printlogo


کد خبر: 287430تاریخ: 1403/4/28 00:00
وزیر راه و شهرسازی: شرکت‌های هواپیمایی چنانچه از قیمت‌گذاری بلیت سفر اربعین تبعیت نکنند، اجازه پرواز به آنها داده نمی‌شود
پروازهای اربعین با نرخ دولتی

گروه اجتماعی: هرچند میلیون‌ها زائر برای شرکت در مراسم معنوی راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی با شکوه و عظمت خاصی طی این روزها و هفته‌های پیش رو با پای پیاده از مرزهای ششگانه وارد عراق می‌شوند اما برخی زائران که قصد دارند به صورت هوایی به زیارت اربعین مشرف شوند، در پی آزاد‌سازی قیمت بلیت هواپیما و افزایش قابل توجه نرخ آن، برای تهیه بلیت با مشکل رشد بالای قیمت مواجه خواهند شد. این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی دیروز از تعیین نرخ دولتی برای پرواز‌های اربعین امسال خبر داد و تاکید کرد شرکت‌های هواپیمایی موظف به رعایت این نرخ هستند. 
البته وزارت راه و شهرسازی بر اساس رای دیوان عدالت اداری از حیث قانونی اجازه نرخ‌گذاری بلیت هواپیما را ندارد اما این وزارتخانه در راستای دفاع از حقوق زائران اربعین قرار است از اختیارات خود در سازمان هواپیمایی استفاده کند. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران در این باره گفت: «در پی حکم دیوان عدالت اداری، بازار بلیت هواپیما بهم ریخت. ما موضوع را به آقای مخبر انتقال دادیم و تقاضا کردیم بلافاصله در شورای سران قوا طرح موضوع کنند، زیرا این مساله به بی‌نظمی در بازار بلیت هواپیما منجر و از اختیارات ما خارج شده بود».  وزیر راه و شهرسازی روز گذشته پس از برگزاری جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی در این زمینه گفت: «در حوزه سفر‌های زیارتی برای اربعین، ان‌شاءالله نرخ‌گذاری انجام خواهیم داد و هر شرکتی که همراهی نکند، اجازه پرواز نخواهد داشت، چرا که ما در این زمینه از اختیارات خود در سازمان هواپیمایی استفاده خواهیم کرد». وی افزود: «امسال نیز نرخ دولتی برای پرواز‌های اربعین اعلام می‌شود. برای راحتی بیشتر زائران، خواهشمندیم بلیت‌های رفت و برگشت تهیه کنند تا دچار مشکل نشوند. البته بخشی از این کار‌ها در اختیار ما نیست و فرودگاه‌های عراق، نجف و بغداد ممکن است محدودیت‌هایی وضع کنند که ممکن است به اذیت زائران منجر شود، بنابراین تهیه بلیت رفت و برگشت می‌تواند به سهولت بیشتر سفر کمک کند».
بذرپاش ادامه داد: «زائران می‌توانند بلیت‌های خود را از آژانس‌ها یا سایت‌های معتبر خریداری کنند. سازمان هواپیمایی نیز اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام خواهد داد».
وزیر راه و شهرسازی در ادامه اعلام کرد: «امسال نرخ‌گذاری بلیت‌های هواپیما برای اربعین انجام خواهد شد و نرخ‌گذاری به صورت رفت و برگشتی خواهد بود. از زائران تقاضا داریم برای سهولت سفر خود، بلیت‌های رفت و برگشت تهیه کنند».
وی افزود: «نحوه فروش بلیت‌ها توسط سازمان هواپیمایی اطلاع‌رسانی خواهد شد، همچنین هر شرکتی که از این نرخ‌گذاری تبعیت نکند، اجازه پرواز نخواهد داشت».
۱۰ روز زودتر درخواست گذرنامه اربعین را ثبت کنید
