printlogo


کد خبر: 287424تاریخ: 1403/4/28 00:00
اعلام همبستگی جهان عرب با مردم بی‌دفاع فلسطین در عاشورای حسینی پیامی مهم برای حاکمان‌شان است
شیعیان داغدار کربلا و غزه

امسال عاشورای حسینی بویژه در کشورهای عرب و مسلمان به عرصه‌ای برای یادآوری این حقیقت مسلم بدل شد که «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا». مراسم عاشورای امسال نخستین فرصت برای احیای مکتب سیدالشهدا در قالب کارزار مقاومت در برابر یزیدیان زمان با جامه‌های اسرائیلی بود. مشارکت میلیون‌ها نفر در موکب‌ها و راهپیمایی‌های عظیم عاشورایی همراه با زنده کردن داغ مسلمانان مظلوم غزه، بزرگ‌ترین پیامی بود که جهان عرب برای حاکمان عمدتا دست‌نشانده و در تقلای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی فرستاد. در حالی که 10 ماه از آغاز جنگ و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان بی‌دفاع و تحت محاصره در نوار غزه می‌گذرد، حتی محدودیت‌های شدیدی که توسط برخی شیخ‌نشین‌های سازشکار خلیج‌ فارس مانند بحرین برای ممانعت از حضور عاشقان امام حسین در  مراسم عاشورا ایجاد شده بود، نتوانست جلوی اعلام همبستگی آنها با مردم غزه را بگیرد. در عین حال صدها هزار زائری که از گوشه و کنار جهان در 10 روز اول محرم وارد کربلای معلی شدند، رسالت دینی و انسانی خود برای یاد کردن از مظلومیت فلسطین را که پاره تن اسلام است در کنار ذکر مصیبت کاروان اهل بیت(ع) فراموش نکردند. دهم محرم در عراق و شام یک روز پس از ایران فرا رسید و با چهارشنبه 27تیر مصادف شد. به گفته نصیف الخطابی، استاندار کربلا یک طرح امنیتی و خدماتی ویژه برای پذیرایی از زائران به منظور برگزاری هرچه بهتر مراسم دیروز عاشورای حسینی اجرا شد. مثنی الطالقانی، سخنگوی فرودگاه بین‌المللی نجف نیز اعلام کرد این فرودگاه در این دوره شاهد بیش از 606 پرواز از مقاصد مختلف بوده و تعداد مسافران در پروازهای ورودی به 71106 نفر و تعداد مسافران در پروازهای خروجی به 64704 نفر رسیده است. در بیروت نیز از صبح چهارشنبه، لبنانی‌ها راهپیمایی‌های گسترده‌ای را در این شهر شیعه‌نشین و حومه‌‌های جنوبی‌اش بویژه ضاحیه و روستاهای جنوب و بقاع برای بزرگداشت مراسم عاشورا ترتیب دادند. 
راهپیمایی گسترده لبنانی‌ها در مراسم عاشورای امام حسین(ع) که با سخنرانی تاریخی سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله همراه بود، موجب نگرانی صهیونیست‌ها شد. رسانه‌های عبری اعلام کردند در حالی که اسرائیلی‌ها در جبهه شمالی فلسطین اشغالی، از ترس موشک‌های حزب‌الله خانه‌های خود را تخلیه و فرار کرده‌اند، لبنانی‌ها در جنوب این کشور برای برگزاری مراسم عاشورا به بیرون می‌آیند. در همین حال شرکت‌کنندگان در عزاداری عاشورای ضاحیه جنوبی بیروت اعلام کردند این مراسم یک پیروزی برای مظلومان جهان بویژه فلسطینی‌هایی است که از تجاوزات وحشیانه اسرائیل در نوار غزه رنج می‌برند. عزاداران لبنانی با برافراشتن پرچم‌های لبنان، فلسطین و محور مقاومت، شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر دادند. در یمن مردم مبارز در استان‌های صنعا، صعده و تعدادی از شهرهای تحت کنترل دولت نجات ملی، مراسم روز سه‌شنبه عاشورای حسینی را همان ‌قدر باشکوه برگزار کردند که راهپیمایی‌های بزرگ هفتگی‌شان از زمان آغاز نبرد توفان الاقصی را برای همبستگی با مردم غزه و اعلام حمایت خود از آنها برگزار می‌کنند. انقلابیون یمنی در این تظاهرات‌ها به مردم فلسطین اطمینان دادند یمن از هیچ تلاشی برای حمایت از آنها در برابر جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی دریغ نخواهد کرد. یمنی‌ها همچنین با سر دادن شعارهایی با مضمون آزادگی همانند «هیهات منا الذله» مواضع سست و خائنانه برخی رژیم‌های عربی در برابر جنایت‌های ضد بشری‌ای را که اشغالگران صهیونیست علیه مردم بی‌دفاع غزه مرتکب می‌شوند محکوم و بر پایبندی به موضع خود در حمایت از مردم غزه، مقابل جنایتکاران صهیونیست تاکید کردند. در سوریه نیز مردم در حرم زینبیه(س) در جنوب دمشق، همچنین حرم حضرت رقیه(س) و زیارتگاه امام زین‌العابدین(ع) در مسجد اموی در قلب دمشق، عاشورای امام حسین(ع) را به عزا نشستند. در بحرین، جزیره شیعه‌نشین جنوب خلیج‌ فارس با وجود محدودیت‌های شدیدی که رژیم آل‌خلیفه در برگزاری مراسم عزاداری محرم ایجاد کرد اما عاشقان امام حسین‌(ع) با شرکت در راهپیمایی عاشورا، جنایات رژیم اشغالگر در نوار غزه را محکوم کردند و خواستار پایان دادن به روند سازش با جنایتکاران صهیونیست 
شدند. شرکت‌‌کنندگان در این راهپیمایی که به رهبری علما برگزار شد، در مرکز منامه، پرچم رژیم اشغالگر را زیر پا گذاشتند. 
در شهرهای شیعه‌نشین عربستان بویژه مدینه، مکه، قطیف، احسا و العوامیه نیز هزاران نفر از شهروندان در میان تدابیر شدید امنیتی در مراسم راهپیمایی عاشورای حسینی شرکت کردند. 
داعش مسؤول حمله تروریستی به عزاداران حسینی در عمان
تشکیلات تروریستی داعش مسؤولیت حمله تروریستی به حسینیه‌ای در عمان در شب تاسوعای حسینی را بر عهده گرفت. به گزارش روسیاالیوم، این تشکیلات تروریستی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد 3 عنصر مسلحش، شامگاه دوشنبه به سمت محل عزاداری شیعیان در مسجد امام علی(ع) در منطقه الوادی الکبیر واقع در حومه مسقط پایتخت حمله کردند. پیش‌تر خبرگزاری عمان گزارش داده بود تعداد قربانیان این حمله تروریستی به 6 شهید و 28 مجروح افزایش یافته که اغلب پاکستانی‌تبار هستند. یک نیروی پلیس نیز در میان کشته‌شدگان است. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به حادثه تیراندازی در مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) در مسقط این اقدام اختلاف‌برانگیز را محکوم و حمایت جمهوری اسلامی ایران از سلطنت و مردم عمان در برابر جریان‌های تفرقه‌افکن را اعلام کرد. وزارت خارجه پاکستان نیز این حادثه تروریستی را محکوم کرد. این نخستین حمله تروریستی گروهک داعش در سلطان‌نشین عمان محسوب می‌شود. 

Page Generated in 0/0051 sec