printlogo


کد خبر: 287369تاریخ: 1403/4/27 00:00
دور دنیا

حمله تروریستی به عزاداران حسینی در عمان
در یک رخداد تروریستی بسیار نادر در سلطان‌نشین عمان، 4 عزادار حسینی در حمله مسلحانه به حسینیه‌ای در نزدیک مسقط به شهادت رسیدند. افراد مسلح که هنوز هویت آنها شناسایی نشده، به حسینیه مسجد امام علی(ع) در منطقه «وادی الکبیر» در شهر «مطرح» واقع در حومه مسقط حمله کردند و آن را با بیش از 700 عزادار مراسم تاسوعای حسینی به محاصره درآوردند. طبق اعلام پلیس عمان، نیروهای پلیس با مهاجمان درگیر شدند ولی طبق آمار اولیه ۴ نفر از عزاداران سالار شهیدان به شهادت رسیدند و تعدادی مجروح شدند. در بیانیه پلیس عمان آمده است: «تمام تدابیر و اقدامات امنیتی برای مقابله با شرایط پیش‌آمده اتخاذ شده و اقدامات تکمیلی و تحقیقات انجام خواهد شد». البته کاربران عربی شبکه‌های اجتماعی تعداد شهدا را تا 20 نفر نیز اعلام کرده‌اند. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به خاک و خون کشیده شدن مراسم عزاداری سیدالشهدا در مسقط را یک اقدام اختلاف‌برانگیز خوانده و ضمن محکوم کردن آن، حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت و مردم سلطنت عمان در برابر جریان‌های تفرقه‌افکن را اعلام کرد. ناصر کنعانی همچنین از خداوند برای شهدای این واقعه طلب رحمت و علو درجات و برای خانواده آنان صبر و اجر مسألت کرد. روابط عمومی وزارت خارجه پاکستان نیز حمله به حسینیه‌ شیعیان در منطقه وادی کبیر شهر مسقط را اقدامی وقیحانه دانست و آن را بشدت محکوم کرد. ممتاز زهرا گفت: «سفارت پاکستان در مسقط با مقام‌های عمانی در ارتباط است و همه اقدام‌ها برای بازگرداندن پیکر ۴ نفر از قربانیان پاکستانی در این حمله تروریستی به کشور انجام خواهد شد. ۳۰ شهروند پاکستانی نیز زخمی و در بیمارستان شهر مسقط بستری هستند». با توجه به واکنش دولت پاکستان و تعداد زیاد شهروندان پاکستانی که در این حادثه تروریستی آسیب دیده‌اند، بعید نیست این حمله از سوی گروه وهابی صحابه انجام گرفته باشد.
***
پیام وزارت امور خارجه به مناسبت عاشورا
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز سه‌شنبه پیامی به مناسبت عاشورای حسینی صادر کرد. ناصر کنعانی در این پیام آورده است: «در روز عاشورای حسینی حامی مظلومان و کودکان و زنان فلسطینی و رسواکننده هویت شیطانی و تروریستی اسرائیل و حامیان جنایتکار این رژیم باشیم. امام حسین(ع) پرچمدار خدامحوری، برترین فضیلت‌های اخلاقی و انسانی، ظلم‌ستیزی و عدم تسلیم در مقابل عصیان و طغیان طواغیت و شیاطین عالَم است. در روز عاشورای حسینی، مروج فرهنگ عاشورایی و پژواک فریاد رسای حسین(ع) و یاران سربلند او در نفی و طرد یزیدیان زمان، حامی مظلومان و کودکان و زنان فلسطینی و رسواکننده هویت شیطانی و تروریستی اسرائیل و حامیان جنایتکار این رژیم باشیم».
***
۳ هدف دریایی جدید ارتش یمن
سخنگوی نیروهای مسلح یمن شامگاه دوشنبه از هدف قرار گرفتن یک ناو متخاصم غربی و ۲ کشتی در حال حرکت به سمت بنادر رژیم صهیونیستی خبر داد. به گفته سرلشکر یحیی سریع در نخستین عملیات ترکیبی نیروی دریایی، موشکی و هوانیروز ارتش یمن با استفاده از تعدادی قایق، پهپاد و موشک بالستیک، کشتی بنتلی در دریای سرخ هدف قرار گرفت. هدف دوم کشتی نفتی کیوس لاین بود که با شهپاد هدف ضربه دقیق و مستقیم قرار گرفت. به گفته او این ۲ کشتی به این دلیل هدف قرار گرفتند که شرکت‌های مالک آنها تصمیم ممنوعیت ورود به بنادر فلسطین اشغالی را نقض کردند. همچنین سومین عملیات اخیر انصارالله یمن با همکاری مقاومت اسلامی عراق در دریای مدیترانه، علیه ناو اولویا انجام شد که این عملیات با موفقیت به هدف خود رسید.
***
رزمایش دریایی مشترک روسیه و چین
وزارت دفاع چین از آغاز رزمایش‌های دریایی مشترک ۳ روزه با ارتش روسیه در آب‌های اقیانوس آرام نزدیک تایوان خبر داد. این مانور که از روز یکشنبه آغاز شده در نزدیکی بندر ژان جیانگ در جنوب چین در حال انجام است. بر اساس بیانیه پکن، این چهارمین گشت مشترک دریایی 2 کشور در غرب و شمال اقیانوس آرام است. طبق بیانیه وزارت دفاع چین ۲ کشور «توانایی نیروهای دریایی را برای مقابله با تهدیدات امنیتی، حفظ ثبات بین‌المللی و منطقه‌ای و تقویت مشارکت راهبردی ارتقا خواهند داد».
به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری تاس به نقل از دفتر مطبوعاتی ناوگان روسیه، ۲ کشتی از ناوگان اقیانوس آرام این کشور در رزمایش مشترک دریایی 2024 شرکت کرده‌اند. بر این اساس، خدمه این ناوگان، تمرینات و مانورهای دفاع هوایی شامل هوانوردی ضدزیردریایی، همچنین تامین مجدد در حال حرکت و آموزش امداد و نجات دریایی را انجام خواهند داد.

Page Generated in 0/0059 sec