printlogo


کد خبر: 287466تاریخ: 1403/4/30 00:00
برخی اخبار از اردوگاه انتخاباتی دموکرات‌ها حکایت از کناره‌گیری بایدن دارد
صدور پایان کار؟

گروه بین‌الملل: چند روز بعد از حمله مسلحانه یک جوان 20 ساله به ترامپ در پنسیلوانیای آمریکا و جان به در بردن رئیس‌جمهور پیشین این کشور از ترور، دموکرات‌های نگران از وضعیت بایدن، خواستار کناره‌گیری رئیس‌جمهور دموکرات فعلی آمریکا از رقابت‌های انتخاباتی به نفع معاون وی یا یکی از اعضای دیگر این حزب هستند.  دونالد ترامپ بعد از جان به در بردن از تیراندازی متئو کروکس، جوان 20 ساله اهل پنسیلوانیا اعلام کرده بود «خدا او را نجات داده است». همین جمله کافی بود تا ترامپ با وضعیت یک ناجی و نجات‌یافته معجزه‌گونه از یک حادثه، با قدرت تمام رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا را ادامه دهد. اکنون دموکرات‌ها نگران‌تر از روزها و هفته‌های قبل هستند. بایدن هم که دوباره به کرونا مبتلا شده در وضعیت قرنطینه به سر می‌برد. او در یک توئیت کوتاه نوشت: «من مریضم!». دموکرات‌ها از آنچه فکر می‌کنند به باخت نزدیک‌تر هستند. سایه حضور ترامپ در کاخ سفید به حدی آنها را ترسانده است که از اوباما تا سندرز و رهبر اقلیت نمایندگان آمریکا خواستار کناره‌گیری بایدن به نفع شخصیتی دیگر از حزب دموکرات هستند اما پیرمرد 82 ساله دموکرات کماکان بر ماندن در انتخابات پافشاری می‌کند و قصد ندارد به راحتی عرصه را خالی کند. او اعلام کرده حالش خوب است و می‌تواند بار دیگر ترامپ را شکست دهد اما نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارد که بایدن در انتخابات 2024 از ترامپ شکست خواهد خورد.  در آن سو ترامپ در کمپین انتخاباتی نیز جلوتر است و یک جوان را معاون خود قرار داده است.  
عصر دوشنبه گذشته تنها چند دقیقه پس از اعلام رای اکثریت توسط 2240 نماینده حزب جمهوری‌خواه به ترامپ، او بلافاصله همراه «جیمز دیوید ونس» روی صحنه ظاهر شد و او را به عنوان معاون خود معرفی کرد. ترامپ در این باره گفت: «پس از مشورت و تفکر طولانی و با توجه به استعدادهای فوق‌العاده بسیاری دیگر، به این نتیجه رسیدم که بهترین فرد برای تصدی سمت معاونت رئیس‌جمهور ایالات متحده، سناتور جی‌دی ونس از ایالت بزرگ اوهایو است». ونس 39 ساله که از ۲ سال پیش به پست سناتوری اوهایو رسیده، مدرک حقوق خود را از دانشگاه ییل گرفته و در ابتدا حامی حزب دموکرات بوده اما در جریان کارزار انتخاباتی اول ترامپ در سال 2016، از او حمایت کرد و سپس نامزد مورد حمایت جمهوری‌خواهان برای انتخابات سنا شد. از طرف دیگر بایدن پس از عملکرد فاجعه‌بار در مناظره ریاست‌جمهوری با دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه در ماه گذشته که به جای رد نگرانی‌های جاری درباره آمادگی جسمانی او برای دور دوم ریاست‌جمهوری در 82 سالگی بر آنها افزود، با فشار فزاینده‌ای برای کناره‌گیری مواجه شده است. 
