printlogo


کد خبر: 287441تاریخ: 1403/4/30 00:00
دور دنیا

حملات سنگین حزب‌الله علیه مواضع اسرائیل
مقاومت لبنان بیانیه‌هایی درباره حملات سنگین روز جمعه به مواضع و شهرک‌های صهیونیست‌نشین منتشر کرد. مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد: مبارزان ما برای نخستین بار 3 شهرک جدید (آبیریم، نیو زیو و منوت) را با ده‌ها موشک کاتیوشا هدف قرار دادند. مقاومت لبنان افزود: در واکنش به حملات دیروز (پنجشنبه) دشمن به غیرنظامیان در شهرک‌های صفدالبطیخ، مجدالسلام و شقره، برای نخستین بار این ۳ شهرک جدید هدف قرار گرفتند. حزب‌الله لبنان افزود: مقاومت به مردم خود متعهد می‌شود در صورت هرگونه حمله به غیرنظامیان، پاسخ با دیگر شهرک‌های جدید همراه خواهد بود. رسانه‌های نظامی مقاومت در این باره اعلام کردند: در حمایت از مردم استوار فلسطین در نوار غزه و در حمایت از مقاومت شجاعانه و شرافتمندانه آنها و در پاسخ به حملات دشمن اسرائیلی که دیروز غیرنظامیان را در شهرک صفدالبطیخ هدف قرار دادند، مجاهدان مقاومت اسلامی برای نخستین بار شهرک «نیو زیو» را با راکت کاتیوشا هدف قرار دادند. 
این حزب در بیانیه دیگری اعلام کرد: «مجاهدان مقاومت اسلامی در حمایت از مردم ثابت‌قدم فلسطین در نوار غزه و در حمایت از مقاومت دلیرانه و شرافتمندانه آنان، ساعت ۱۲:۱۳ ظهر روز جمعه توپخانه دشمن در خربة ماعر و محل استقرار سربازان این رژیم در مجاورت آن را با ده‌ها راکت کاتیوشا و الفلق هدف قرار دادند که مستقیم به اهداف مورد نظر اصابت کردند». در این باره رسانه‌های عبری گزارش داده بودند آژیرها در آبیریم، فسوطه، تنوعه و شتولا در الجلیل غربی به صدا درآمدند، همچنین در مرگلیوت در الجلیل آژیرها به صدا درآمد. 
روزنامه یدیعوت آحارانوت نیز نوشت از صبح حدود ۷۰ موشک توسط حزب‌الله به سمت اسرائیل شلیک شده است.
***
اختلال گسترده در سیستم‌های رایانه‌ای جهان
اختلال در سیستم‌های رایانه‌ای جهانی بسیاری از پروازها در کشورهای مختلف جهان، همچنین سامانه‌های بانکی و مخابراتی را با مشکل روبه‌رو کرد. یک اختلال وسیع روز جمعه سیستم‌های کامپیوتری جهانی را تحت تاثیر قرار داد، به طوری که پرواز‌ها در آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر را لغو کرد. پخش‌ زنده شبکه‌های تلویزیونی در انگلیس مختل و در استرالیا نیز شبکه‌های مخابراتی با اختلال روبه‌رو شد. هماهنگ‌کننده امنیت سایبری ملی استرالیا گفت قطع فنی در مقیاس بزرگ به دلیل مشکل پلت‌فرم نرم‌افزاری ایجاد شده است و هنوز هیچ اطلاعاتی مبنی بر دخالت هکرها وجود ندارد.
پروازها در فرودگاه براندنبورگ آلمان به دلیل مشکل فنی به حالت تعلیق درآمد. بزرگ‌ترین اپراتور ریلی انگلیس نسبت به لغو احتمالی حرکت قطارها به دلیل مشکلات فناوری اطلاعات هشدار داد. همچنین  عکس‌های منتشرشده در اینترنت نشان می‌دهد صف‌های طویلی در فرودگاه سیدنی استرالیا شکل گرفته است. سخنگوی فرودگاه سیدنی در این باره گفت: پروازها در حال حاضر در حال ورود و خروج هستند اما ممکن است در طول عصر تاخیر داشته باشد. شبکه خبری اسکای‌نیوز انگلیس اعلام کرد به دلیل نقص فنی، پخش اخبار صبحگاهی خود را تعطیل کرده و همین اتفاق برای شبکه استرالیایی ای‌بی‌سی نیز رخ داد. رسانه‌های نیوزلند نیز اعلام کردند بانک‌ها و سیستم‌های کامپیوتری در داخل پارلمان این کشور مشکلاتی را گزارش می‌کنند. 
مایکروسافت روز گذشته در این باره در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پاسخ به مشکلات خدماتی «اقدامات کاهشی» انجام می‌دهد. مشخص نیست آیا این موارد به قطع برق جهانی مرتبط است یا خیر. مایکروسافت با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد سرویس‌های این شرکت همچنان به کار خود ادامه می‌دهند ولی همچنان اقدامات کاهشی انتظار می‌رود. فعالیت فرودگاه‌ها در ژاپن و هند هم تحت تاثیر قرار گرفت. فرودگاه ناریتا در ۶۰ کیلومتری توکیو خبر داد که چند شرکت هواپیمایی‌ فعال در این فرودگاه با مشکلاتی در سیستم‌های‌شان مواجه شدند. در هند هم فرودگاه دهلی از تاثیر مقطعی اختلال‌ها بر خدماتش خبر داد. رادیو برلین اعلام کرد نقص فنی به سرورها و سیستم‌های اضطراری فرودگاه بین‌المللی برلین آسیب‌ زده است. فرودگاه لس‌آنجلس هم اعلام کرد خدمات این فرودگاه تحت تاثیر اختلال سایبری جهانی قرار گرفته است. اسپانیا هم اعلام کرد سیستم‌های تمام فرودگاه‌های این کشور دچار نقص فنی شده است. شرکت هواپیمایی ترکیه نیز اعلام کرد خدماتش تحت تاثیر اختلال سایبری جهانی قرار گرفته است. بورس اوراق بهادار لندن نیز مختل شدن برخی خدمات این سازمان را تحت تأثیر اختلال سایبری جهانی تایید کرد.

Page Generated in 0/0057 sec