شهروندان می‌توانند با گذرنامه بین‌المللی یا زیارتی به سفر اربعین بروند که گذرنامه عادی بر بستر ۱۱۳ مرکز پلیس+۱۰ ارائه می‌شود.  رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه شهروندان برای زیارت عتبات در اربعین حداقل ۱۰ روز زودتر درخواست خود را در سامانه «پلیس من» ثبت کنند، گفت: طی ۷۲ ساعت گذرنامه زیارتی را صادر می‌کنیم. سرهنگ غلامحسین زراعتکار در تشریح این خبر گفت: شهروندان می‌توانند با گذرنامه بین‌المللی یا زیارتی به سفر اربعین بروند که گذرنامه عادی بر بستر ۱۱۳ مرکز پلیس+۱۰ ارائه می‌شود. وی ادامه داد: مردم برای دریافت گذرنامه زیارتی باید به برنامه کاربردی پلیس من در فضای مجازی مراجعه و به سهولت درخواست خود را ثبت کنند که پس از بررسی‌های لازم، طی ۷۲ ساعت گذرنامه زیارتی خود را دریافت می‌کنند. سرهنگ زراعتکار در ادامه گفت: خواهشی که از پایتخت‌نشینان داریم این است که دریافت گذرنامه زیارتی خود را به روز‌های منتهی به سفر موکول نکرده و از همین امروز درخواست‌های خود را ثبت کنند تا همه شیفتگان و عاشقان اباعبدالله از این زیارت معنوی بهره‌مند شوند. به گفته وی، ۲ دفتر مرکزی گذرنامه در تهران داریم که به هر دلیلی اگر درخواست گذرنامه شهروندان با مشکل روبه‌رو شد، دسترسی دارند که این ایرادات را به صورت حضوری برطرف کنند. سرهنگ زراعتکار عنوان کرد: شهروندان اگر از امروز دست به کار شوند و درخواست خود را ثبت کنند، دیگر شاهد تجمع جلوی این ۲ مرکز نخواهیم بود. وی همچنین گفت: برآورد امسال ما از کل کشور ۴ میلیون و از شهر تهران ۵۰۰ هزار نفر برای زیارت اربعین است. این عدد در تهران به اندازه ۱۰ ماه کاری در شرایط عادی بوده که یک پیک کاری را شامل می‌شود اما سعی ما مدیریت این شرایط است. رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در ادامه هم یادآور شد: بر اساس درخواست‌هایی که داریم روز‌ها و ساعت کاری مراکز را افزایش می‌دهیم تا مدیریت بهتری در این زمینه انجام شود. وی با بیان اینکه گذرنامه از لحظه‌ای که شهروند می‌خواهد از کشور خارج شود باید ۶ ماه اعتبار داشته باشد، گفت: افراد دارای گذرنامه‌های زیارتی که پارسال آن را گرفته‌اند، مشکلی برای حضور در مراسم اربعین ندارند. سرهنگ زراعتکار در پایان هم گفت: هزینه صدور گذرنامه ۶۵ هزار تومان و معادل یک‌هفتم هزینه گذرنامه بین‌المللی است و مانند گذرنامه‌های عادی تا 5 سال اعتبار دارد.
توصیه‌های بهداشتی به زائران اربعین حسینی
رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان درباره پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر به زائران اربعین حسینی توصیه‌هایی بهداشتی ارائه کرد. دکتر پژمان بختیاری‌نیا درباره خودمراقبتی در پرفشاری خون به زائران حسینی توصیه کرد: داروهای فشار خون خود را به مقدار کافی و برای مدتی بیش از مدت سفر به همراه داشته باشید و داروهای مصرفی را در کیف دستی خود حمل کنید. وی افزود: زائران از سبزی و میوه کاملا شسته و ضدعفونی شده بیشتر استفاده کنند، مصرف نمک را کم و فشار خون خود را در طول مسیر ایستگاه‌های درمانی اندازه‌گیری کنند. بختیاری‌نیا ادامه داد: در زمان فشار خون پایین، داروهایی مانند نیتروگلیسرین باید با احتیاط مصرف شود، زیرا فشار خون را پایین می‌آورند. رئیس مرکز بهداشت خوزستان درباره خودمراقبتی در زمان بروز درد قلبی هم اظهار کرد: در صورتی که زائران مشکل قلبی و فشار خون دارند و حین راهپیمایی اربعین در ناحیه سینه و دست‌های خود احساس درد داشتند باید فورا بایستند و استراحت کنند. وی توصیه کرد: همیشه داروهای سریع‌الاثر مانند نیتروگلیسرین (قرص‌های زیرزبانی به شکل دانه‌های تسبیح) را همراه خود داشته باشید.

Page Generated in 0/0060 sec