بر اساس گزارش‌های منتشر شده چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا و نانسی پلوسی از رهبران حزب دموکرات از بایدن خواسته‌اند پیش از اینکه خیلی دیر شود، از رقابت‌ ریاست جمهوری کناره‌گیری کند. نظرسنجی‌های انجام شده پس از ترور نافرجام ترامپ هم حاکی است که این سوءقصد بر محبوبیت وی افزوده است و آینده ریاست‌جمهوری بایدن به این ترتیب بیش از پیش تیره و تار شده است.  در همین حال با وجود خبرهایی که از کناره‌گیری احتمالی بایدن منتشر می‌شود، بلومبرگ گزارش داد کمپین بایدن برای شرایطی برنامه‌ریزی نمی‌کند که در آن جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، نامزد حزب دموکرات برای رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ نباشد. در این گزارش به نقل از کوئنتین فولکس، مدیر کمپین انتخاباتی بایدن، آمده است کمپین برای سناریویی آماده نمی‌شود که دموکرات‌ها در بالای جدول خود، بایدن را جایگزین کنند. 
کمپین بایدن بارها گفته است قصد دارد با بایدن به عنوان نامزد احتمالی دموکرات‌ها پیش برود. همین موارد باعث شده حزب دموکرات آمریکا روند نامزدی کاندیدای خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ به طور قابل توجهی به تاخیر بیندازد. ده‌ها نفر از دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌نویس نامه‌ای را در روزهای اخیر در مخالفت با رای‌گیری مجازی منتشر کرده بودند و استدلال می‌کردند این امر مناظرات را متوقف و روحیه و وحدت حزب را تضعیف می‌کند. دست‌کم ۲۱ دموکرات کنگره به طور علنی از بایدن خواسته‌اند از رقابت‌ها کناره‌گیری کند و به عملکرد افتضاح او در مناظره ۲۷ ژوئن با ترامپ، سن بالا و مسائل عصبی احتمالی اشاره کرده‌اند. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، شخصیت‌های ارشد حزب مانند چاک شومر، رهبر اکثریت سنا و نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان، از بایدن خواسته‌اند از قدرت کناره‌گیری کند. حدود ۷۰ درصد دموکرات‌ها در نظرسنجی اخیر از خروج بایدن حمایت کردند.  همچنین نظرسنجی جدیدی که توسط کالج امرسون پس از سوء‌قصد به دونالد ترامپ انجام شد، نشان داد مستاجر سابق کاخ سفید در 7 ایالت چرخشی و در سطح ملی از جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی پیشی گرفته است.  این نظرسنجی نشان داد ۴۶ درصد رای‌دهندگان ثبت‌نام شده از دونالد ترامپ حمایت می‌کنند در حالی که تنها ۴۲ درصد آماده رای دادن به بایدن هستند و ۱۲ درصد هنوز تصمیم نگرفته‌اند. 
به گزارش اسپوتنیک، بر اساس نتایج این نظرسنجی، حمایت از بایدن از اوایل ماه جاری تاکنون 2 درصد کاهش یافته است در حالی که حمایت ترامپ ثابت مانده است، ترامپ در 6 ایالت از 7 ایالت چرخشی که شامل آریزونا، جورجیا، میشیگان، نوادا، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا و ویسکانسین می‌شود، برتری خود را نسبت به بایدن افزایش داده یا حفظ کرده است. ایالت‌های چرخشی ایالت‌هایی هستند که به طور سنتی طرفدار هیچ یک از 2 حزب جمهوری‌خواه یا دموکرات نیستند و از این نظر آرای آنها در انتخاب رئیس‌جمهور آمریکا بسیار تاثیرگذار است. این نظرسنجی نشان می‌دهد از ماه مارس، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در جورجیا، پنسیلوانیا و ویسکانسین یک امتیاز و در آریزونا 2 امتیاز کسب کرده است اما در میشیگان یک امتیاز از دست داده است. 
بر اساس این نظرسنجی، رأی‌دهندگان آمریکایی به طور کلی درباره اینکه آیا بایدن باید از رقابت کناره‌گیری کند یا خیر، اختلاف نظر دارند، زیرا ۵۲ درصد از نظر ملی فکر می‌کنند «باید» و ۴۸ درصد فکر می‌کنند «نباید» از رقابت‌ها کنار بکشد. این نظرسنجی توسط کالج امرسون در ۱۵ و ۱۶ ژوئیه و با تماس با ۲۰۰۰ پاسخ‌دهنده از طریق تلفن‌های همراه و تلفن ثابت با ضریب خطای  2.1 درصد انجام شد. 

Page Generated in 0/0047 sec