printlogo


کد خبر: 287372تاریخ: 1403/4/27 00:00
بازگشت به بازار، تنها راه نجات پرسپولیس از‌ این شکست مفتضحانه
نه زمان مانده، نه زمین!

مهدی طاهرخانی: وضعیت امروز پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات می‌تواند از جهتی شبیه همان دیدار معروف قرمزها و استقلال خوزستان باشد، البته‌ اینکه ‌پایانش هم شبیه آن مصاف است یا نه، بستگی به توانایی‌های درویش دارد.
ناباورانه ۳ بر صفر عقب افتاده‌اند، بیش از ۷۰ دقیقه از زمان بازی گذشته و فعلا خبری از کامبک نیست. 
اگر با عینک خوش‌بینانه به داستان نگاه کنیم، می‌شود آن بازی را مثال زد و اینکه امکان تلافی گل‌های خورده وجود دارد. اگر خروج ترابی و دانیال و کیمو را آن ۳ گل به حساب بیاوریم، می‌شود‌ این بازی باخته را با برد عوض کرد اما به شرط آنکه نوع بازی کاملا تغییر کند. رضا درویش فصل گذشته و حتی فصول قبل نشان داد رابطه چندان دوستانه‌ای با ‌ایجنت‌ها ندارد. فصول قبل یحیی گل‌محمدی با تماس‌های مستقیم که با بازیکنان مورد نظر برقرار می‌کرد، ‌این ضعف را پوشش می‌داد. به عنوان مثال اگر تماس‌های مستقیم یحیی با یاسین، صادقی و چند نفر دیگر نبود، به واسطه فضای منفی‌ای که بین آنها و مدیریت شکل گرفته بود، شاید هرگز توافق شکل نهایی نمی‌گرفت. مورد مهدی لیموچی مثال بسیار روشنی است. او در ابتدا عنوان کرد تا جدایی ترابی قطعی نشود، مذاکره نمی‌کند. ۳ هفته پرسپولیس معطل ماند تا جدایی ترابی رسمی ‌شود اما بعد از آن بود که باشگاه سپاهان از طریق مورایس وارد کارزار شد و ضمانت‌های ‌این مربی به لیموچی، نقش اصلی را‌ ایفا کرد. وقتی سرمربی فصل گذشته شما می‌رود، وقتی سرمربی جدید و ناآشنا با فوتبال ‌ایران را می‌آورید، باید فکر‌ این خلأ بزرگ باشید. متاسفانه هیچ فردی در کادر فنی پرسپولیس نبود که نقش مورایس را برای قرمزها ‌ایفا کند. از ‌این رو که ‌این بازیکن اصرار زیادی در بازی در وینگر چپ داشت، ترجیح داد به سپاهان برود چون در آنجا می‌شود براحتی حریف محبی و دیگر بازیکنان شد تا رقابت با اورونوف در پرسپولیس. 
برخلاف آنچه عنوان شده، نه مدیریت باشگاه پرسپولیس و نه حتی کادر فنی‌ این تیم مایل به جذب رامین رضاییان ۳۴ ساله نبودند اما از سوی دیگر نکونام از چندماه قبل به صورت مستقیم با زکی‌پور و رامین صحبت کرد تا برنامه‌های اصلی‌اش را برای آنها شرح دهد؛ ارائه فوتبالی بر مبنای سانترهای مواج ۲ مدافع کناری رونده. خب! چه کسانی بهتر از بال‌های سپاهان؟ 
در ‌اینجا فرصت طلایی برای پرسپولیس به وجود آمده که دفاع راست مطمئن و بااستعدادی چون صالح حردانی را جذب کند. پرسپولیس در یک هفته گذشته تمام تلاشش را برای ‌این کار انجام داد اما آنها مشکل بزرگی را پیش رو دارند؛ ترس ‌این بازیکن از انتقال مستقیم به پرسپولیس. بر خلاف رامین رضاییان که به مراتب پرحاشیه‌تر و جنجالی‌تر از ‌این بازیکن کم‌سر و صداست، حردانی کماکان هراس دارد. در ‌اینجا اگر مدیریت باشگاه به هر طریقی قادر به راضی کردن اطرافیان این بازیکن شود، بدون شک پرسپولیس برد بزرگی را به دست آورده است؛ جذب یک بازیکن ۲۵ ساله که ملی‌پوش است و دست‌کم نزدیک به یک دهه می‌تواند در سطح اول فوتبال ‌ایران حضور داشته باشد؛ موردی که قطعا برای رضاییان صادق نیست.
