printlogo


کد خبر: 287412تاریخ: 1403/4/28 00:00
از سوی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه هیأت دولت
نقشه راه توسعه فناوری وزارت راه و شهرسازی رونمایی شد

امروز پیشرفت فناوری برای غلبه بر مشکلات گسترش راه‌های کشور مورد توجه ویژه وزارت راه و شهرسازی است؛ افزایش رقابت در بازارهای جهانی، محدودیت منابع، پیچیدگی و اهمیت یافتن شایستگی‌های علمی و فناورانه به‌عنوان مهم‌ترین تغییرات محیطی در عدم گسترش راه‌های کشور مطرح می‌شوند، لذا برنامه‌ریزی یکپارچه در سطح ملی برای مدیریت فناوری‌ها در این راستا اهمیت می‌یابد و با توجه به نیاز و توان جوامع، برنامه‌ریزی برای افزایش کارایی و هدفمندسازی دستیابی به فناوری‌ها، همچنین مدیریت یکپارچه و حداکثرسازی برای دستیابی به این منافع باید از برنامه‌ای مدون استفاده کرد.
در همین راستا وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه هیات دولت از نقشه راه توسعه فناوری وزارت راه و شهرسازی با ۳۲ راهبرد و ۱۰۵ سیاست رونمایی کرد.
مهرداد بذرپاش درباره این سند اظهار کرد: استقرار فناوری در دستگاه‌ها و تهیه نقشه فناوری کشور یکی از دستورات رئیس‌جمهور شهید بود که با محوریت مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی، نقشه راه توسعه فناوری وزارت راه و شهرسازی تهیه و تدوین شد.
وی افزود: با توجه به اهمیت بخش مسکن و حمل‌ونقل در پیشرفت کشور و لزوم استقرار فناوری در وزارت راه و شهرسازی، نقشه راه توسعه فناوری وزارت راه و شهرسازی در سطح راهبردی، به عنوان چارچوبی برای تهیه و تدوین برنامه‌های عملیاتی توسعه فناورانه وزارت راه و شهرسازی تهیه و تدوین شد.
وی توضیح داد: این نقشه راه دربرگیرنده ۳۲ راهبرد است و ذیل این راهبردها مجموعا شامل ۱۰۵ سیاست می‌شود. 
بذرپاش گفت: از محورهای راهبردی توسعه فناورانه می‌توان به رشد درون‌زا و توجه به فناوری‌های تولید داخل، شفافیت و پاسخگویی، تعامل و مشارکت، بهره‌وری و در نهایت افزایش رضایت شهروندان اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه نقشه راه توسعه فناوری شامل اهداف کلان فناورانه در ۶ بعد اقتصاد فناورانه، سرمایه انسانی، ساختار، محیط، حکمرانی و عملیات فناورانه است، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف این سند، ارتقای بهره‌وری و حکمرانی در وزارت راه و شهرسازی بر محور فناوری و دانش، همچنین بهبود سطح و کیفیت عملیات و اجرا است.
فرآیند حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در وزارت راه و‌شهرسازی کلید خورد
وی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: صندوق توسعه و فناوری در بخش مسکن و ساختمان، همچنین در بخش حمل‌و‌نقل به صورت غیردولتی تأسیس و سرمایه اولیه برای آن دیده شد و فرآیند حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در این 2 بخش آغاز شده است.
وی با اشاره به فعالیت ۱۰ شرکت صنعتی‌سازی مسکن در نهضت ملی مسکن تصریح کرد: یکی از این شرکت‌ها در استان البرز به صورت صنعتی‌سازی در حال فعالیت است، همچنین در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان پرینتر سه‌بعدی ساخت مسکن در حال ساخت است. بذرپاش با اشاره به برنامه کاهش حوادث جاده‌ای که در این وزارتخانه در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: این موضوع با معاونت علمی و فناوری آغاز شده و اثرات آن در راهداری‌ها مشاهده می‌شود.
وی در ادامه تصریح کرد: در چند روز آینده ۴۰ کیلومتر باقیمانده از ۱۱۰ کیلومتر دوخطه شدن قطعه بعدی خط اهواز به اندیمشک به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان افتتاح خواهد شد که ۷۰ کیلومتر آن توسط رئیس‌جمهور شهید افتتاح شده بود تا این مسیر به شبکه ریلی کشور اضافه شود.
ترمینال دوم فرودگاه رامسر و ترمینال ایلام به بهره‌برداری می‌رسد
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین در روزهای آینده ترمینال دوم فرودگاه رامسر و ترمینال ایلام به بهره‌برداری خواهند رسید که سبب می‌شود شبکه فرودگاهی ما در شمال و جنوب و غرب کشور توسعه یابد.
بذرپاش با اشاره به بازگشت ۸۷ هزار نفر از زائران حج به کشور گفت: بار اصلی جابه‌جایی زائران برعهده سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی بود که جای قدردانی دارد. همچنین شرکت فرودگاه‌های کشور برای نخستین‌ بار از چند فرودگاه کشور عملیات اعزام و بازگشت زائران را انجام دادند که باید از همه آنها قدردانی کرد.
وی درباره بازگشایی سفارت آذربایجان در دولت سیزدهم اظهار داشت: به دلیل مشکلی که در یک و نیم سال گذشته رخ داده بود، این سفارت تعطیل شده بود. بر همین اساس یکی از کارهای اصلی ما در کمیسیون مشترک همکاری ایران و آذربایجان، بازگشایی این سفارت بود که با پیگیری‌های انجام‌شده این سفارت بازگشایی شد.
احداث گذرگاه دوم ترانزیتی با  جمهوری آذربایجان
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقداماتی که در حوزه ترانزیتی با کشور آذربایجان انجام شده است، یادآور شد: احداث گذرگاه دوم ترانزیتی با کشور آذربایجان سبب رشد قابل توجهی در بخش تجارت و ترانزیت کالا شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل در ترانزیت کالا در بخش جاده‌ای رشد ۷۰ درصدی را شاهد هستیم.
بذرپاش خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه هفتم که صادرات ۱۶ میلیون تن کالا به صورت ترانزیت هدف‌گذاری شده است، اگر این مسیر ادامه یابد، صادرات کالا از ۲۰ میلیون تن هم عبور خواهد کرد و یک رکورد تازه در ترانزیت کالا در کشور ثبت می‌شود.

Page Generated in 0/0059 sec