printlogo


کد خبر: 287358تاریخ: 1403/4/24 00:00
ایلان ماسک شکایت نهاد بروکسل را با افشاگری پاسخ داد
تقلای اتحادیه اروپایی برای سانسور« ایکس»

به دنبال بالا گرفتن دعوای حقوقی اتحادیه اروپایی و شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، مالک این رسانه آمریکایی ضمن به مبارزه طلبیدن اتحادیه، دست به افشاگری درباره آن ‌زد. هفته گذشته کمیسیون اروپا بر پایه یافته‌های گزارشی تحقیقی اعلام کرد تیک آبی شبکه اجتماعی ایکس فریبنده است؛ حکمی که با واکنش تُند ایلان ماسک مواجه شد.
مالک و مدیرعامل این شبکه متقابلا ایرادات وارده از سوی اتحادیه اروپایی را آزار و اذیت‌هایی خواند که به دنبال رد درخواست بروکسل برای سانسور مخفیانه نظرات کاربران در این پلتفرم گریبان او و شرکتش را گرفته است. کمیسیون اروپا که به‌تازگی مقررات جدید اتحادیه درباره شبکه‌های اجتماعی را به اجرا گذاشته، روز جمعه اعلام کرد: «از آنجا که هر کسی می‌تواند با پرداخت پول تیک آبی [ایکس] را دریافت کند، تشخیص صحت محتواهای منتشرشده و نیز هویت صحیح صاحبان حساب‌های کاربری دشوارتر شده است». پیش از خرید سهام شرکت توئیتر توسط ماسک و تبدیل آن به ایکس، تیک‌های آبی به افراد مشهور، سیاستمداران و صاحبان حساب‌های تاثیرگذار از جمله روزنامه‌نگاران شناخته‌شده اعطا می‌شد ولی از آن پس این نشان به افرادی که حق اشتراک ماهانه ۸ دلاری پرداخت می‌کنند، اعطا می‌شود.
حال اتحادیه اروپایی اعلام کرده ایکس را ناقض قانون خدمات دیجیتال (DSA) خود می‌داند و قصد دارد جریمه‌های هنگفتی را علیه این شرکت وضع کند، مگر اینکه رویه‌های خود را تغییر دهد. ماسک نیز در پاسخ به این اعلامیه دست به افشاگری زد و در توئیتی نوشت: «کمیسیون اروپا به ایکس یک معامله محرمانه غیرقانونی پیشنهاد داد: اگر ما بی‌سر و صدا نظرات را بدون اینکه به کسی بگوییم سانسور کنیم، آنها ما را جریمه نمی‌کنند. پلتفرم‌های دیگر این معامله را پذیرفتند اما ایکس نه».
وی سپس در رشتوی بعدی ادامه داد: «ما مشتاقانه منتظر یک نبرد عمومی در دادگاه هستیم تا مردم اروپا بتوانند حقیقت را بدانند».
در اصل ماسک یک حامی بالانشین دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان عصیان‌کرده بود که به خاطر حذف متحدان سیاسی‌اش از شبکه‌های اجتماعی آمریکایی، با ابراز نارضایتی از سانسور گسترده در این پلت‌فرم‌ها، توئیتر را اکتبر 2022 خرید. از آن زمان، او ممنوعیت اکثر حساب‌های مسدودشده از جمله حساب ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا را لغو کرده است. همان زمان که ماسک شعار معروفش یعنی «پرنده آزاد شد» را اعلام کرد، یکی از سرسختانه‌ترین واکنش‌ها از سوی تیری برتون، کمیسر اتحادیه اروپایی برای بازار داخلی ابراز شد. آن زمان او با اشاره به قانون DSA  گفته بود: «در اروپا، پرنده طبق قوانین ما پرواز می‌کند».
جمعه گذشته نیز این برتون بود که اقدام کمیسیون اروپا علیه ایکس را توجیه کرد و مدعی شد شبکه ایکس با ممانعت از دسترسی به محققان، الزامات شفافیت اتحادیه اروپایی  را نقض می‌کند. قبلا تیک آبی نشانه یک منبع اطلاعاتی قابل اعتماد بود اما اکنون ایکس کاربران را فریب می‌دهد و قانون خدمات دیجیتال را نقض می‌کند. به گفته او صدور تأییدیه تیک آبی در ازای هزینه اشتراک، به طور منفی بر توانایی کاربران برای تصمیم‌گیری رایگان و آگاهانه درباره صحت حساب‌ها و محتوایی که با آنها تعامل دارند، تأثیر می‌گذارد. اگر اتحادیه اروپایی یافته‌های اولیه برتون، کمیسر اتحادیه اروپایی را تایید کند، ممکن است ایکس را تا 6 درصد از کل گردش مالی سالانه خود در سراسر جهان جریمه کند. با این حال به نظر می‌رسد چیزی که بیش از همه باعث خشم اتحادیه اروپایی شده این است که شبکه ایکس اجازه نمی‌دهد داده‌های عمومی‌اش توسط  محققان جمع‌آوری شود و برخلاف دستور DSA، به رابط برنامه (API) اجازه دسترسی نمی‌دهد. مایک بنز، یکی از مقامات پیشین دولت ترامپ در این مورد خاطرنشان کرده انگیزه واقعی اتحادیه اروپایی استفاده از قانون خدمات دیجیتال برای وادار کردن ایکس به استقرار مجدد تیم سانسور اخراج‌شده توسط ایلان ماسک است. او همچنین ادعا کرد افرادی که خود را به عنوان محقق معرفی می‌کنند در واقع عوامل سانسور و مزدوران سیاسی بروکسل 
هستند.

Page Generated in 0/0055 sec