printlogo


کد خبر: 287428تاریخ: 1403/4/28 00:00
در نشست رسانه‌ای پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر عنوان شد
احیای جشنواره کوثر پس از 15 سال

گروه فرهنگ و هنر: نشست رسانه‌ای پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر روز گذشته  با حضور مدیران این رویداد سینمایی و اهالی رسانه با اجرای دکتر مهدی طهماسبی در سالن شهید رسول‌زاده برگزار شد.
در ابتدای این نشست فرحروز فاتحی، رئیس پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر و مدیرعامل بنیاد آیه‌های ایثار با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی حضور زنان را با بر عهده گرفتن نقش‌های فرهنگی در جامعه شاهد هستیم، گفت: امروز شاهد رویش‌های بسیار خوبی در انقلاب هستیم و شرایط زنان، آزادی و حضور آنها نسبت به پیش از انقلاب رشد چشمگیری داشته است. امروزه زنان ما به صورت آزادانه در حال کار و فعالیتند و در دانشگاه به صورتی چشمگیر مشغول کار هستند. 
وی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌هایی که ما را به مقصود خود می‌رساند، موضوع سینماست. در ایام دفاع‌مقدس رزمنده‌ها بیشتر دیده می‌شدند و به همین دلیل در ابتدا عمده فیلم‌های دفاع‌مقدس به مقوله ایثار و شهادت اختصاص داشت ولی امروزه به نقش زنان نیز توجه شده اما آنچه اتفاق افتاده کافی نیست و باید به نقش زنان در لایه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی توجه شود. به منظور پاسداشت زنان ایثارگر، جشنواره فیلم کوثر را در بنیاد آیه‌های ایثار و تلاش پیگیری کردیم. یکی از خلأهای موجود در مقوله زنان، بحث سینما است. باید نقش زنان ایثارگر به شکل ویژه در دوران انقلاب و دفاع‌مقدس بررسی شود. متاسفانه تاکنون نسبت به موضوع زن در سینما توجه جدی نشده است، در حالی که این قشر از جامعه در دوران انقلاب و پس از آن نقش زیادی داشتند.
فاتحی ادامه داد: مقام معظم رهبری سال ۹۱ پیامی را در قالب کنگره‌ای برای زنان ارسال و نقش زنان ایثارگر را به عنوان الگوی نه شرقی و نه غربی و در قالب الگوی سوم زن تمدن‌ساز ارائه کردند. جهان امروز تشنه ارائه الگوهای تازه است و به عنوان مثال در حمایت از غزه، زنان نقشی پیشتازانه بر عهده دارند. در دنیا برای هر مقوله فرهنگی ابتدا فیلمی ساخته می‌شود تا جریان‌های مختلف افکار مردم را مطابق خواسته‌های خود جهت‌دهی کنند. بر همین اساس باید به سینما توجه کافی داشته باشیم و بنیاد آیه‌های ایثار و تلاش به این مقوله به صورت جدی توجه دارد.
وی در ادامه عنوان کرد: رهبری سال گذشته فرمودند باید برای حضرت خدیجه(س) در شعر کاری صورت گیرد و ما فراخوانی را منتشر کردیم و مجموعه شعری با همکاری دکتر قزوه منتشر شد. در این مسیر سازمان‌های دولتی و غیرانتفاعی نیز همراه ما بوده‌اند. این بنیاد با اعضای خود که از خانواده‌های ایثارگران هستند و جمعی ۲۵۰۰ نفره را تشکیل می‌دهند، به صورت جهادی و انقلابی به مسیر خود ادامه می‌‌دهد.