* درویش و مشکل با پرداخت پول رضایتنامه! 
نگاهی به نقل و انتقالات یک دهه گذشته نشان می‌دهد نه تنها در ‌این برهه که به جرات در تاریخ باشگاه پرسپولیس، چنین عقب‌افتادگی‌ای در نقل و انتقالات وجود نداشته است؛ از دست دادن قطعی ۳ ستاره و جذب صفر بازیکن، آن هم در حالی که سپاهان و تراکتور بیشترین و باکیفیت‌ترین خریدهای ممکن را انجام داده‌اند و استقلال با جذب محمدحسین اسلامی، رامین رضاییان، سامان فلاح و میلاد زکی‌پور و بدون از دست دادن هیچ ستاره‌ای در حال پیشبرد اهدافش است. حال سوال از درویش ‌این است؛ چگونه می‌تواند کامبک بزند؟ در بازار داخلی و با توجه به نیازهای پرسپولیس تنها چند بازیکن وجود دارند که می‌توانند ورق را به سود قرمزها برگردانند. صالح حردانی و فرشاد احمدزاده دم‌دستی‌ها به شمار می‌روند و علی قلی‌زاده و میلاد محمدی بازیکنانی که باید پرسپولیس رضایت آنها را از باشگاه‌شان بگیرد اما واقعا درویش قادر است رضایت یک بازیکن تحت قرارداد را بگیرد؟ هرچه گذشته را ورق بزنیم، تنها به نام محمد خدابنده‌لو برمی‌خوریم و ‌این نشان می‌دهد اگر درویش قصد تغییر ‌این شکست بزرگ را به پیروزی دارد، تنها راهکارش بازی متفاوت است. زمان به سرعت در حال از دست رفتن است و او چاره‌ای ندارد جز تغییر رویه. 
اسکانس حرف اول و آخر را می‌زند. ‌اینکه فلان بازیکن برای حضور در پرسپولیس دودل است یا واهمه دارد، توجیه مناسبی برای از دست دادنش نیست. شما بازیکن و ‌ایجنتش را راضی کن، بدون شک‌ این انتقال شدنی خواهد بود. اگر باشگاه به هر طریقی بتواند آن بازیکن و اطرافیانش را راضی کند، گره باز می‌شود. بدون هزینه و ریسک مالی، هیچ موفقیتی در دسترس نیست.
اگر پرسپولیس با پول فروش عبدالکریم حسن، نتواند بازیکنی در سطح قلی‌زاده و میلاد محمدی را بخرد، آن وقت دوسر سوخت داده است. دکترین درویش که بر مبنای دادن زمان و گرفتن زمین است، تا ‌این لحظه به شکست مفتضحانه‌ای منتج شده. برای کامبک چاره‌ای نمانده جز تغییر رویه؛ شاید هم چند تعویض، چند جابه‌جایی، عوض کردن نوع حملات و دست آخر تن دادن به ریسک.
***
لیست در دسترس قرمزها
۱- علیرضا بیرانوند، مهم‌ترین بازیکن پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات  است. ‌این گلر بعد از فسخ یک‌طرفه  قراردادش با پرسپولیس با تراکتور قرارداد داخلی بسته و حتی دوشنبه شب با هواداران پرسپولیس هم خداحافظی کرد! پرونده او در کمیته تعیین وضعیت است اما به او اطمینان خاطر داده‌اند پیروز ‌این پرونده است. اما از سویی احتمال محرومیتش نیز وجود دارد و در ‌این صورت ۲ گزینه داخلی بیشتر  پیش روی قرمزها نمی‌ماند؛ محمدرضا خباری و امیر عابدزاده. باشگاه گل‌گهر شاید رضایتنامه اخباری را به‌ این سادگی‌ها ندهد اما امیر عابدزاده بازیکن آزاد است.
