printlogo


کد خبر: 287421تاریخ: 1403/4/28 00:00
اعتراف اسرائیل در دهمین ماه جنگ

محمد‌مهدی تقوی: اعتراف ارتش رژیم صهیونیستی به کمبود تانک و مهمات آن هم در میانه جنگ همه‌جانبه با گروه‌های مقاومت اسلامی فلسطینی در نوار غزه از مهم‌ترین اخبار چند روز اخیر مرتبط با این جنگ است.
۱- اسرائیل بنا بر دکترین قدیمی و پایه‌ای «بن‌گورین» (اولین نخست‌وزیر این رژیم) هیچگاه نباید وارد یک جنگ طولانی می‌شد و شاید کسی هم فکرش را نمی‌کرد این جنگ تا این حد طولانی شود. این اعتراف سخت ارتش صهیونیستی، خط بطلان دیگری بود بر تبلیغات و پروپاگاندای ۵۷ ساله این رژیم مبنی بر اینکه ارتش آن، چهارمین ارتش دنیاست. صهیونیست‌ها بویژه پس از جنگ 6 روزه در سال 1967 که طی آن ارتش‌های ۳ کشور قدرتمند عربی (مصر، سوریه و اردن) را طی فقط 6 روز شکست دادند، اینطور در رسانه‌ها و افکار عمومی جهان جا انداختند که ارتش اسرائیل شکست‌ناپذیر است. هرچند دروغ بودن این ادعا بارها (از سال 2000 به بعد که مجبور به خروج از جنوب لبنان شدند) محرز شده اما اعتراف اخیر آن هم نه در برابر یک یا چند ارتش کلاسیک و قدرتمند، بلکه در برابر ۲ گروه فلسطینی حماس و جهاد اسلامی با کمترین امکانات در گستره‌ای به اندازه نوار غزه نشان داد تل‌آویو بدون حمایت بزرگ‌ترین پشتیبان خود ایالات متحده تا چه حد آسیب‌پذیر و ناتوان است. البته نباید منکر توانمندی این رژیم در حوزه‌های صنعتی و طراحی سلاح شد اما مهم‌تر از همه اینها -بویژه در میانه جنگ - توان پشتیبانی و لجستیک و تامین تجهیزات و نیروی انسانی است که اسرائیل در هر دوی آنها با مشکل اساسی مواجه شده است.
در زمینه تامین نیروی انسانی که بارها اعلام شده ارتش این رژیم نیازمند سربازان جدید است تا بار جنگیدن مداوم از روی دوش نیروهای احتیاط فعلی برداشته شود. به گفته «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم، ارتش اسرائیل برای ادامه جنگ در غزه نیاز فوری به لااقل ۱۰ هزار سرباز اضافه دارد و نیمی از این نیاز را می‌تواند از جامعه ارتدکس (حریدی) اسرائیل تامین کند اما مذهبی‌ها به هیچ وجه حاضر نیستند وارد خدمت سربازی در ارتش شوند و همین باعث شده نیروهای جنگنده حاضر در ارتش بویژه نیروهای احتیاط که طی این 9 ماه بیش از توان خود در خدمت مانده‌اند، بشدت به ادامه این وضع معترض باشند و فرماندهان ارتش را با چالش‌های فراوان مواجه کنند.
طی روزهای گذشته، دادگاه عالی رژیم صهیونیستی به اتفاق آرا به عدم تمدید معافیت مردان ارتدکس که در سن خدمت هستند رای داد اما دولت اسرائیل به دلیل وجود ۲ حزب مذهبی در درون دولت جرأت اجرای آن را ندارد و از فراخواندن نیروهای مذهبی به ارتش خودداری می‌کند.
۲- در زمینه تجهیزات نیز اوضاع آنطور که ارتش اعتراف کرده به بدی نیروی انسانی است. توان زرهی ارتش اسرائیل در جریان جنگ 9 ماهه بشدت تحلیل رفته و ستون فقرات نیروهای پیاده ارتش از این جهت با مشکل مواجه شده است، به طوری که مجبورند از تانک‌های مرکاوای نسل‌های قبل که در حالت عادی منقضی از خدمت محسوب می‌شوند استفاده کنند. به لحاظ تامین مهمات نیز اسرائیل به هیچ وجه امکان لجستیک در این مدت طولانی را ندارد.
در این ۹ ماه، این آمریکایی‌ها بودند که بارها و بارها انبارهای مهمات این رژیم بویژه در حوزه هوایی را شارژ کردند و الا نتانیاهو خیلی زودتر از این مجبور بود به پایان جنگ آن هم با نتیجه‌ای فضاحت‌بار تن دهد.
۳- در طرف مقابل اما گروه‌های فلسطینی با کمترین خلل در روند مبارزه مواجهند.
این گروه‌ها به‌رغم همه مشکلات و ترور برخی فرماندهان، همچنان توانسته‌اند ساختار خود را حفظ و مهمات‌شان را که تامینش برای آنها ۱۰۰۰ برابر سخت‌تر از طرف مقابل است، بخوبی مدیریت کنند.
بعد از گذشت 9 ماه از جنگ، رزمندگان مقاومت اسلامی فلسطین همچنان مشغول شکار تانک‌ها، نفربرها و لودرهای نظامی ارتش اسرائیل هستند و تاکنون توانسته‌اند بیش از 680 نفر از سربازان اسرائیل را هم بکشند که این آمار برای جامعه صهیونیست قابل تحمل نیست.
یادمان باشد حماس همچنان برگ برنده اسرای اسرائیلی را هم که تعدادشان ۱۵۰ نفر است در دست دارد و همین مساله فشاری مضاعف بر رژیم وارد کرده است. با این تفاسیر، اسرائیل ادعا دارد جنگ را در شمال فلسطین اشغالی و جنوب لبنان نیز آغاز خواهد کرد اما حالا با این اعتراف ارتش باید دید آیا این توان اصلا در اسرائیل وجود دارد که به جنگ نیروهای تازه‌نفس حزب‌الله آن هم در جنوب لبنان برود که در هیچ زمینه‌ای قابل مقایسه با توان فلسطینی‌ها در نوار غزه نیستند؟
علامه «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان در آخرین سخنرانی خود به این اعتراف ارتش اسرائیل اشاره کرده و گفته است اگر وارد جنوب لبنان شوید، دیگر چیزی به عنوان کمبود تانک نخواهید داشت؛ چون تانکی برای‌تان باقی نمی‌ماند!

Page Generated in 0/0065 sec