در ادامه فرهاد قائمیان، رئیس هیات داوران پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر گفت: بخشی از بار سنگین رویدادهای فرهنگی - هنری این سرزمین بر دوش اهالی رسانه است و به همین دلیل از همه آنان سپاسگزارم. جشنواره فیلم کوثر پس از 15 سال مجدد در حال شکل‌گیری است و این رویداد باید بسیار زودتر از اینها برگزار می‌شد. این جشنواره به همت خانم فاتحی و آقای باکیده شروع به کار کرده است و در این مدت شاهد تلاش‌های این عزیزان برای برگزاری این جشنواره به صورت گسترده و در سطح بین‌المللی بودم.
قائمیان افزود: این رویداد به نام حضرت فاطمه زهرا شکل گرفته است و افتخار می‌کنم که در این جشنواره حضور دارم. در این ایام تلاش کردیم با نام حضرت فاطمه و حضرت زینب کبری این جشنواره را پیش ببریم و اهداف این ۲ بزرگوار را به صورت وسیع و به شکلی تصویری ارائه کنیم.
این هنرمند یادآور شد: تصویر در سینما مهم‌ترین عامل برای شناخت اهداف این ۲ بزرگوار و سیره ائمه است و امیدوارم این اقدام را در سال‌های بعد نیز به صورت گسترده‌تری انجام دهیم. باید تلاش کنیم اهداف نهضت امام حسین(ع) به صورت شفاف‌تر به نسل جوان ارائه شود و در این زمینه عزاداری‌ها برای ما بسیار عزیز و مهم است اما نیاز است در کنار آن اهداف حضرت را هم بازنمایی کنیم. 
قائمیان با بیان اینکه فعالیت بانوان در عرصه سینما ‌دارای اهمیت بسیاری است، ادامه داد: پشتوانه جامعه ما بانوان هستند و باید در فیلم‌های دفاع‌مقدس به جایگاه زنان به صورت ویژه پرداخته شود، چرا که شهدا و بزرگانی که در دفاع‌مقدس جانفشانی کردند، کار خود را به واسطه پشتوانه‌ای همچون بانوان این سرزمین انجام دادند. 
قائمیان در ادامه بیان کرد: در کنار این بزرگان در هیات انتخاب و داوری بسیار آموختم و شاهد دقت و حساسیت آنها در فرآیند انتخاب‌ها بودم. یادی کنیم از حرکت اسرا به سمت شام در این روز و بدانیم در این راه سختی‌های بسیار زیادی کشیده شده و تا امروز نیز حرکت و اهداف نهضت بزرگ حسینی پابرجا بوده و امروز می‌توانیم خود را از یاران امام حسین(ع) بدانیم.
در ادامه ناصر باکیده، دبیر پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر، ضمن عرض تسلیت ایام عزاداری ماه محرم گفت: حضور خانواده معظم شهدا در این نشست باعث افتخار است و امیدوارم به برکت نفس و روح شهدا بتوانیم گام‌‌های موثری را در راه اهداف آنان برداریم. این اتفاق از صدر اسلام تا امروز ادامه داشته است و نقطه تعالی آن واقعه عاشورا محسوب می‌شود. نهضت انقلاب اسلامی نیز در ادامه این جریان عظیم محسوب می‌شود که در ادامه اهداف جشنواره کوثر بر مبنای آن ادامه یافته است. 
باکیده خاطرنشان کرد: این بحث‌ها در دانشگاه‌های فرهنگی کشور از جمله دانشگاه الزهرا مطرح شد و رسانه‌هایی در قبال این موضوع با ما همکاری داشتند. برای ترسیم الگوی زن سوم تمدن‌ساز نباید صرفا به برگزاری جشنواره اتکا شود و در برنامه ما، مجموعه فعالیت‌های فرهنگی برنامه‌ریزی شد و در نشستی تخصصی میزبان بانوان بودیم و راهبردهای این موضوع مورد موشکافی قرار گرفت. جشنواره میدان رقابت توأم با رفاقت است و تلاش کردیم آسیب‌های سینما در ارتباط با موضوعی را که دنبال می‌کردیم مورد بررسی قرار دهیم.

Page Generated in 0/0053 sec