مشکل بزرگ امیر خروج‌هایش است و با توجه به ‌اینکه اکثر تیم‌ها بویژه استقلال نکونام در مقابله با پرسپولیس از تاکتیک سانتر و ضربات‌ ایستگاهی استفاده می‌کنند، امیر عابدزاده گزینه مطمئنی برای قرمزها نخواهد بود. اشتباه بزرگ و تاریخی درویش گنجاندن الحاقیه در قرارداد ۲ ساله بیرانوند بود و ‌این گلر که نشان داده بود همیشه به دنبال بهانه‌ای برای فسخ است، همان کار فصل قبل را تکرار کرد و گفته می‌شود برنده‌ این دادرسی خواهد بود. در صورتی که کمیته تعیین وضعیت اعلام کند فسخ قرارداد بیرانوند درست بوده، قطعا ادامه حضور رضا درویش در پرسپولیس به خطر خواهد افتاد. او براحتی از بیرانوند بازی خورد.
۲- پرسپولیس چند نوبت با  گئورگی گولسیانی صحبت کرده و قصد مدیریت، تمدید به هر قیمتی با ‌این مدافع گرجستانی است. اگر باشگاه در مذاکرات موفق نباشد، گزینه جانشین  او  احتمالا مرادمند است. البته عده‌ای می‌گویند مرادمند جانشین علی نعمتی می‌شود. 
۳- صالح حردانی کماکان در حال سبک و سنگین کردن پیشنهاد پرسپولیس است. او شخصیت آرام و محافظه‌کاری دارد. ماندنش در استقلال بسیار بعید است، چون در ‌این صورت  ذخیره ثابت رامین رضاییان خواهد شد. البته گفته می‌شود ‌ایوب العمود مراکشی که دفاع راست است، اولین خرید رسمی ‌قرمزهاست که آنها نمی‌خواهند قبل از پایان مذاکره با حردانی از او به واسطه هم‌پست بودن با حردانی  رونمایی کنند.  
۵- عبدالکریم حسن معمای بزرگ پرسپولیس است. اگر باشگاه‌های قطری نخواهند با خواسته مالی پرسپولیس موافقت کنند، کیمو  قطعا  مجبور به ماندن می‌شود اما اگر موافقت کنند پرسپولیس با پول فروش‌ این قطری، سراغ یحیی عطیه‌الله مراکشی می‌رود. دفاع چپ بسیار سرحال و رونده باشگاه سوچی روسیه قیمت رضایتنامه را بسیار  بالا اعلام کرده و تنها راه توافق، انتقال قرضی است. اگر پرسپولیسی‌ها  یحیی عطیه‌الله را جذب کنند، بهترین خرید فصل را انجام داده‌اند اما با توجه به قیمت بالا بعید است ‌این مراکشی فوتبال‌بلد به تور درویش بیفتد!
۶- فرشاد احمدزاده مدت‌هاست قصد بازگشت دارد. سپاهانی‌ها تا چند روز قبل با توجه به خریدهای پرتعداد جدید، موافق جدایی فرشاد احمدزاده بودند اما بعد از نامه درخواست پرسپولیس، شروع به بالا بردن رقم درخواستی کرده‌اند. به نظر می‌رسد مدیران ۲ تیم روی عدد ۱۵ میلیارد تومان توافق کنند تا ‌این وینگر جانشین مهدی ترابی شود.
۷- علی علیپور حدود ۶ ماه تمام در هر مصاحبه‌ای از تمایلش برای بازگشت به پرسپولیس حرف می‌زد اما حالا برایش مسائل مالی اولویت پیدا کرده و می‌گوید با رقم مورد نظر درویش پیراهن‌ این تیم را نمی‌پوشد. گفته شده یک تیم در لیگ ترکیه و تراکتور رقبای اصلی پرسپولیس برای جذب ‌این مهاجم شمالی هستند.
علیپور نهایت تا پایان هفته جواب نهایی‌اش را می‌دهد. البته چند منبع نزدیک به استقلال هم عنوان کردند جواد نکونام هم علیپور را می‌خواهد.

 


Page Generated in 0/0635 sec