printlogo


کد خبر: 287384تاریخ: 1403/4/27 00:00
اخبار

وزیر راه و شهرسازی: 
توسعه روابط با همسایگان در صدر برنامه‌های دولت سیزدهم
 وزیر راه و شهرسازی توسعه روابط با همسایگان را در صدر برنامه‌های دولت سیزدهم دانست و اعلام کرد: رشد ترانزیت و تجارت با همسایگان خود گواه این رویکرد استراتژیک بود.
مهرداد بذرپاش در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با اشاره به بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران نوشت: یکی از کارهایی که شهید جمهور و دکتر مخبر مرتب از بنده به عنوان رئیس کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان دنبال می‌کردند، همین موضوع بود که محقق شد.
 وی افزود: توسعه روابط با همسایگان در صدر برنامه‌های دولت بود و رشد ترانزیت و تجارت با همسایگان خود گواه این رویکرد استراتژیک بود.
 بذرپاش پیش از این گفته بود: مجموع ترانزیت کشور در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل ۸۹ درصد رشد داشته و حجم ترانزیت در سال گذشته به 16.34 میلیون تن رسید. در 3 ‌ماه ابتدایی۱۴۰۳ این رشد با شتاب بیشتری ادامه یافت و در این مدت رشد ۶۹ درصد ترانزیت جاده‌ای و رشد ۵۵ درصدی کل ترانزیت را نسبت به ۳ ماه نخست۱۴۰۱ تجربه کردیم.
 گفتنی است  وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد در پی مذاکرات انجام شده سفارت این کشور در تهران در تاریخ ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۴ (۲۵ تیر ۱۴۰۳) در مکانی جدید فعالیت خود را از سر گرفت.
 بر اساس بیانیه این وزارتخانه، سفیر و کارکنان دیپلماتیک فعلی جمهوری آذربایجان به ایران بازگشته‌اند.
***
تأمین ارز بخش‌های مختلف اقتصادی از ۲۰ میلیارد دلار گذشت
 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: در 3 ماه نخست امسال درآمدهای ارزی کشور به 25.5 میلیارد دلار رسید. در این مدت تراز تجاری کشور معادل 51.3 درصد نسبت به مقطع مشابه سال گذشته افزایش یافته است.
 تحولات بازرگانی خارجی نشان می‌دهد در 3 ماه نخست امسال صادرات نفتی و غیر نفتی کشور به ۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با صادرات ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری مدت مشابه سال گذشته 4 میلیارد دلار (۱۸.۶ درصد) افزایش یافته است.
 گفتنی است تراز تجاری کشور نیز در 3 ماه ابتدایی سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افزایش 51.4 درصدی، از 7.4 میلیارد دلار به 11.2 میلیارد دلار رسیده است.
 همچنین مطابق آمارها، از ابتدای سال جاری تا ۲۴ تیر بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شد که سهم دارو و تجهیزات پزشکی از تامین ارز یک میلیارد دلار بوده است.
***
دولت چهاردهم دیپلماسی اقتصادی دولت قبل را تمام کند
 رئیس اتاق مشترک ایران و عراق درباره دیپلماسی اقتصادی دولت چهاردهم گفت: حضور ما در بریکس، شانگهای، اوراسیا و اکو بسیار خوب است و بر اساس این مقدمات باید کارهایی را که در دولت قبل نیمه‌تمام ماند نهایی کنیم.
 یحیی آل‌اسحاق درباره اولویت‌های دولت چهاردهم در بعد اقتصادی و ارتباط با همسایگان اظهار کرد: باید بر اساس اصول مقام معظم رهبری با دنیا تعامل داشته باشیم.  وی افزود: ما چاره‌ای نداریم و باید بر اساس منافع و عزت خود با دیگران تعامل داشته باشیم.
 آل‌اسحاق ادامه داد: در اساسنامه ارسالی از سوی آقای پزشکیان، مسیر به ‌صراحت و روشنی مورد اشاره بوده است تا کاملاً در چارچوب اصول جمهوری اسلامی و فرمایشات رهبری باشد.  وی افزود: باید بر اساس الزامات خود حرکت کنیم.
 آل‌اسحاق با اشاره به آماده‌سازی مقدمات تعامل با دنیا از سوی جمهوری اسلامی گفت: حضور ما در بریکس، شانگهای، اوراسیا و اکو بسیار خوب است و بر اساس این مقدمات باید کارهایی را که در دولت قبل نیمه‌تمام ماند، نهایی کنیم. روابط پولی، بانکی و ارزی نیمه‌کاره است و دولت باید اینها را نیمه‌کاره رها نکند؛ همچنین بریکس الزاماتی دارد و دولت فعلی باید محتوای آن را اجرایی کند.
 وی گفت: باید با دنیا تعامل داشته باشیم و دست به واردات و صادرات بزنیم، لذا باید الزامات عملی این کار را جزو اولویت‌ها در نظر گیریم. آل‌اسحاق با اشاره به اهمیت مسائل منطقه‌ای گفت: پزشکیان اعلام داشته به ‌جای تعارضات، باید تعامل داشته و حوزه اقتصاد را در زمینه تجارت توسعه دهیم و کشورها نیز باید متوجه این مساله باشند و رئیس‌جمهور نیز این مهم را باید عملیاتی کند.
 وی تصریح کرد: برخی اولویت‌ها نیز مصداقی و شامل روابط بانکی است و تعهدات ارزی و چگونگی تعاملات نیز باید در نظر گرفته شود و دولت باید در پی حل این قضایا باشد؛ ضمن اینکه اصول جمهوری اسلامی را نیز باید در نظر گیرد.
 آل‌اسحاق گفت: همه دست‌اندرکاران حوزه اقتصاد باید وحدت نظر داشته و از دیپلماسی اقتصادی همگن پیروی کنند و الا تعارضات اجازه به ‌نتیجه ‌رسیدن را نمی‌دهد.
***
رشد ١٦ درصدی مصرف برق در روز جمعه
مدیرعامل شرکت توانیر گفت: میزان تقاضای مصرف برق کشور در روز جمعه ۲۲ تیر ٧٢ هزارو ۲۰۸ مگاوات ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ هزار مگاوات افزایش معادل ١٦ درصد رشد را نشان می‌دهد.
 مصطفی رجبی‌مشهدی تصریح کرد: برای یک روز تعطیل جمعه تقاضای ٧٢ هزار و ۲۰۸ مگاواتی عدد بی‌سابقه‌ای است.
 وی افزود: میزان تقاضای مصرف برق در روز جمعه سال گذشته ٦٢ هزار و ٧٢ مگاوات ثبت شده که در مقایسه با امسال ۱۰ هزار مگاوات افزایش را نشان می‌دهد.
 سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه 10 هزار مگاوات عدد بسیار بزرگی است، گفت: این میزان معادل مصرف استان پهناور خوزستان در کشورمان است.

Page Generated in 0/0056 sec