی شده است. در این مجموعه عملیات‌ها، تعدادی از عناصر تروریست پیش از ورود به کشور در نوار مرزهای شرقی در کمین گرفتار و به هلاکت رسیدند و برخی بازداشت شدند.
بیانیه وزارت اطلاعات همچنین می‌افزاید: در این میان، گروهک‌های تجزیه‌طلب مستقر در اقلیم کردستان عراق هم با نیت سوءاستفاده از شرایط موجود می‌خواستند با ارسال یک محموله نظامی نیمه سنگین از طریق مرزهای شمال غرب کشور مرتکب اقداماتی تروریستی شوند اما در کمین گرفتار و پس از درگیری مسلحانه و تبادل آتش، کل محموله به صورت سالم در اختیار نیروهای وزارت اطلاعات قرار گرفت.
 وزارت اطلاعات در ادامه عنوان کرد: ۶ هسته عملیاتی متصل به منافقین هم مورد ضربه قرار گرفت و تمام عناصر فعال در آن هسته‌ها بازداشت شدند. علاوه بر آن 2 خانه تیمی و کارگاه‌های تولید پرتابگرهای دست‌ساز نیز کشف و ضبط شد.
طبق آنچه وزارت اطلاعات در بیانیه خود آورده، از مهم‌ترین دستاوردهای اخیر این وزارتخانه، دستیابی و انتقال یکی از عناصر اصلی طراح و هادی عملیات تروریستی کرمان به نام «عبدالله کویته» به داخل کشور بود.
اطلاعات دریافتی از این تروریست در کشف بسیاری از توطئه‌های تکفیری‌ها، شناسایی دیگر عناصر اصلی و اماکن اختفای آنها در منطقه نقش بسزایی ایفا کرده و همچنان مورد بهره‌برداری است.
وزارت اطلاعات در پایان بیانیه خود از مردم خواست در آستانه عاشورای حسینی با حفظ هوشیاری کامل هرگونه تحرکات مشکوک بویژه در مجالس و مناسبت‌های تاسوعا و عاشورا را به ستاد خبری وزارت اطلاعات به شماره ۱۱۳ گزارش 
دهند.

Page Generated in 0/0062 sec